Naturlig leras egenskaper
Kanske lite konstig fråga men jag undrar men jag undrar om naturlera typ lergods hur högt man skulle behöva bränna den för att den inte ska gå tillbaka till "lera" igen om det ligger nere i marken sen igen. Alltså ungefärlig temperatur för att förändra dess egenskaper för all(?) framtid.
Med tanke på att keramik är ett av de mest långlivade material som finns (fråga bara arkeologer!) så kan det nog ligga i jorden hur länge som helst. Jag tror den magiska gränsen mellan lera och keramik går vid en 500 grader. Då är det kemiskt bundna vattnet är borta.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
jo det var det jag tänkte men jag var osäker på graderna. vet du var man kan hitta mer info om detta?
Såhär står det i 'Keramikboken' av Michael Casson:
…om leran väl har bränts till ca 600 grader uppstår kemiska och fysikaliska förändringar som förvandlar leran till keramik.
Jag skulle tro att man kan hitta utförligare info i Finn Lynngaards klassiker, om du har tillgång till den. Det måste vara en av de bästa grundläggande handböcker om keramik som finns!
tack för hjälpen lena 
Åh, det var så lite! 
Men vad tänker du göra? Gräva ner lite skatter åt framtida generationer? Installation där publiken får leta upp konstverken bäst de kan? Tegeltunnlar för magiska riter? Om man nu får vara nyfiken…

Kan det vara begravningsurnor?
nix…..men på mitt "pengajobb" så jobbar jag med grundförstärkningar bland annat i kladdig lera.
försöker att använda keramikkunskaper för nya idéer
vad spännande, ska du bränna husgrundar..!?!