Taxinge Slottsmässa 2008
Hej!
Är det några som ska stå på Taxinge i år?
Jag står på övervåningen i ladan, i dörrhålet mot matboden, båda perioderna.
Kommer det vara nån man känner igen där?
Hoppas vi ses, som utställare eller som besökare!
Kanske en dum fråga men ny för mig. Hur blir man utställare? Vad kostar det? Hur mycket saker har du med dig?
Ingen dum fråga.
Man ansöker. Första gången får du nog ringa dem så skickar de hem ansökan till dig. Tror även det går att söka via deras hemsida.
http://www.svenska-slottsmassor.se/
Jag tror jag betalar över 8000:- för båda perioderna. Jaa, det är j%#/&%"igt mycket pengar! Funderar på om det är värt det till nästa år…
Förhoppningsvis har jag med mig så pass att jag förutom att få igen det jag betalat även får lite över som jag kan lägga på material, hyra, utrustning etc. Men det är inga garantier.
#2 hur mycket säljer du för om du kan ta så hög kostnad?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Oj vad dyrt!
Kan det verkligen löna sig att vara med?
Vad brukar det kosta att vara med på sådana här mässor och liknande?
Här i stan har vi en massa jippon till skyltsöndagen och mitt keramikgäng, skall dela på ett stånd längs gågatan och för det betalar vi bara 450 kr. Men det är klart då är det bara för en lördag/söndag.
Jag brukar sälja för mindre än 200 000:-
Det är väl väldigt olika vad mässor kostar. Allt beror väl på vilken publik man vill nå, vad man säljer, hur det marknadsförs, hur unik man vill vara etc.
Själv har jag inte tid att stå på fler än två mässor. Hjo i Juli och Taxinge i November.
#4 menar jag ju så klart!
#Du menar väl inte att du har varor för närmare 200 000:- med dig? Eller tar du upp beställningar för denna summa..Det är ingen marknad,alltså!I så fall är det billigt att stå på en sån mässa.På formex får man kallt beräkna mellan 75-150 000 beroende på monterstorlek och antal säljare.
Jag har varor med mig för mindre än 500 000:-
Fast, jag har inte tid att tillverka så mycket då jag har ett heltidsjobb att sköta. Det blir mest på helgerna.
Det är inte alls som Formex, det är en slottsmässa, julmarknad som vilken som helst.
Bra marknadsföring, stor publik, mysig stämning.
Allting är relativt…
Ojoj - vad säljer du då? 200 000!
jag är glad om jag säljer för 2000:- en helg (eller är det pinsamt lite?)
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Well…
Ska jag vara riktigt ärlig hade jag lika gärna kunnat skriva både:
"mindre än 700 000:-"
"mindre än 50 000:-"
"mindre än …"
Ja ni fattar galoppen? 
Vad jag eller någon annan säljer för tycker jag är irrelevant för andra. Därför tog jag tillfället i akt att skoja till det lite.
Vad det kostar att stå där kan jag gärna berätta om nån frågar eftersom det är upp till var och en att avgöra om de tror sig kunna dra in den kostnaden eller lägga det på sitt marknadsföringskonto.
Alla har vi kanske inte samma syfte med att delta på en mässa eller marknad?
För mig går inte allt ut på att tjäna pengar. Jag har det som en hobby och jag lär mig massor av att ha valt att träffa kunderna personligen istället för att lämna iväg till butiker. Kunderna har massor att berätta och tipsa om!
Keramiken för mig är också ett sätt att koppla av från mitt huvudsakliga jobb. Att ha golf som hobby kostar pengar, kanske gör min keramik det ibland också?
Jag avundas alla er som har möjlighet att ha keramiken som enda inkomst! Eloge till er!
Det är ett otroligt tufft jobb, både fysiskt och mentalt… (Kommer maten stå på bordet..?) Men samtidigt ger det ju så mycket också!
Nu ska jag hem och kolla Bolibompa!
Jag har fler hobby´s än keramiken… 

