Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 2477 ggr
Evergreen
0

Delad verkstad i stockholmsområdet?

Hej!

Jag tänkte kolla lite med er här hur stort intresset är att kunna dela verkstad? Har alla en plats de är nöjda med eller är behovet stort att hitta en lokal att vara i?

Jag har ett ställe nu men drömmer om en egen lokal med butiksdel och tillräckligt stort för att andra kan hyra en plats . Hyrorna på lokaler i Stockholm är relativt höga och kan vara knivigt att klara på egen hand.

Jag önskar dela med andra keramiker som vill satsa lite mer på sin verksamhet. Gärna en lokal med skyltfönster där en liten del  av lokalen är butik som man turas om att ansvara för att hålla öppet. Gärna norra delarna av staden…

Vad är en keramiker beredd att betala? Vill ni jobba ensamma eller vill ni sällskapa med andra? Finns det ett stort intresse kanske vi kan ses och gemesamt hitta en lokal som passar antalet keramiker och inriktning?

Evergreen
0

Se här ett exempel på lokal.

http://www.blocket.se/vi/7165416.htm?ca=11_s

Lite för dyr för ensam keramiker kanske? Men är man fyra fem stycken kan det väl bli rimligt?

Staffan
0

Det verkar vara ganska vanligt att man letar verkstad eller plats att ställa ut sina alster på. Kanske kunde vi bygga till någon funktion här på sidan för att underlätta för folk att hitta lokaler och försäljningskanaler?

// staffan

Pia
0

Tycker det låter som en toppenidè! Nu är inte jag keramiker, men jag har tänkt länge i de banorna (och det vet jag andra som gjort här i krokarna också…:), att gå ihop med lite blandad och kvalitativ hantverkskompott s a s. På ungefärligt som det sätt du beskriver, evergreen.

LenaR
0

Själv har jag verkstad tillsammans med sex andra, och vi är ett superfantastiskt gäng just nu så det byter jag inte mot nåt!

Butikslokal däremot är vi intresserade av lite till mans. Det diskuterar jag gärna, och som Pia också säger, är det fler olika saker som säljs i butiken tror jag det kan bli intressantare ändå.

Levande verkstad är inte heller dumt - när vi har öppet hus hos oss brukar jag gömma mig bakom drejskivan (asocial som jag är), och så får folk stå och titta. Jag har fått för mig att folk gärna frågar efter just det man sitter och drejar.

#2 Staffan, hur skulle den  fuktionen se ut? För du menar inte bara en ny grupp i forumet?

/ Intresserad!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Pia
0

Ja verkstad kanske inte är min del av det hela heller, men kombinerad verkstad (för de som vill) med butiksdel tror jag är en jätteintressant modell. Det är så himla trevligt att få se när det skapas och ha möjlighet att fråga artisten ifråga om skapandet!

Lokalhyran uppdelat per person kan man ju förmodligen enkelt reglera i sådana fall efter hur stor del av den totala ytan (verkstad kontra butik mm) man använder sig av. Och helt plötsligt kan en lokalhyra te sig mycket mer överkomlig…

Pia
0

Tilläggas kan ju förresten, att man skall tänka på att om man övertar ett lokalhyreskontrakt (som i fallet med Blocket-annonsen) kan det också bli en rejäl kostnad. Nu står det att kontraktet överlåtes till högstbjudande från 0kr, men det kan ju likväl bli budgivning… Lokalen måste också vara antingen anpassad och godkänd för ändamålet, alternativt att man får hyresvärdens godkännande/ombyggnad. Nu går jag verligen händelserna i förväg, men bara ifall at så där…:)

LenaR
0

#6 Det är ju sådant man måste tänka på, särskilt om man ska ha keramikverkstad i butiken! Då blir det helt plötsligt frågor om elen räcker till ugnarna, ska det till slamavskiljare under vasken, hur kraftig är ventilationen, hur ser det ut för grannarnas del…

För övrigt kanske det går att kombinera hantverk med hågade från fotosidan? Hur vanligt är det att konstnärer säljer i butik jämfört med galleri, fotograferna kanske skulle vara intresserade av att prova ett annat sätt att sälja bilder?

Pia
0

Oj så spännande det lät med fotografiska alster också!! Måste ju vara ett fenomenalt tillfälle att nå nya målgrupper - det här låter mer och mer som Butiken iFokus liksom :)

Evergreen
0

Vad trevligt med så stor respons!

Att blanda olika verksamheter kan bli väldigt intressant.

Hur har ni det med utrustning? Är ni i behov av att det finns ugn, drejskiva, hyllor och verktyg? Eller är ni som jag redan fullt utrustade för en egen verkstad?

Hur många kvadratmeter skulle ni vilja ha tillgång till som privat yta i en gemensam lokal?

