Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1487 ggr
Goerleena
0

Bränna målat ihop med omålat?

Vågar man bränna obränt omålat ihop med målade skulpturer? Det kan väl inte hända nått? Båda ska upp i samma temp.

Grodan77
0

Vad menar du??? oskröjade saker med glacerade??? om det är det du menar så kan det gå, men en glacyrbränning går mycket snabbare upp i temperatur så risk att saker spricker. just skulpturer kan det vara tryggare att köra långsam skröj…..men är det små saker är det  energisparande att köra allt i samma bränning!!! Det finns en gammal tråd om detta!

Ulla
0

Om det är som Grodan77 säger så visst går det. Tänk på att starta långsamt som en vanlig skröj bara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Goerleena
0

Ja jag menar oskröjat med glaserat men jag tänkte bränna upp till 1240 C direkt, fast långsamt givetvis, vilket jag har gjort tidigare. Jag har nämligen köpt en transparent glasyr som inte kan brännas högre än 1040 C och ska användas på målat skröjbränt gods. Och då måste jag bränna godset till 1240 C först. Anledningen till att jag då vill bränna oskröjat och målat är att jag har en målad skulptur som bara är skröjbränd och måste brännas upp till 1240C.

Oj vad komplecerat det verkade bli, undrar om ni fattade nått:)

Ulla
0

Blir det inte svårt att få glasyren att fästa om du bränner upp till 1240 först? Det kan ju gå, men jag brukar få väldigt tunn eller ojämn glasyr när jag bränner om.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Goerleena
0

Har använt glasyren på en häst som var bränd i 1240 C och det gick bra, men jag målar dem med över och underglasyrer först och sen den transparenta glasyren.