Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 4175 ggr
tilly
0

är ni alla amatörer här???

hej, har tittat igenom inläggen  på forumet, och det verkar som om detta är en sida mest för amatörer, stämmer det?

Vanja-K
0

Det stämmer nog inte vad jag vet. Amatörer, menar du obehöriga? Vanja-K

pyromanen
0

Lotta2 gjorde en undersökning för ett tag sedan (titta under undersökningar) som heter "vad är du för något". I o för sig bara 20 svar av mer än 500 medlemmer men alltid någon sorts svar.

tilly
0

Hobby keramiker och självlärda… jag vill inte gå så långt att kalla folk obehöriga. Men som Birro säger: Skaffa körkort för författare… Min fråga är alltså. Är de flesta här utbildade, och då snackar jag inte abf, keramiker? Eller leker ni mest??

Ulla
0

Här är alla välkomna, nybörjare som proffs. Vad är du själv?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vavrakeramik
0

tilly- vad är du ute efter?

Skriv gärna lite om dig själv på din sida, på min kan du läsa om mig. Som Ulla sa, det är en sida för alla.

tilly
0

Lärling, förberedande utbildning och 6 år i högskola, tillsammans blir det ca en 9 årig keramisk utbildning. Så jag kallar mej keramiker.

GulleboKeramik
0

tilly… ursäkta mig… men du får mig att garva. En sann konstnär och hantverkare har som främsta kännetecken ÖDMJUKHET!

Så, hur pass "sann" keramiker är du???

Jag tillåter mig att vara ÖVERTYGAD om att det finns MASSOR med HELT AUTODIDAKTA keramiker, som är förbannat mycket mer keramiker än de som "kallar sig keramiker" för att de gått 6 år på högskola!

*tsss*

Bruzapetra
0

Vilken gedigen utbildning! Då har du ju massor att lära oss här på forumet!

Ulla
0

När vi är här så leker vi. Du är välkommen att leka med Glad

_
_

Vanja-K
0

Tilly du skriver att du kallar dig keramiker. Nu tror jag att jag förstår. Värnar du om själva titeln???? Vet du att idag år 2007 kallar sig folk konstnärer, fast de gått den sk. långa vägen. Har själv arbetat med konstärer i stora projekt.Du vill inte skriva obehöriga. men det är vad det handlar om.

Vanja-K
0

Alla som arbetar med konst av olika slag.Säger samma som förra; välkommen att leka med. Du måste ha mycket att lära ut.

ijonsson
0

Keramik betyder bränd lera. Det är väl det vi alla här gör - bränner lera. Alltså är vi alla således keramiker - det är bara nivån på hur långt vi kommit som skiljer oss lite åt. Vi har alla nåt att lära av varann. Kram till dej Tilly - kul att ha dej här.

tilly
0

Gullebo keramik, du har fått mej att garva ganska mycket du med, med alla dina frågor här på forumet…….. Varför hetsa upp sej så , ödmjuk jo jag tackar.. konstnärer ar inte mer ödmjuka än vad en jurist eller börsmäklare… det är bara snack och mumbojumbo, men inte kallar jag mej jurist eller börsmäklare. det har jag inte rätt till för jag saknar den utbildningen. Nej för sjutton. Inför körkort till konstnärer ochså… jag är ledsen, men om man inte har det så är man amatör i mitt tycke….

[karamell]
0

Tilly….???? Jag får en känsla att du heter matilda och gick på HDK samtidigt som  mej… Om så är fallet, så var du en obstinat bråkstake redan då, och inte speciellt duktig heller. Om jag har fel så ber jag om ursäkt. Men det tror jag inte att jag har, eller????

abbis
0

Jag är stolt självlärd krukmakare som försörjt  mig på heltid på yrket i närmare 30 år..Förstår att du bara är ute för att provocera..Skulle vara roligt och se vad  9år i skola resulterat i för alster…vågar du inte visa det *L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
0

ursakta min brist pa punkter -ar i korea

Jag gar sjalv pa hdk och finner tilly oforstalig. Det ar synd med den har debatten. Eller snarare inte debatten utan asikterna. Kunskap och okunskap finns pa skolorna sa val som utanfor och i slutandan handlar det om mycket mer.

Och jag glads at att alla har en plats har t.o.m. brakstakar

GulleboKeramik
0

tilly… jag har ingen som helst svårighet med att stå för den jag är. Jag har heller inget behov av att deklarera vem jag är och vad jag har för bakgrund. Jag är trygg i den jag är, utan sådana svulstiga åthävor. Om du sedan skrattar åt mina frågor, det är upp till dig och kanske är det så att det säger mer om dig, än om mig?*ler*

Om du är keramiker, gör så din keramik, ingen hindrar dig.