Har ni möjlighet att lägga en summa som "insats"? Ifall det krävs som överlåtelse?

Vad är man beredd att satsa helt enkelt?

Massa frågor blev det…

LenaR
0

Verkstadsplats är som sagt ointressant för mig. Men det var någon på sidan som sökte plats i Sthlmsområdet, kolla i forumet! Det som intresserar mig är butiksbiten, och jag  kan inte säga på rak arm hur mycket plats jag skulle behöva, men kanske en 20-30kvm kunde säkert räcka till mina grejer…=)

Sedan är väl en fråga hur butiken ska drivas - ska en person driva det privat, eller ska man gå ihop i en förening? Det kan säkert någon på startaeget iFokus ge råd om.

Insats, ja, det skulle jag behöva tänka mer på. Min djupaste ekonomiska insikt är att inte alla utgifter är av ondo. Det beror ju på hur stor lokalen är, vilket läge den har… med mera.

Jag tycker vi spånar vidare så länge, tills vi faktiskt är ett intresserat gäng som vill träffas och diskutera på blodigt allvar. Fler idéer, från alla!!! Hur ska butiken se ut? Vem/vilka andra skulle vi vilja samarbeta med? Det kanske finns andra dolda talanger ute på forumet!

Staffan, går det inte att fixa en forumgrupp för alla sajter? Just nu skulle vi kunna använda en. För att fånga upp fina brainstormingidéer och eventuella samarbetspartners!

LenaR
0

Jäklar vilket långt inlägg, var det någon som orkade läsa det?

Faxlin
0

Japp, jag orkade läsa. Intressant att följa hur ni tänker. Trots att jag inte har något med det att göra. Jag hör ju inte till eran skara av konstnärer. Har det liksom inte i blodet. Har lyckats gjort en kruka i min barndom, den lever visserligen vidare än i dag hos min pappa och agerar blomkruka. hihi. Ska testa att fota den någon gång så får ni se riktigt amatör jobb i keramikens värld.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Jag har tänkt lite som så här,

• visst kan man tänka sig någon insats.
  • Tror att det är viktigt att man tänker på affärsläget och genomströmningen av folk på en gång, kanske lite dyrare men betalar sig i längden jfrt om man av sparsamhetsskäl lägger sig på en bakgata där det är svårt att synas för besökare/kunder.
  • Jag är inte heller intresserad av verkstadsbiten, utan butiksdelen i så fall.
  • Har inte ens tänkt tanken på hur mycket "eget utrymme" jag skulle behöva, tja så det blir luftigt och lätt att skylta:)
  • någon form av förening tror jag då på, inte en som driver ensam. Och att man ansvarar för butiksdelen enligt någon form av schema.
LenaR
0

#12 Du kan ju alltid komma med bra synpunkter. Gäller alla andra som läser ocskå! Tror du förresten inte att vi alla gjort våra amatörjobb? Hårt arbete vinner över begåvning i alla ronder utom den första.

#13 Låter bra! Tror också på bättre (dyrare) läge. Blir man flera som delar behöver det inte bli så oöverkomligt ändå.

Evergreen, hur bråttom har du med att hitta verkstad? För i ett sånt här projekt bör man väl skynda långsamt tyvärr!

Evergreen
0

Jag har egentligen inte bråttom. Jag har ju en verkstad nu att arbeta i. Men drömmer om nåt eget och en butiksdel.

Är intresserad av hur andra keramiker tänker och har för drömmar.

Lokaler är "dyra" för att klara på egen hand, men i samarbete med andra kan man "våga" mer.

Maten måste ju stå på bordet och hyran ska betalas…
Allt är möjligt, bara man vill tillräckligt. Vill kolla läget i ett suveränt forum som detta. För att få nåt bra i slutändan får det ta tid. Frågar man inte får man kanske inte svar…

Är tacksam för alla synpunkter i ärendet som möjligt. Från noviser som experter… :)

Lenao
0

Som den glada amatör jag är skulle jag främst vara intresserad av att dela verkstad, inte i första hand butik. Jag har kollat runt  lite i jakt på detta tidigare och hade väl mer eller mindre gett upp det och har börjat plocka iordning en liten verkstadshörna i garaget där jag får sitta i min ensamhet, men lite gemenskap i en delad verkstad vore ännu roligare. Dock inte till allt för stor kostnad.

Lena

Pia
0

Det är ju onekligen spännande det här, just att vi vill ha ut lite olika saker av det hela, några bara verkstad, andra bara butik och några en kombination. Hur många medlemmar är ett lagom antal? Inte för få och inte för många känner jag, att hålla nere kostnaderna men samtidigt så måste samarbetet fungera bra.

