Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 4197 ggr
Ulle
0

vilket lim ska jag använda?

Jag ska limma fast en gipschuck på en träskiva. Är det någon som vet vilket lim som passar bäst till detta?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

poja
0

Vad tror du om sättlim, Ulle.

Ulle
0

Ja, det kanske jag kan prova med. Jag tänker bara på hur gipset reagerar med limmet och hur hållfast det blir. Har du provat med sättlim - alltså, just sättlim på gips?

lotta2
0

JAg tycker det är jättesvårt att få något att hålla på gips, gipset och limmet sitter bra och helt plötsligt släpper det direkt. Jag har lyckats med epoxylim men efter ett tag har det också släppt, så jag är lite osäker på ett lim som håller 100%. Ffa om du ska ha det på drejskivan och snurra runt, då vill man ju verkligen inte det ska släppa…

Ulle
0

#3 Exakt, det ska ju helst sitta som berget. Jag får väl höra i någon färgaffär…

poja
0

Ulle varför sätter du inte fast gipschucken med lerslamma. Så gör jag.

Ulle
0

Jo, det brukar jag göra också men jag tänkte göra ett försök med lim…

pyromanen
0

Skulle man inte kunna skruva fast gipsen i träskivan underifrån??? eller är jag helt ute o cyklar..?

lotta2
0

Joklart man kan skruva i gipsen, bara man tar det lugnt och fint så brukar det gå bra. Har själv lagat en trasig gipsform m skruvar i.  Tar man långa skruv dessutom så sitter det ju ännu lite mer , om man är rädd att det ska släppa. Sättlim emellan och långa skruv det blir nog en bra kombination?

pyromanen
0

mm  långa skruv och gles gänga

bosse-cebex-gbg
0

Om gipsföremålet är tillräckligt tjockt och massivt, som t.ex. en chuck, kan man ju borra och använda skruvplugg.

Själv brukar jag fästa chuckar mot drejtallriken, med hjälp av en gnutta vatten. Chuckens undersida måste förstås vara plan och fin.

Glad

Ulle
0

Hmm, jag tror jag struntar i lim. Det får väl bli lerslamma - eller skruv.

Tack för era svar!

Ulle