Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 4386 ggr
vitaulla
0

hur dekorerar man med stämplar ?

Hej

Nybörjare, men otroligt intresserad och vetgirig, vill lära mig allt. Ni som stämplar, när är det lämpligast att göra det. Ska det vara läderhårt. Vilka sorts stämplar använder ni. Gör ni själva, eller köper, och isåfall var?

Ibland är mönstret utåtriktat=) om ni förstår, är det en pålagd dekor, och hur gör ni då?

Älskar vit tenn glasyr, och det blir så fint med något mönster, typ stämpel, men jag vill inte göra varje för hand, det ska kännas som en serie, om ni förstår.

Tacksam för alla detaljer och tips, har inte prövat förut så nu behöver jag massor med information=)

mangobango
0

Jag både köper och gör stämplar själv. Du kan göra stämplar i lera som du skröjar, i gips som du gjuter/karvar för att forma, cernit lera (plastlera som finns på hobbyaffärer), i trä…. prova dig fram. Jag köper bla brev/pappersstämplar som jag använder.

Pålagd dekor: använd gipsform som du gjutit av en dekor du själv gjort i lera eller något du köpt, i den trycker du i lera och tar ur den och fäster på krukan.

Dolomit60
1

Ta en gipskiva, och skriv, eller rita det mönster du vill ha, med en bläckpenna. rista efter teckningen med en vanlig nål, eller skärverktyg för vinyl eller liknande i gipset.

Det är en bra ide´att dreje, eller på annat sätt forma stämpelns handtag i porslin innan du gör själva stämpeln, så den är lagom torr för montering, när själva stämpeln är klar.

när du ristat in stämpelmotivet i gipsen, så häller du ganska tjocksiktad, porslinsslicker ¨ver gipskivan. Den torkar rätt fort. när det torkat bara litegrand, kan du skära bort överflödig  leran från gipset med ett sken eller en kniv. om det får rinna över kanten, på gipskivan utan att du tar bor det kan det spricka om du har otur.

När stämpeln är läderhård lossnar den av sig själv. Du kan rista med en gaffel, eller ett tandjärn på baksidan, av ¨tämpeln, och på handtaget, och fästa det med slicker, precis som du fäster en knopp på ett lock, eller en hank p+å en kanna. 

Putsa till stämpeln, så den blir snygg, och bränn den så högt som möjligt ! (Fast inte över 1300 förståss….)

Jag stämplar oftas  innan  godset är läderhårt. Ibland har jag lite vatten, eller tunnt slicker på stämpeln. Det händer att jag stämplar efter avdrejningen också. Då blöter jag oftast upp krukan med lite slicker innan. Och så gör jag stämplar i tunna lerskivor, som jag aplicerar på godset efteråt. (så det ser ut som typ brevsegill)

Ofta stämplar jag också i fogar till hankar.

Jag har även tänkt på att göra stämplar som jag stämplar godset med efter skröjen (i botten) Men jag vet inte vad jag ska använda för material till stämpeln än, och har inte kommit så långt ännu… jag antar att man kan doppa stämpeln i någon oxidblandning eller nåt…..

Denna kommentar har tagits bort.
kinnekulle
0

Men Kära dolomite, 0.3.39 du är då verkligen kvällsmänniska eller otroligt morgonpigg, hoppas allt är bra med dig. Det är så härligt att läsa dina inlägg, man vet att de är välgjorda, innehåller mkt intressanta saker och att de tar tid, så när jag scrollar ner iblan och ser att du skrivit något så hämtar jag kaffet direkt, för nu blir det en bra stund, tack=) Hoppas jag inte trampar någon annan på tårna, men jag tror att vi är nog ganska många som känner så här. Ha det gott Marika

susanne.k.wall
0

Dolomito vilken jättebra beskrivning.

Dolomit60
0

Tack för era vänliga ord !

Kul att höra att ni orkar läsa det ! Jag vet ju annars med mig att min talfördhet även har en baksida om man säger så……Och i mina bästa stunder försöker jag begränsa mig. *S*

>>> #4:

Det här med mina sömnvanor är ett kapitel för sig ! Jag kan ofta inte själv bestämma min dygnsrytm. Jag har haft det på det sättet sedan jag var barn. Och jag tror faktiskt att det är en av anledningarna till att jag har fastnat för keramiken…..

Jag har beskrivit det i ett annat inlägg här på sajten för ett tag sedan. I övrigt har jag det bättre än på mycket länge faktiskt !

------------------------------------------------------------------------

Och nu till något HELT ANNAT….Det var altså  inte meningen att inlägget skulle bli DUBBELT förståss ! Fattar inte hur det har gått till ens…..

Om det finns någon webansvarig som läser detta får vederbörande mer än gärna ta bort det ena av de två inläggen !