Om sen någon hellre köper mina än dina alster… well..*ler* Det är ju upp till "kunden".

lotta2
0

#2, Pyromanen det var faktiskt 95 än så länge som röstat ( bara 20 kommentarer dock..). Men nu lyfter jag upp tråden igen så kanske några av dom nästan 600 medlemmarna som inte röstat kanske kan göra det nu om dom känner för det.  Det vore oerhört kul att se hur olika det är…:D

Tilly, alla är välkomna här oavsett utbildning, eller brist på densamma. Här möts vi med keramiken som gemensam bas för en trevlig stund. Nivån på forumet blir som den blir efter medlemmarnas inlägg. Tycker du att det behövs mer form och formgivningssnack eller något annat så är det fritt fram att starta nya trådar. Positiva initiativ är bara trevligt.

LarsT
0

Instämmer med Lotta2 !  Eftersom jag och många medlemmar med mig tyvärr saknar den högskoleutbildning som krävs för att bli en riktig keramiker ( och därmed bara är en amatör ) ser jag med stor glädje och förväntan fram emot alla de kunskaper och insikter som Du, tilly, kommer att kunna bidra med på Fokus. Välkommen !

poja
0

Varje morgon ser jag fram emot att få sätta på datorn och få lite trevlig läsning i "Keramik i fokus". Men denna morgonen förbyttes den glädje snabbt då jag läste detta inlägg.

Liten som stor, gammal som ung. Lera är ett medium för alla. Alla har vi varit nybörjare även du eller har du glömt det.

avalon
0

Välkommen Tilly ! Vilken tur att du kom och höjde nivån här på keramik iFokus med din kunskap och mognad. Jag förstår att du är stolt över din fina utbildning och jag hoppas att det går bra för dig. Så duktigt som du är så får vi väl snart se dig på utställningar och i tidningar överallt ? Flört

LeWE
0

Är också självlärd i 30 år och ganska stolt över det. Har drivit mitt företag i ca 25 år och fått det att gå runt även om det varit tufft ibland. Klart att utbildning är bra men alla hittar sina vägar och jag anser inte att nån väg är fel.

veka
0

Hejsan Tilly.

Här har du en redig amatör, arbetat i 32 år som KRUKMAKARE inte keramiker.Började 19 år ung som lärling och sedan har det travat på. Just nu är jag en ganska trött och sliten amatör……….

"Saliga är de saktmodiga, ty de skola besitta jorden".

Elorion
0

Jag måste bara fråga dig Tilly: Vad är du ute efter?

Om du har bildat dig en uppfattning om forumet och bestämt dig för att detta inte var något för dig, du store keramiker, då finns det bara ett sätt… eller?

Jag tycker det är toppen att få ventilera, diskutera och fråga människor här på forumet, det finns många som kan så mycket! Och oftast får man svar på det man vill veta. Det spelar ingen roll om man är amatör eller…vad? Det finns så många duktiga amatörer här inne så man märker knappast skillnad, och varför ska man göra skillnad på folk..? Det enda som skiljer oss åt härinne är nog hur mycket studielån alla har…

Hellre en glad amatör än en bitter keramikerSkrattande

zzaga
0

Tilly välkommen hit!
Tänk en äkta PROFFS! Det är inte ofta man träffar på en sån!

Vad roligt det ska bli att få läsa din proffsiga inlägg och se dina proffsiga saker!

Ja, som du själv ser så leker vi bara här, du har ju själv satt nivån på den här tråden… så välkommen fram med hink och spade!

[karamell]
0

Jag tycker vår kära Tilly är ganska så smårolig…. och en riktig bustjej som får igång oss på detta viset. bra, rör runt lite i grytan, men nästa gång vore det kul om du skrev något konstruktivt istället, annars är risken att vi bara ignorerar dej, och det är ju inte så kul för dej, eller….

GulleboKeramik
0

Jag tycker att ni alla är härliga! Önskar att jag förmådde att hålla mitt eldfängda humör under kontroll!!*skratt*

Jag tackar alla er för all hjälp och alla tips jag fått av er som kan mer än jag… och den dag jag kan mer än nån annan, vilket ämne det vara månde, önskar jag att jag får hjälpa.

