Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 5613 ggr
mariatingsund
0

tegel som vittrar sönder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska man byta tegelstenarna  i keramikugn när man ser att de börjar vittra sönder? Ska man passa på byta elementen också samtidigt? Företaget där jag köpte ugnen för 10 år sen finns inte kvar, så jag vet inte riktigt om samma sorts tegel finns i nya ugnar. Har ni liknande erfarenhet? Hur gör ni? Är det skillnad mellan tegel och tegel? Det syns inte så bra på bilden, men det lossnar (sprätter?) små smulor vid varje bränning och fördärvar saker, dessa tegelsmulor bränns i glaset t o m mitt i ugnen så de måste "flyga" för att komma dit.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

någon? Putt

susanne.k.wall
0

Menar du att det sprätter bort bitar från tegelstenarna när du bränner? Ligger det lösa bitar lite här och var i vrårna är det bra att dammsuga ur ugnen. Men om det hela tiden lossnar små bitar från teglet låter det lite oroande. Jag skulle kontakta nån av återförsäljarna av keramikugnar. Vet du vad det är för märke på ugnen? Finns det någon plakett där står ett firmanamn, kilowatt m m är det bra. På Keramik i Fokus:s första sida tror jag det finns en lista över återförsäljare. Vet inte om jag törs göra reklam…men Lars Tärn brukar skriva här i forumet ibland och han besitter en lysande kunskap. Likaså Bosse på Cebex. Kontakta nån av dom så kommer du säkert vidare. Lycka till!

Ulla
0

Det är nog fler som tittar in när helgerna är slut.

Tills dess kanske du kan berätta hur du använder din ugn?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

susanne.k.wall
0

Jag hade fel…titta under Länkar där hittar du en rubrik som heter Leverantörer, där finns både Lars Tärn och Cebex.

Så instämmer jag med Ulla, hur använder du din ugn?

LarsT
0

När man lägger kanthaltråden inuti rören tänker man sig inte bränning till mer än max lågbränt lergods och då kan man välja en billigare kvalitet på teglet, d.v.s. ja, det är skillnad på tegel och tegel… Det går inte att avgöra vilken sten du har med ett foto enbart men det är uppenbart inte bra stenar. Jag gissar alltså att du bränt för högt för vad stenarna klarar. Har du tur lugnar sig sprättet när skräpet har bränt ur eller så har du otur och det finns inget annat alternativ än att byta ut dem mot bättre. Om det lönar sig beror helt på om du gör jobbet själv och enbart behöver räkna på stenkostnad och vad du får betala för dem. Det blir nog väldigt svårt att behålla samma kanthaltrådar hela om alla ska ur så du lär åka på att byta dem också.

mariatingsund
0

Snyft, jag trodde att alla tegelstenar blir gamla en gång - men tydligen är bara de dåliga blir det. Jo, det sprätter vid varje bränning, hur mycket jag än dammsuger innan.

Jag värmer ugnen upp till cirka 860 grader varje gång,  och ibland till 560 för målat glas. Och 860 högsta temperatur borde de ju klara, jag använder ugnen knappt vår och sommar utan mest höst och vinter. Kan den må dåligt av Det?

Jag har aldrig behövt byta kanthaltrådar heller under alla dessa år. Jag köpte ugnen 1999 på Uterm faktiskt visade sig. Det står inget specificerat, bara Porslinsbrännugn P100 inkl TC 40 och sättmaterial. Ugnen blir 10 år alltså den 14 juni.

Jag ska förstås kontakta Uterm men jag undrar hur lång garantin är på sådana dyra saker.

saltglazed
0

man kan ju prova måla över stenen med plattengob och testa om det funkar som skydd.

Conny
0

Jag tycker du ska prova att stryka teglet med eldfast cement utrört med vatten. Ev ska du blöta teglet lite först, för att det inte ska torka för fort. Konsistensen som en välling ungefär, så att det går att måla på teglet. Undvik att få cement på rören.

mariatingsund
0

Det är spännande förslag, jag skulle aldrig tänkt på det själv, att måla teglen. Blir det inte resultatet taskigt sen när man bränner glas? Jag skulle nog ta bort  alla elementen och rören först, men får jag dit dem igen sen, det är frågan. Nja, jag ringer Uterm snart.

Conny
0

Rör helst inte elementen! Dom brukar bli väldigt spröda med tiden. Jag tänkte att du stryker det synliga teglet (som väl är det som sprätter iväg?) med den eldfasta cementen. Utrörd med vatten så att du bara kan lägga på ett tunt skikt. Det bränner sedan fast ordentligt. Eldfast cement finns ju att köpa på Cebex tex

lotta2
0

Nu är det ju en Uterm ugn och då är det väl enklast att ringa till Uterm och fråga dom vad dom rekommenderar. Det är ju säkert inte den första ugn som drabbats av detta, trots att man kan tycka det är lite skumt när det är bara bränt i så låg temperatur i din ugn, men det är väl inte bästa kvalitén på tegel som har använts då det ju är väldigt låg temperatur som behövs i en porslinsugn, och därför säkert ett skörare tegel. Säkert därför som dina element har  hållt så länge också, när det bara är bränt i så låg temperatur- Om du börjar lyfta ut rören och slingorna kommer dom ju säkert att gå sönder, så kolla med Uterm vad dom kan rekommendera som blir billigast för dej, totalrenovering eller påsmetning av någon sörpa…

mariatingsund
0

vill bara tacka alla svar och allas engagemang! Det är tryggt att ha er  Skrattande