Glasyr - lera från sjöbotten?
Jag bor vid en stor insjö. Igår höll vi på att flytta stenar vid vår brygga. Då hittade vi lera på botten. Visst kan jag slamma upp den, sikta och bränna den som stengodsglasyr? Eller är jag alldeles ute och cyklar? Om jag gör ett brännprov inuti en skål, kanske till 1240 grader eller så, så kan det väl inte vara någon fara för ugn eller sättplattor? Vad tror ni? Någon som testat? Skulle vara jättespännande att se hur det blir.
Kör!!!

Gör du som ett vanligt glasyrprov kan det inte vara någon fara alls. Du får tala om hur det går sen!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Att göra tester är inte någon risk med alls - kör på. Jag hade dock valt att även göra tester i lägre temperatur, har en känsla av att du ska ner i lergodstemperatur. Men det ser du när du testar i den temperatur som du nu tänkt. Lycka till!
Det blir knappast glasyr av lergods i lergodstemperatur? 

Helt rätt - missade att det var glasyr som skulle bli resultatet - trodde det skulle brännas som lera…..=) Det finns en fördel med att läsa ALLA ord och inte varannat……..=)
Skitkul, kanske behöver du tillsätta lite fluss för att få den att flyta ut bra, kanske lite litiumkarbonat? Absolut värt ett test!
Lycka till!

En gång blev det översvämning utanför en verkstad där jag gick och "lärde" mig dreja. Det var sunkigt vatten som steg upp ur brunnar i gatan. Krukmakaren gjorde en mycket vacker grönaktig glasyr av detta. Fråga mig inte hur men jag vet med besämdhet att det blev stengods för vi jobbade bara med det.
Att det blev översvämning kanske berodde på lerslam från verkstan? Har sett detta i Akalla by, slamsugarbilen får komma…
#4 Jag förstod att du läste fel, hoppas det framgick av min kommentar! 
Litium är en favoritfluss för mig också, men ett annat tips om fluss är träaska. (Om man nu ska lägga sig i med massa goda råd innan du ens hunnit ser hur leran ser ut i sig….
) Det kan vara kul att bara använda 'hemmagjorda' material i en glasyr!
#7 Ha!! Inte nu längre! Nu har vi dyra fina slamavskiljare i verkstan!

Tack för alla tips och råd. Jag kör en provbränning med bara leran och ser hur det ser ut och om det behövs (eller om jag är ännu mer nyfiken då…) så kan jag pröva med lite annat i. Träaska har jag gott om så det är ju enkelt att blanda i lite, - kanske till och med gör det i en del av slamman redan i första bränningen! Återkommer! Visst är sånt här jättekul och spännande?!!!!!
Lycka till! 

#7 Jo, så hade det kunnat vara men i det här fallet så var det hela Mölndalsån som svämmade över. Jag skulle till biblioteket och lämna tillbaka böcker och gick i vatten upp till knäna. Har man sett dagen innanpå TV hur någon åker vattenskidor utanför biblioteket så borde man, läs jag, kunnat lista ut att det inte skulle gå att ta sig dit torrskodd, men optimistisk som man är så knatade jag dit i träningsskor. Vacker glasyr blev det i alla fall och skorna var efter det att de torkat helt ok. Dessutom klarade jag mig ifrån försenade böcker böter.

Bregotta! Vill se vill se vill se!!!!!!!!!!! Glöm inte bilderna åt oss!!!!!

#12 Såklart! Jag lägger in bilder när det är klart! Lovar!!!!!!!