En sak är iaf säker… jag har sett mycket vacker keramik här inne… och det oavsett bakgrund hos de som skapat! Jag hoppas att ni alla är riktigt STOLTA över det ni gjort och allt ni ger!

abbis
0

En sak är bra att veta..även som proffs blir man aldrig fullärd och om du tycker att du är bättre än alla andra kommer man aldrig att utvecklas..Det tråkiga kanske är att att kunderna inte tycker som en själv och då är man verkligen illa ute..

solei
0

jag tycker den här sajten verkar vara till för alla "lerskapare". Nybörjarna får hjälp av proffsen. Hela sajten ger en känsla av gemenskap och generositet.Vi ger o tar. Så välkommen Tilly, vi behöver fler som vet o kan.FlörtFram med lite bilder på vad Du gör, så nyfiken!

Hubert
0

Ja även jag fick mig ett gott skratt. Som före detta börsmäklare/trader, licensierad sådan i många årHemlis, så måste jag säga att jag har sett ungefär samma behov i det yrket som hos utövare av keramik, utbildning är bra men inte nödvändig för det ger ofta bara en vy om vad som finns att använda sig av. Men praktik, och det många år, ger en den där ovärderliga kunskapen som gör att man är speciell och kunnig på sitt utövande. Visst var jag tvungen att gå lärlingstid då och skriva ett prov och det tog ett par år mest för att jag var tjej ugnefär ett år om man var man….(1980-talet) och en ekonomexamen i botten. Men inget var som att sedan utöva yrket och befinna mig i verkligheten med allt ansvar för sin handling.

Men det jag sett betytt mest hos oavsett yrke är att vara lagspelare, här spelar arbetsplats eller sammanhang ingen roll, för det är den allra bästa egenskapen som ger mest för att människor ska kunna göra ett bra arbete för ingen kan allt själv….Välkommen Tilly till laget!Louise

JennyKrita
0

Hm, jag blir förbryllad…Tilly vad vill du egentligen? Om det är så att du nu är så högutbildad och "proffs" och tydligen kan allt, vad gör du här? Behöver du verkligen oss här på Fokus?? Kanske är det så att man ställer olika frågor beroende på hur utbildad man är, naturligtvis till viss del men efter vad jag har utrönt här på forumet så verkar alla ha frågor och undringar om olika saker, utbildad eller inte. Eller skriver du det här bara för att, som ngn säger, röra om i grytan?

tilly
0

På 31 svarar jag; Ja absolut, karamellen hade rätt i det mesta, jag rörde om lite!! Louise tog det helt rätt. Jag ska vara snäll nu.. Hoppas att jag kan hålla det löftet!!!!!

susanne.k.wall
0

Det är inget fel på amatörer. Det har vi alla varit. Jag var på en workshop på Nykvarns Hantverk & Galleri utanför Enköping. Det är väl säkert 15-17 år sen, men, workshopen hölls av John Leach, ni vet, Bernard Leachs grandson. Bland det allra första han sa var (fast på engelska så klart) "se aldrig ner på amatörer, vi har alla varit det, vi har alla varit nybörjare". Det viktigaste är väl att man vet vad man håller på med, giftfria glasyrer i bruksgods etc. Sen design och konstnärligt utförande kan man säkert lära sig en hel del, men många har det säkert i sig också. Jag har inte gått någon utbildning. Har hållt på med leran i 30 år och sen 1986 på heltid. Kan säga att det varit enklare med en utbildning att komma med i KIF, få ha utställningar m m eftersom många frågar. Men kan också säga att många blir impade av att man inte utbildat sig, men har ändå lärt sig. Det är ju lite drivet det med. Och modigt. Ja, jag kan skriva mycket om det här./Susanne

Kurtisan
0

Jag läste din fråga och ditt svar.

Jag skulle nog vilja kalla dig amatör tills du lärt dig lite mer.

GulleboKeramik
0

Kurtisan…

… förlåt en enkel undran, men vem pratar du med??? Och vem är du? Ser att du är medlem fr o m idag, ändå tar du på dig ansvaret att göra en sådan bedömning?

Berätta gärna lite om dig själv, medan du ändå är igång!

JennyKrita
0

# 32  Räcka ut tungan  Kul! Du fick igång oss!

abbis
0

#33 Jag var på samma workshop som dig i Nykvarn*L*

troll
0

Amatör kommer från ordet ama som betyder älska! Från början var ordet amatör till för de som gjorde något för att de älskade att göra det, till skilnad för de som gjorde det för att försörja sig - professionel.

Tyvärr har ordet amatör fått en så tråkig klang/betydelse nuförtiden!

När man kan försörja sig på det man gör är man profissionel per definition!