Ha ha, Godsägare!
Nu har du nog gett många av oss huvudbry idag!
Jag sitter själv och tillverkar för brinnande livet för att ha med mig så mycket som möjligt på en slottsmarknad som jag ska vara med på för första gången. Min första tanke när jag läste ditt inlägg var: Oj då! Nu gäller det att lägga på ett kol om jag ska ha ett sånt stort lager. Med en sån försäljning kommer mina grejer ta slut efter första dagen.
Sen när jag läste lite noggrannare och såg din kryptiska formulering "Mindre än 200 000" och "Mindre än 500 000", anade jag ugglor i mossen.
Mig fick du fart på i alla fall.
Jag räknar med att sälja för mindre än 1 miljon på den marknaden jag ska vara med på. Det är dagens sanning! 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Så roligt att det uppskattades! *ler
Kolla Barnkanalen kl 18:10 om du har möjlighet…
Det är typ… Nu.
Jag förstod ju direkt att det inte stämde , för jag vet hur stor volym vi pratar om .Inget du får plats med på ett litet marknadsbord..hoppades dock på ett rakt svar…då jag själv är rak och bjuder på mycket…
..Kunde ha varit roligt för andra att ta del i hur mycket man kan omsätta när det ändå kostar ganska mycket på dom här slottsmässorna..

#4 Huseby julmässa kostar 5500kr ex moms. Den mässan varar i 9 dagar så då hinner man sälja MYCKET!
Wapnö kostar 4400kr ex moms och varar i 4 dagar.
vitsen med dessa mässor är att det kommer vansinnigt mycket folk! Typ 40 000 pers i Huseby… Kommer det så många på en torgmarknad?

Jag ska stå på Tjolöholms slott för första gången. Förra året hade de ca 15 000 besökare under 4 dagar och i år har de förlängt med en dag. Det är svårt att uppskatta hur mycket man kommer att sälja men jag ska försöka ha ett väl tilltaget lager. Så här i början får man pröva sig fram…
Va kul Ulle. Då ska jag försöka komma och titta. Bor i trakterna. Det var ett tag sen jag var på julmarknaden. Vet du var du kommer stå?

Jag ska stå i Magasinet, ganska nära ingången. Kom gärna och heja!
Kul att läsa om andra marknader, kanske ämne för ny tråd?
Åter till Taxinge Slottsmässa…
Jag pratade just med Håkan på Svenska Slottsmässor för att först och främst önska mer kräm på elen för oss i ladan men samtidigt få en ny prislista.
Får då veta att i år har de byggt om hela ladan! 
Matbodarna är flyttade ner en våning och står där hästarna stod förut.
Hantverkarna får HELA ytan på övervåningen och där har de isolerat så där ska det bli varmare. Toppen eftersom jag åkte på världens halsfluss förra året och sista lörd/sönd stod jag och mådde riktigt risigt.
Väggen mot gamla matboden är tydligen riven också.
Fler toaletter har de fixat och jag gissar att hissen de höll på med förra året är körklar.
Det låter ju toppen!
Lite nervöst så klart men det kan nog inte bli fel, bara annorlunda!
Så nu är jag nästan nybörjare på nytt, jag kommer inte ha full koll på hur mina bord kommer stå, om jag har vägg bakom eller hur stor yta jag har att tillgå. Men personalen brukar alltid vara vänligt inställda till att hjälpa till så det kommer lösa sig!
Hur var det nu, hur många är vi här på forumet som dyker upp på Taxinge? (En har jag fått svar från via ett mail direkt till mig.)
Sorry godsagare, man glömmer liksom av sig när man läser nåt i en tråd och så slänger man ut en fråga…
Angående Taxinge, vart ligger det? För oss som inte ska stå men kanske skulle vilja besöka…
#18 Kommer givetvis och säger Hej och tittar på dina grejer om jag kommer dit.

