Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2216 ggr
vulla
0

finns bly i några av råämnena?

Hur dum fråga som helst, men jag vill absolut försäkra mig om vad jag pysslar med!

Har precis börjat blanda egna glasyrer. Köpte en bok om hur man blandar glasyrer, och där framkommer att det kan finns bly i olika färgkroppar , underglasyrer  och överglasyrer. Jag blir helt mörkrädd. Just nu överväger jag att inte ens blanda själv, eftersom jag säljer mina saker så vill jag ju vara helt säker på att det inte är bly i glasyrerna! Vad finns bly i? Ex fältspat, kaolin, kvarts, pentalit, m.m. eller är bly helt enkelt en egen tillsats? Såg att det kunde finnas i frittor, men det använder jag inte!

bosse-cebex-gbg
0

Råämnen: Du kan vara lugn…bly finns inte i de "rena råämnena", som t.ex. fältspat, kaolin, kvarts, krita m.m.  De "är vad de heter", så att säga.

Frittor: Förr kunde blyfrittor förekomma, med "Pb" någonstans i formeln, men sådana är i stort sett borta från marknaden idag - möjligen kan de dyka upp som "insmugglat" material eller från gamla kvarvarande lager….dock inte från någon seriös leverantör.

Färgkroppar och färdigglasyrer: Samma sak som med frittor: Blyhaltiga färgkroppar, glasyrer m.m.  har förekommit, men bör idag vara borta från den öppna, "legala" marknaden. 

Se upp med dödskallesymboler på förpackningar, och var gärna litet misstänksam mot gammalt material som kan stå kvar någonstans.

Glad

Bosse

Rozzy
0

Hur gör man med bortglömda påsar och hinkar som inte används, med dödskallar eller andra läskiga symboler på?

bosse-cebex-gbg
0

Sådant kan man lämna in på en miljöstation, som finns i de flesta kommuner.  Och det är egentligen det minsta problemet….mer bekymmersamt är alla de påsar och hinkar som är så gamla att de inte ens har någon märkning…de kan ju felaktigt tolkas som "ofarliga", bara för att symboler saknas på etiketterna.

LeWE
0

Det måste väl ändå vara bäst att blanda själv.. då vet man ju vad glasyren innehåller än att köpa färdig glasyr. Jag köpte en färdig vit glasyr som det inte var nån varningstext på men när företaget gick ihop med ett annat fanns där plötsligt en varning att glasyren innehåller blymoxid!! Inte farlig när den väl är bränd men kanske inte så bra för krukmakaren. Efter det är jag noga med munskydd när jag blandar och handskar även när jag glaserar, jag vill gärna se mina barnbarn växa upp. Jag säger det numer till ALLA, använd munskydd när det dammar eller när ni bränner Raku o liknande, handskar vid glasering och vistas inte i lokal där bränning pågår, sörj för god ventilation med ordentlig fläkt vid bränning innomhus. Städa bort allt damm så gott det går.Flört

vulla
0

#4, jo, jag håller med dig, men blev så himla skraj när jag började läsa på mer, efter en tvådagarskurs, och ser vilka farliga korningar det kan blir!

Nu har jag kollat upp mer, och min  avsikt är att ha en transparent blank, en matt och färga in dessa med oxider, nu till en början!

Det blir billigare och precis som du säger så kan jag faktiskt påtala att det inte innehåller skadliga ämnen för brukaren.