Jag har även tänkt på att man skulle kunna hyra ut något i likhet med monterplats eller väggyta till någon hugad konsthantverkare/fotograf el dyl, som inte är "medlem" vilket också skulle ge intäkt/hålla nere kostnaden.

Nu går jag ju lite händelserna i förväg, men, men…:) Skyltningen och intrycket från gatan är ju jätteviktigt i kombination med läget… Jag skall höra med lite kontakter om det här med lokaler också.

Evergreen
0

Pia och alla andra!

Det här ser ju ut att kunna bli något av, bra forum. Kontakter är bra att ha.
Om någon har varit i Mikaela Willers butik på St Paulsgatan så har hon butik och verkstad i sin lokal. Hon tar även in andras hantverk på kommission. 40% eller nåt kommission. Det borde väl funka?

Minst tre medlemmar? Max 5? Eller? Nån slags deposit ifall nåt händer med utrustning. Så att vi inte står handfallna om ugn måste repareras.

Var i Stockholm? Solna, Sumpan, innerstan, Bromma? AA-läge?

Nu kom jag igång! :)

Pia
0

Jag tycker som sagt läget är viktigt, bättre kosta lite mer för bättre affärsplats än kosta mindre för sämre affärsplats. Jag tror starkt det lönar sig i slutänden att tänka så. Hur är egentligen den potentiella kundkretsen och genomströmningen i närförorterna? Jag tror mer på innerstan. Fast hur är det med Bromma?

Tre låter lite, eller om det är tre som är intresserade av verkstadsdelen/och butik och tre av bara butik så låter det mer rimligt kanske.

Ja jag har mina smycken på kommission i butiker, då ligger avgiften på just 40-50%. Kan säga att det blir ganska svårsålt om man vill ha någon rimlig ersättning till sig själv, man får höja priserna ganska rejält… Har man goda marginaler på sina alster fungerar det nog bra dock.

Jag är också igång:)

LenaR
0

Härligt, vilket bra initiativ det blev, evergreen!

Finns det fler intresserade än oss fyra? Har nog fler intresserade i min verkstad, inga andra här på sidan som nappar?

Är det dags för ett första möte? Stämma av idéer osv?

Jessika
0

Halloj!

har följt tråden med spänning. Jag har oxå drömmar om att ha en butik i stockholm där jag kan sälja det jag gör. Tyvärr är jag inte riktigt där än, för lite tid och erfarenhet. Men det är iallafall drömmen och tidsmässigt tror jag att det skulle vara möjligt om ett eller ett par år.

Det som skulle vara intressant är att ställa ut ett fåtal objekt på kommission. 40-50 % låter dock häftigt. Här i hedemora tar de 15-25 % men det är klart att det blir dyrare i storstan eftersom lokalhyran är så hög där. (Jag gissar att det är anledningen iallafall). Samtidigt tror jag att det går att ta ut ett högre pris i stockholm än här.

Hoppas ni får ihop ett taggat gäng så att drömmen kan bli verklighet!!

LenaR
0

Hm, man bor i fel del av landet helt klart… Har aldrig kommit under 30% provision här. Inte för att jag har några planer på att flytta härifrån! Jag gillar Stockholm.

Jessika, detsamma till dig, jag hoppas alla fina drömmar besannas! Har du sålt något än? Klart du ska testa annars! Alltid lär man sig något :)

Evergreen
0

Träffas?

Lutar mer och mer åt att byta lokal och dela med andra keramiker för att få ner kostnader, få inspiration samt tillgång till butiksdel. Först och främst tycker jag att vi som vill dela lokal kan ses för att diskutera allas förutsättningar. Sedan i steg två ta diskution om/hur/när ta in andras alster till försäljning.

Området är Stockholm, helst centrum eller norra delarna. Jag ska ringa på en lokal i morgon för att se vad hyran ligger på. Den är väldigt stor nu men kanske kan minskas…

Messa här så får jag snabb koll på hur många vi blir!

Pia
0

Varför inte, lättare att spåna live. Jag hänger på! Och jag skall försöka få fram lite info kring lokaler också… Annars kommer det senare.

Evergreen
0

Nu har jag ringt på lokalen. Den kostar 900:- /kvm /år

Den är 200 kvm stor och de skulle kolla upp med ritningar om den är delbar. Nu används lokalen för evakuering och inget klart datum finns då den blir ledig. Det fanns andra intressenter men det var osäkert om de behövde hela lokalen.

Linda
0

Hej

jag har för mig att på Edsvikens slott i sollentuna kan man gå ihop med andra konstnärer och dela lokaler.

Vänligen/Linda

Pia
0

Här kan man också leta lokaler, http://www.exponent.se/

Jessika
0

#22 Jag har varit med på en lokal marknad och då sålde jag en del, fast hälften av de som handlade var släktingar eller vänner  :)

Men det är otroligt kul att andra tycker att man gör så pass fina saker att de är beredda att betala för det!