Ulle vad betalar du för Tjolöholm? Bor ju nästgårds så jag får nog pallra mig dit i år och titta till dig. Själv hinner jag inte producera tillräckligt i år.
Lycka till ! Ni som ska vara på mässor av olika slag.
#20 Ingen fara, kom själv på att tråden fått en annan riktning och att jag inte fått nåt egentligt svar…
Taxinge Slott ligger mellan Södertälje och Strängnäs, i Sörmländska skogarna. Slottet är också känt för att vara "kakslottet". De dukar upp en diger buffé med tårtor, bakelser och kakor. Man betalar en summa och äter hur mycket man orkar.
Men… Jag vet faktiskt inte hur det är under själva julmässan då jag inte har tid att ta mig upp i slottet alls.
Under 8 dagar har de julmarknad, tors-sönd under två veckor i November. Om någon medlem här kommer förbi skulle jag bli jätteglad om ni gav er till känna!
Nu så är första dagen på Taxinge avklarad.
Vilken fantastisk renovering de gjort! Jag trodde att det skulle bli bättre men jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat ana så fint det var!
Förr var det bajamajor för besökarna ute på gården, inte alls roligt.
Nu har de fixat massor med fina toaletter på övervåningen i ladan där lyset tänds när man går in och släcks av sig själv när man går ut. Vattnet i kranarna är lagom ljumna och man behöver inte vrida på några kranar.
Taket där matboden var förut är isolerat och vitmålat, två otroligt stora och vackra smidesljuskronor sitter i taket.
Väggen är mycket riktigt riven och det gjorde att jag fick vinkel på mina bord och publik från två håll. Kanonbra! Dock hade jag inte tänkt till med dukarna men med lite pysslande fick jag till även det.
De har lagt röda mattor överallt och det gör att det blir bättre ljud och de slipper sopa golven som genererar massor med damm som yr upp på ens saker.
Jag är helt lyrisk! Jag hoppas verkligen att alla hantverkare och matbodare kommer känna att de gör bättre resultat och att publiken har glädje av förmodligen mindre köer etc.
Om det går ihop sig i år så tror jag nog att jag återkommer även nästa år.
Jag frös ju som bara den förra året och drog på mig en halsfluss sista helgen men nu är så varmt att man utan vidare kan stå m bara innerkläder.
Byter alltså bort tjocka strumpor och skor tills i morgon och superunderstället tog jag hem.
Hoppas ni har möjlighet att komma och besöka Taxinge.

Jättkul att du skrivar om mässan, stort lycka till med försäljningen, hoppas att kunderna bara "dröser" över dig, och det verkar vara jättefin där, synd att det är en bit att åka, men som sagt lycka till

Hur har det gått på Taxinge nu under helgen? Hörde av en deltagare att det bara var 400 betalande besökare första dan… Försäljningen bra ändå? Nyfiken!
Inte nåt vidare på torsdagen… Har väl sålt mediokert de andra dagarna. Allt kan hända nästa period och då hoppas jag på bättre väder. Jag tror att regnet gjorde att få tog sig ut. Busslasterna kommer ju ändå förstås.
Hörde av en kollega dock att hennes väninna åkt m buss från Västerås, betalat 500:-! Inkluderade lunch, inträde och buss, men det är ju hutlöst! Hur ska de ha råd att shoppa loss då?

Kom hem från Huseby julmässa igår och tycker också att det var lite dåligt med försäljningen över lag. Själv är jag nöjd men många utställare märkte av en sjunkande försäljning jämfört med tidigare år. Kan det vara det dåliga ekonomiska läget i stort som märks av även på mässor o marknader..?
Det är en nedgång hos alla butiker oavsett kategori,kläder,skor,elektronik etc etc.Här i stan har det slagits bottenrekord denna månad.Folk går inte ens ut och tittar på varorna.Så ingen ide och misströsta utan hoppas på julförsäljningen som experterna säger kommer hålla statistiskt sett..Det handlar mycket om att folk blivit påverkade av den finansiella krisen som dom matas av media med.
var och ställde ut på mässa i luleå. 4500 färre besökare än fjolåret, flera utställare vittnade om en halverad försäljning. Ska bli spännande att se hur det blir till jul…Dock är ju försäljningen nu innan jul som helhet viktig, inte bara de sista dagarna…
Lite konstigt, för bortsett från några tusen som är varslade så har ju folk sin vanliga lön och maten kostar samma och bezinen är lite billigare… det är psykologiskt på något sätt.
Eller så är det jag som är tröttare i år. Jag kan inte skylla på kunderna, vädret, konjunkturen etc. Jag får syna mig själv i sömmarna. Har ju en helg till att lägga krutet på, blir det bättre då så är det ju bra att jag kan påverka resultatet.
Jag fick ett glädjande sms igår kväll med en efterförsäljning! Kul att kunna skicka på posten i efterhand!