Marie

pyromanen
0

#38, hopas då inte det innebär att om mnan lyckas försörja sig på det då förvinner kärleken….

troll
0

Nej, kärleken måste man vårda, som alltid. Den är viktigast. Jag bara menar att det är tråktigt att ordet näst intill blivit ett skällsord.

/Marie

koko
0

Jag väntar o väntar på att Tilly ska fylla sitt fotoalbum med massor av bilder på sin fina keramik!!!

Vanja-K
0

Hej Tilly! Är du fortfarande kvar????? Har inte sett något proffsigt från dig. Har du legat av dig?? I ärlighetens namn,vad får dig att skriva i detta forum.Får du ut något av det????Vill du dela med dig av skaparglädje och kunskaper ,så skriv. Visa gärna bilder på skaparkonst.

zzaga
0

Keramik är ett jättestort ämne. Kan vi inte hitta något mer intressant att diskutera än det här?

avalon
0

Jag tyckte tilly gav ett ganska bra svar i sitt inlägg 32, då hon talade om att hon velat "röra om" lite och även lovade att vara snäll i fortsättningen. Sen dess har hon ju inte skriviit något så jag föreslår att vi släpper detta nu.

doradora
0

Det är lättare att utesluta än att införliva!

Det behövs inga etiketter om vi möter allt som det det är, utan etikett. Jag själv har ansvar för att ta till mig det jag har glädje och nytta av och utesluta allt annat, utan värdering.

Vi är alla unika individer som har glädje av olika kunskap.

Låt alla leva!

Lev själv!

[ReijmyreStengods]
0

Ja, jävlar… Kul att du rör om Tilly, även om jag inte håller med dig. Jag har misströstat lite de senaste åren eftersom jag tyckt att återväxten i branschen är katastofal. Det utbildas en jäkla massa "designers" men det finns fan i mig inte många som klämmer iväg 200 muggar på en dag. Efter att ha blivit medlem i denna sajt måste jag ändå säga att finns trots allt gott hopp…Heja på allihop!

abbis
0

Jag kan …jag kan….*L*

[ReijmyreStengods]
0

#47 Jag visste väl det…!!!

Lilja
0

ha ha kan inte låta bli att ge mig in i den här debatten. Har en gedigen högskoleutbildning i textil formgivning främst inom konfektion men har inte jobbat en dag med det så kläddesigner kan jag inte kalla mig. Har jobbat i över 20 år som butikskommunikatör och inredare men saknar utbildning så det kan jag nog inte heller kalla mig. Har jobbat med keramik i lika många år på deltid men… ingen utbildning på någon högskola utan bara… av erfarna keramiker i privar regi. Så alltså inte är jag keramiker heller.

Vilken tur att jag ändå känner mig nöjd med mitt yrke vad det än heter proffs, amatör vet bara att jag kan livnära mig på att vara…inredare, butikskommunikatör och keramiker. En bra mix för både ekonomin och själen. Tack Tilly.

abbis
0

#49 vilken bredd…har du säkert nytta…

Om jag nu inte får kalla mig för krukmakare för vissa så kan jag säga att jag är en jäkel på affärer..ps ingen utbildning på det heller…ha ha ha men jag överlever till skillnad mot många andra*L*

martensson
0

Oj,oj vad den här tråden lever länge*S* Jag tror inte tilly har varit online sedan startade he,he,he!!!!

#46 Om det fanns ekonomi i att dreja 200 muggar på en dag så skulle nog fler göra det. Jag håller med om att det skulle vara tjusigt ifall alla keramiker kunde skriva det i sitt cv, men som sagt med alla nedläggningar av all keramiskindustri så är det ju en kunskap som varken är lönsam eller efterfrågad. Jag misstänker att det var med lite ironi du tog upp ämnet men det är likväl en intressant fråga.  Finns det igentligen plats för ett så förhistoriskt yrke som ind-drejare kan man ju fråga sig. ;)

Kluttan
0

Förstår lite av Tillys frågeställning. Det är naturligtvis(!) inte något fel i att ha keramik som hobby eller vara "amatör" eller självlärd. Det som Tilly kanske menar är perspektivet man arbetar utifrån. Har själv en högskoleexamen inom keramik, tyvärr…

För mig var det inte så upphetsande att göra 200 likadana muggar, utan jag jobbade hellre utifrån ett konstnärligt problem, en frågeställning. Samtidigt blir det svårare att sälja, stipendier blir ofta inkomsten tillsammans med ett brödjobb. Naturligtvis skapar ens perspektiv vad man är ute efter här på siten. Tillys påstående/fråga upplevs som störig, det håller jag med om, men kan förstå den troliga bakgrunden.

pyromanen
0

Om man saknar vissa perspektiv eller diskussioner så finns ju möjligheten att förändra detta genom att starta nya trådar och diskussioner som handlar om just det man saknar. De mest avancerade diskussioner är precis lika välkomna som helt gröna nybörjarfrågor!Glad

vickevira
0

Hej alla!
Jag är ny medlem på sajten, och jag måste säja att jag blev alldeles paff att hitta den här tråden bland de första jag läste.

