Jag skulle vilja vara med
Det finns en dansk keramiker, Nina Hole som har byggt ett antal jättestora skulpturer på olika håll i världen som hon sedan bränt på plats inlindade i keramisk filt. På hennes hemsida finns det länkar till flera sidor där man kan följa dessa bränningar. Det verkar vara ett mäktigt skådespel! Tänk om man fick vara med och uppleva det på riktigt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu måste ni andra hjälpa mig! Alldeles i forumets barndom så fick vi en medlem som hade gjort något liknande (men i mindre format?) här i Sverige. Jag vet inte om hon fortfarande besöker forumet och jag kommer inte ihåg vem det var. Finns det någon som kan ge mig ett tips?
_
_
Jag fortsatte att leta själv och hade tur och hittade den här notisen när jag gick till Skaraborg.se
Flammande konst Utöver alla aktiviteter som pågår under festivaldagarna har vissa förberedelser gjorts som redan kunnat beundrats av Lidköpingsborna. Under vecka 31 skapade Keramikerna Carina Cresta och Mia Schnitzler en 3 meter hög skulptur av tallriksämnen* utanför Rörstrands museum. Skulpturen har nu fått torka och i veckan har keramikerna eldat i de tre eldstäderna placerade runt om skulpturen. På torsdagskvällen väntas temperaturen nå över 1000 grader. Då avtäcks den ugnskonstruktion som är byggd utanpå skulpturen och publiken utlovas en glödande, eldsprutande skulptur - the "BurningTorso"! Avtäckning sker kl. 21.15 på torsdagskvällen.
_
_
Tror att den står kvar utanför Rörstrands museum. Såg något liknande i Frankrike .
Jag besökte Rörstrands museum i februari, men jag missade The Burning Torso. Undrar hur den ser ut? Det är gjord av tallriksämnen :)
_
_
Nu på torsdag 21.15 bränner dom en till vid rörstrands museum.Och på lördag tävlar vi i drejning + estetiskt ….
Ah, nu förstår jag, utdraget ovan från Skaraborg.se är nytt och gäller torsdagens bränning. Jag hade läst något liknande tidigare och trodde att det var detta.
_
_