Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 5962 ggr
chja1004
0

hästtagel på raku

surfade lite på tuben och fick se en del konstiga men spännande rakubränningar med hästtagel. Är det nägon som provat detta? Hur gör man och VARFÖR just HÄSTTAGEL???

Annars då? Mycket julpyssel i verkstäderna?

SkrattandeLotta

[rolnor]
0

Kanske funkar med andra trådar också, garn, fiskelina???

rakuLotta
0

Titta in till Vanja-K. Hon har gjort detta med mycket fint resultat. Bäst blir det om man gör terra sigillata  och glättar upp hög glans på godset. Det finns nog nån tråd om detta oxå vill jag minnas.

Varför just tagel? Jag tror att det är lite styvt och bra samt att svanshåren är bäst då de är långa och kan lindas runt. Det brinner ju upp och bildar "sot" mönster på krukan. Man kan ta fågelfjädrar oxå om man vill ha ett sånt mönster…

chja1004
0

Mycket fint hos Vanja…Glad

Menar du att man lägger strån eller fjädern på det heta godset och så blir det ett mönster? Blir tex fjädern en fjäder?

Mycket spännande det här..

Godsagare
0

Jag har också provat, har enstaka bilder på min sida.

Tagel är tjockare och ger distinktare märken.

Jag har även testat med älgpäls, från en älgko på skansen!

Det är bara under en mycket kort stund som alstret accepterar taglet, fjädern eller i mitt fall också älgpälsen. Antingen är det för  hett eller för svalt…

Testa!

Vanja-K
1

Hästtagel är bäst, därför det innehåller bra fett och proteiner. därför fastnar det bra.  Tagel från svansen om du vill ha grova linjer och fina linjer från manen. När jag gjort horse Raku brukar jag börja med att strö över lite socker innuti skålen eller det man gjort. Blir så fint sotade prickar. Som ni skrev så blir det fina mönster med en fjäder också . Men då kan man tänka på att te en som är lite gles. Annars blir det gära att alla små fjun flyter ihop. en fjäder blir en fjäder. Men man har bara omkring 30-40 sekunder på sig, efter att man tagit ur godset från ugnen. Godset behöver inte heller stå inne i ugnen lika som det med glasyr. Godset ska bara bli tillräkligt varmt.

På You tube finns enstaka videos på Horse Raku. Är man intresserad kan man slå på Native Indians.Där finns en hel del.

#2 och #3, tack för berömmet!

chja1004
0

Har jag förstått saken rätt: Först bränna, sedan ta ut, därefter lägga på strån från häst (vore kul med älg hihi men i Skåneland finns älg eller skansen) och sedan? Reduktion? eller oxidation? Ner i vattenbadet?

Förlåt all dessa frågorSkäms

chja1004
0

#4 Vilka fina krukor! Vilken tydlig grafisk effekt det blir! Måste bara prova.

Vanja-K
0

#6 Skapa-glättra  (med terra)-skröjbränn-bränn i rakuugn- sätt godset på en kavalett (så du kan snurra runt godset fö att få tagel överallt)-lägg på tagel (ta tagel med en tång om du har små bitar,för att inte bränna dig)-ingen red. eller ner i vatten bad. När taglet är på godset,så är det klart.

Vanja-K
0

#4 Nu har jag sett dina horse Raku krus. SNYGGT!

Godsagare
0

#9 Tack!

Jag har bara testat några gånger och då har jag också järnklorid på mina, tyvärr blev det lite för mycket på en del och det visade sig inte bli lika bra enligt mig.

Du verkar ha hållt på mer, läckert!

Ulle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testade horse hair Raku i våras. Det var roligt men lite svårt att få till det. Överst till vänster var den enda av sex som jag tyckte att jag kunde ta med på utställningen…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vanja-K
0

#11 Riktigt snygga saker! Naked Raku är också häftigt snyggt!

Ulle
0

Tack, Vanja! Ska experimentera lite nu framöver och se om jag kan få mer än ett lyckat exemplar nästa gång…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
0

Jättesnygga saker !

Godsagare
0

Tack! Nu ser jag ju att du syftade på mitt inlägg. Sorry.

Så roligt att testa nya saker men en hel del spricker för mig, det beror nog på brister i min drejteknik… Måste öva mera. ;)

chja1004
0

imorgon blir det premiärbränning av min hemmabyggda ugn och jag har dessutom klippt hår från bla hund. Vi får se om det går. Jag lider brist på häst tyvärr. Kanske blir det något att visa upp på sidan.

Tack för tipsen. Ni är toppen!