Jag gick med här för att jag upptäckt keramik som en underbar hobby, och går kurs på folkuniversitetet och bara läääängtar till nästa lektion så jag får sätta händerna i leran igen. Tänkte att det kunde vara roligt att vara med i ett forum och få lite tips och ideer och se lite vad andra gör för något. Gillar man att pyssla med sin trädgård så går man med i odla.nu och småpratar om krokusar och äppelträds-beskärning - utan krav på att man är utbildad landskapsarkitekt för att få vara med och prata. Tycker man om keramik så går man med i ett keramik-forum…. - är det konstigare än så?

Nu ska jag bläddra runt lite och kika på era fina bilder, och drömma om att bli en duktig krukmakare/keramiker en vacker dag jag också!  Tills dess är jag en glad amatör :)

poja
0

Tips Vickevira. Det finns en trädggårdsfokus också.

Ulla
0

Hej vickevira! Visst är det härligt när man upptäcker leran och förstår hur otroligt kul det är att jobba med den. Och det blir bara värre och värre. Skrattande

Forumet är en mötesplats för alla som är intresseade av keramik, och det finns plats både för nybörjarfrågor och mera avancerade såna. Sedan kan jag tycka att det är kul med annat än tekniksnack också. Tycke och smak har vi diskuterat ibland och det är både intressant och lärorikt att se hur olika vi tycker.

Så välkommen med dina frågor och synpunkter. Snart kanske vi får se dina förstlingsverk också. :)

_
_

lotus
0

ja jösses vad debatten kom igång.Tilly pratar om behörighet ,jag tycker att behörighet  skall man ha inom de yrken som kan skada eller utsätta liv tex vårdfolk,elektriker,mm där det inte går att köra på känn utan man måste veta.,ha rätta kunskaper. Inom artisstiska och konstnärliga yrken kan du komma väldigt långt utan utbildning men det är oerhört svårt och många dörrar är stängda så var glad Tilly att du har en sån gedigen utbildning.Jag tycker det är jättekul att detta forumet finns och bredden är stor, från första lerklutten till väldigt avancerade alster.

saltglazed
0

Funderar. man kanske skulle ta en abf. kurs å lära sig å dreja. Det måste finnas en naturlig fallenhet för å bli nåt. annars hjälper inga skolor.. Det tycker jag inte gör en keramiker..

Casiopeia
0

En odräglig liten amatör här! ;- )  Har hållt på och lekt med lera mer eller mindre hela mitt liv, men saknar utbildning och har inte heller så mycket "tekniskt" kunnande. Är inte yrkesverksam utan håller på med lera på hobbybasis. Jag tycker den här sidan är underbar just för blandningen av sk. amatörer proffesionella, det ger dynamik som jag tycker är värdefull. Kan också tänka mig att den inte bara är värdefull för oss "amatörer" som kan få råd och tips utan säkert kan även dom mer erfarna bli inspirerade och lära sig av oss nybörjare?

Jag är yrkesutbildad guldsmed och jag tycker det är jättekul att se vad "amatörer" inom smide hittar på, dom som inte är så insnöade i tekniker och materialval som vi som varit i branchen ett tag, utan är bra på att tänka utanför ramarna och komma med nya ideer och perspektiv. Framförallt finns det en lekfullhet och en respektlöshet för materialet (och det menar jag i posetiv bemärkelse) som dom som måste försörja sig på sitt hantverk ofta tappar med tiden. Studerar man är det också lätt att man blir "stöpt i en form" och får svårt att våga sig på nya grepp.  Det är många gånger mer inspirerande att se amatörers arbeten än proffsens!

Säkert fungerar det på samma vis inom keramik. Så var glad för amatörernas närvaro här på forumet! Vi är inte så dumma som vi ser ut! ;-)

(därmed inte sagt att jag är så orginell och nytänkande, men ni fattar principen… Kan jag inspirera någon är jag glad för det) Oskyldig

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~