LenaR
0

#28 Men den andra hälften som handlade köpte garnaterat frivilligt och utan något socialt tryck på sig! Det var väl en god början?

Pia
0

Hur skall vi göra nu då? Spåna lite live, eller??

LenaR
0

Vem är koordinator? Evergreen? Hur gick det med lokalen i #25? Och hur många är egentligen intresserade av att dela butikslokal? Jag har som sagt några kollegor som jag tror är intresserade.

Pia
0

Jag talar bara för mig själv = 1 st butiksdel, inte verkstadsdel

Evergreen
0

Jag har inte hört nåt mer om den stora lokalen. Det stod några på kö och den är makalöst stor, 200 kvm. Hur många är intresserad av att dela lokal, verkstad? Eller är de flesta bara intresserade av att få nåt ställe att sälja sina alster på?

Pia
0

Jag pratade med en kompis idag om detta, hon skulle vara intresserad av en cafédel… Jag tycker det skulle kunna vara en idé att helt förutsättnigslöst diskutera ett utökat koncept, en upplevelsebutik-verkstad kanske? Frågan är bara hur man anpassar alt hittar en färdig lokla med alla de delar som man kan behöva.

LenaR
0

Kafé + butik tycker jag låter som en god idé. Särskilt för oss keramiker, det är inte fel att kafékunderna får prova våra saker innan de bestämmer sig. Frågan är om kafé + verkstad är en lyckad kombination. Då får man dela lokalen ordentligt. Kanske inget problem. (Jag är boren pessimist, ber om ursäkt för det) Det kanske finns ännu fler sätt att bredda verksamheten på, bara man börjar tänka i de banorna.

#33 Nej, jag vet ingen mer som är intresserad av att dela verkstad, tyvärr! Men det måste finnas intresserade tycker jag.

Pia
0

Jo jag tänkte också på ev problem med verkstad kontra café… Ett annat ord för pessimist kan vara realistisk optimist:) Men det var helt suveränt det där med att låta kunderna prova på keramiken i fiket! Senast idag så ville jag verkligen köpa min fina chokladkopp på fiket, men se det gick inte…

Lenao
0

Hej

Som jag skrev i ett mail till evergreen så tror jag att ni är lite mer taggade än jag på detta med keramikbutik, jag är ju bara en hobby keramiker som skulle tycka det var roligare att dela verkstad med andra än sitta i garaget i min ensamhet så det är främst det jag är intresserad av och i så fall inte till allt för stor kostnad.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka det låter intressant speciellt med cafe-butik. Jag har tidigare ställt ut tavlor (är även hobbymålare) bla. på ett jättemysigt cafe och har flera gånger tänkt på hur kul det skulle vara att driva en sådan verksamhet. Ett litet mysigt cafe som även tar emot konstutställare. Det cafet hade även en keramiker som hade sitt på en vägg. Problemet är att jag är för feg att satsa på nåt dylikt ensam.

Pia
0

Men tillsammans blir det lättare, om man delar denna form av "börda" s a s:)

Evergreen
0

Tack för allt visat intresse, har förstått att jag utsetts till spindeln i nätet. Jag behöver backa lite just för tillfället. Behovet har ändrats  för min del. Kul att se att ideérna flödar. Någon får ta ett steg fram och fortsätta från här.

Pia
0

Någon som känner sig manad, inte nödvändigtvis vara spindel, utan mera känner för att träffa och diskutera våra tankar och önskemål kring det hela?? Vi kan väl vara ett spindelben var eller så…:)

LenaR
0

Jag är med! Fler?

avalon
0

Jag är mkt intresserad av del i butik i sthlm ! Håller just nu på att rusta upp verkstad + butik hemma (6 mil norr om uppsala) men har tänkt att jag ändå skall försöka hitta försäljningsställen i sthlm o Uppsala för här på landet e det bara folk på sommaren!  Är delvis mamma ledig nu och har tänkt starta ordentligt till sommaren så för mig skulle det vara jätteintressant att diskutera vidare om detta !

LenaR
0

Kul avalon! Kotaktar dig pronto!

Pia
0

Har pratat med en annan kompis idag, och vi spånade vilt på roliga idéer och kringarrangemang runt detta!

Jessika
0

Är lite nyfiken, har det blivit något av detta? är det några som hittat verkstad eller butik att jobba/sälja i?

Det var ett stort engagemang minns jag ;)

Pia
0

Vi har pratat och vi har spånat, dock ligger det på is ft, av olika orsaker. Däremot så är det lite annat samarbete på g, snarare än det butiksprojekt vi drömmer/drömde om - men det är ju aldrig försent när det känns helt rätt för alla! :)

abbis
0

tar inte blås o knåda emot fler medlemmar?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/