# 31 Håller med dej där, tror absolut att det är något psykologiskt i det att vi hela tiden matas via media om hu dåliga tiderna är nu. Det gör att människor håller mer i sina pengar än förr. Tyvärr inte mycket som jag själv kan påverka hos kunderna i det läget.
Jag har inte dragit åt någom svångrem.Jag själv har inget att dra åt har lika lite/mycke pengar som jag alltid haft*L* .Har samma köpbeteende som tidigare så varför ska gemene man reagera..????Världen är upp och ner!!
Tror dock att folk kanske köper mindre platt tv detta år och handlar saker som är tidlösa och hållbara dvs VÅR keramik….eller hur*L*

# 32 Hur gick sista helgen?
Tack det gick bättre än första helgen. Finns mycket som kunde påverka… Lättare att hitta andra orsaker än en själv. Vädret var bättre, fler besökare, närmre lön?, jag piggare?.
På söndagen möter jag en polisbil som jag trodde var på väg till eller ifrån en alko-kontroll (något de alltid brukar ha på söndag-fm) men när den kort efter följdes av en "brandledningsbil" så började jag ana oråd.
Mycket riktigt, det hade brunnit på Taxinge, vänstra anexet. Eller det hade pyrt hela natten. Ett element hade stått på och förmodligen hade något stått för nära. Men tack vare tjocka rejäla trädörrar som stått stängda, hade det blivit syrebrist och två rum hade klarat sig helt.
Dock var hela övervåningen samt två rum på nedervåningen helt förstörda av brandrök.
Ingen av dem hade försäkring och det skär i hjärtat att veta hur mycket tid och pengar som över en natt försvunnit.
Man får vara glad att det inte blev några personskador.
Snackade med en brandman senare när han tog sig en titt uppe på ladan och renoveringen. Han tyckte det var trist att de haft så bråttom när de skulle iväg, han hade inte fått med sig plånboken… Han hade så gärna velat passa på att köpa julklapp åt sin fru.
Men det löste jag genom att han skulle få sätta in pengar på mitt konto istället! Han köpte ett fat och en vitlöksrivare av mig!
Inget ont som inte har något gott med sig.
Att packa ihop när det ven om knutarna och snöstormen närmade sig var en upplevelse i sig. Man fick ta det lugnt hela vägen hem.
Jag är nöjd med mässan och jag kommer nog tillbaka nästa år i alla fall. Jag träffar så många andra utställare som skulle vara tråkigt att tappa kontakten med.
Jag pratade med en uställare som stod på Taxinge för första gången, han brukar stå på Huseby och den skulle tydligen vara kanon. Kanske man ska prova nån gång?
Är det fler än iJonsson som stått där?

# 36 Men hu så läskigt med all den där röken! Tänk vad som hade kunnat hända! Blir VÄLDIGT förvånad över att inte utställarna har försäkrat sej!! Skulle aldrig våga vara ute med så stora pengavärde utan att vara försäkrad. Jag antar att det står i alla papper ni får från Taxinge att ni måste fixa försäkring själva eller?
De som står i anexen är inte tillfälliga utställare. De hyr av slottet och har butiker där året om gissar jag.
Vilken sorts försäkring har du? Korttid eller gällande hela året?
Hej Godsägaren!
Hoppas att du kom hem från Taxinge välbehållen. Det var ju så fruktansvärt kallt.
Nya friska tag nästa år (med eller utan husvagn)

# 38 Min förs. gäller hela året så att jag har möjlighet att vara lite spontan om jag åker på en mässa el. dyl med kort varsel, så är det ingen risk att jag glömmer teckna förs. vid varje tillfälle. Gäller även till o från mässorna, om det skulle hända nåt på vägen osv.
Menar du att de som blev drabbade av rökskador är de som hyr av slottet och står där hela året? I så fall är det ju ännu mer anmärkningsvärt om de inte är försäkrade!
Jo så är det, de hyr av slottet. Håller med om att det är märkligt. Men jag hoppas att de finner en lösning på det och att ingen behöver gå i personlig konkurs pga detta.