Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 5053 ggr
Dolomit60
0

Vad säger man ?

Det här känns nästan lite fånigt, och har inget i sig med keramik att göra.

Men frågan aktualiserades genom att jag svarade på ett mail från en tjej på det ( nästan - men inte helt) hädangågna "Keramiskt forum", varvid jag plödsligen stötte på ett språkprobelm…….

I Danmark säger vi "ett forum" och "flera fora", lixom vi säger "ett konto", men "flera konti".

Konto heter väl "konton" ( Eller kan man säga båda delarna?) i flertal på svenska; Men forum ??! Jag har aldrig hört någon säga "fora" på svenska, och det låter konstigt….. Hur säger man ?

Det fanns ett keramiskt forum, men nu har vi faktiskt två keramiska…….. ?

bosse-cebex-gbg
0

Jag är amatör på det här med språk, men jag tror att den danska modellen är den "korrekta", enligt latinet, och att vi här i sverige har hittat en "annan" lösning……

Och ingen har väl fel….

Glad

Dolomit60
0

Jo, det antagandet har jag också gjort, även om jag inte är någon mästare i latin precis…..*S*

Men frågan är mer konkret, än språkhistorisk/språkfilosofisk: Hur säger man "forum" i plural på svenska ?

Ett forum flera…..?

Jag vet lixom inte hur ordet böjs, och hittar det inte i ordboken…..

Ulle
0

Ett forum flera forum skulle jag säga.

Jag tror att man kan säga fora också, i plural, men då fattar folk inte vad man menar.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

vickevira
0

Håller med Ulle - jag skulle också säga flera forum. Glad

pyromanen
0