Använt Porosil gjutmassa?
Någon som använt Porosli G gjutmassa någon gång?
Har ju någon säck m det som jag nu tänkte ta och använda, men det fanns ju ingen info om blandning och ingen hittade jag ju heller på nätet. Vete sjutton hur mkt vatten man ska ha i. Kollade på olika andra eldfasta massor men det skiljde ju massor mellan proportionerna vatten och massa.
Någon som har en liten aning…???

Generellt ska gjutmassorna ha så lite vatten som möjligt, bara så det klibbar lite lätt. Ta ett kilo och blanda i en dl åt gången, känn efterhand om det går att klämma till en klump i handen utan att det flyter omkring. Förmodligen behöver du en form som håller ihop allt sen då du ska "packa" ihop den. På riktigt har man skakformar men vi får idka handkraft. Bäst är om du gör en liten testform av en trälåda t.ex. så det går att bedöma kvaliten efter härdning.
Jättebra svar, tack så mycket! Jag ska göra en träform till testet. Funkar det bra tänkte jag gjuta dörrarna till eldboxen i detta material som sen ska sitta i en järnram. Sen tänkte jag ju gjuta en liten rund gasolugn också men det får komma efter jag gjort klart vedugnen!
Har du ngn aning om hur lång tid det tar att torka/ härda och innan man kan bränna det för att kolla styrkan? Vilken temp tror du jag ska bränna upp den i?

Det är cementen som binder ihop massan och den "brinner" = härdar i sig själv. Bl.a. därför har man så lite vatten som möjligt. På riktigt har man bara torkugnar när man gjuter t.ex. roster. Ska du gjuta en hel ugn så blir det en äkta inbränning = riktigt långsam men du behöver inte stoppa in en hel ugn i en ännu större ugn för att kunna använda den… bara köra som vanligt med en gasbrännare och grejer i.
Ok bra tack! Nu har jag blandat 2 kg som test och bankat plattan med en regel i min hopsnickrade form, ungefär som när jag gjuter betong. Verkar ju klegga ihop sej ganska bra trots knappt något vatten i ändå som du säger. Men utan borrmaskin m visp hade det nog varit styvt jobb att få ihop massan med så lite vatten… Men plattorna är ju så små så dom kan jag ju både torka och köra i ugnen. Låter bra med det andra, att det går att bränna in isf knö ner den i ugnen.
Måste tala om att jag ratade ju den här blandningen för att min testplatta sprack i massor med smådelar, men nu när jag kikade på den mycket senare upptäckte jag att felet först var nog att den inte var helt härdad när jag tippade den ur formen. För dom delar som finns kvar är stenhårda. Så du har nog helt rätt Lars, blandningen funkar nog helt toppen! Tack igen för tipsen!