Behöver hjälp med nyårsmeny
Ja, jag vet -fel forum
Men jag har varit inne på matlust och snokat men de är så himla avancerade i sin matlagning och det klarar inte jag.
Vi ska ha vänner över på nyår. Totalt 4 st vuxna och 4 barn (8-10år) så det vore bra om även barnen gillar maten eller om man kan ha olika tillägg.
Kommer inte på något roligt att bjuda på……..kan någon hjälpa mig?

Vad sägs om vegetarisk lasange? Till den serveras en grönsallad med körsbärstomater kryddat med lite grovsalt.
Jag gör min lasange precis som vanlig lasange men jag använder blåbands färssås isstället.
Till efterrätt… chokladfondy kanske? Lite pyssligt men himla gott
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=4121
Inte sådär yberlyxigt, men himla gott:)

Kycklingfile med frysta wokgrönsaker som fräses och sen i med cocosmjölk o sötsur sås och "viktigt" garam nasala, en indisk krydda. Servera med ris cashewnötter gurka. Jättegott och lätt!

2
När jag gör den rätten brukar jag ha i gröncurrypasta och kefir limeblad istället, himla gott:)
tack för tipsen. någo lasange blir det inte för min dotter typ "inte gillar" det. attans bra hemsida du länka til zzaga. tack för det. nr 2 lät osså gott, nu blev jag hungrig. har inte bestämt mig än……
är lite sugen på panacotta tll efterrätt men har aaldrig gjort det…..

Ica har jättemånga resespt som är super bra.
Pealja då? Ganska lätt att göra till många.
Jag bjöd nyligen vänner med barn (3-10 år) på tacos. Perfekt när var och en kan plocka i vad de vill i tortillan… Alla verkade gilla maten iallafall!
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Det här passar inte barn kanske,men hur var det med ler-inpackad mat ??? Skulle man ha smör papper runt maten först och sedan leran utan på ?? Har glömmt hur man gjorde.
Fast det skulle vara kul att få gå lös med hammare på maten.Barnen skulle säker göra stora ögon ,vilket ryckte det blir när barn berättar att hos dom där slår man sönder maten med hammare . Man kan ju ha kurs i temat lera + mat.
#7 törs nog inte chansa med lerinpackad mat…….tänk om vi får snabbeställa pizza på nyårsafton. jag har osså funderat på tacos men det känns inte så festligt mera fredagskväll. tänkte att jag skulle slå på stort med 3-rätters.
fortsätt gärna komma med roliga förslag, allt mottages tacksamt

Jag gillar rätter som går att förebereda inna gästerna kommer. Det här kycklingreceptet är kanon gott och enkelt. Jag har fifflat till en egen varinat till höger som du ser. Du kan förbereda allt och sen är det bara att putta in den i ugnen när alla har kommit.
Till efterrätt kan du ta frysta bär (hallon, jordgubbar, blåbär bland friskt) som får tina i en ugnsfast form och sen vispar du bara hip en maräng som du tippar allt med och så in i ugnen så den får fin färg. 170° Vispa två äggvitor stenhårda, rör ner 1 dl socker och vispa ordentligt. Tre droppe citron om du har hemma så blir den lite glansigare annars strunta i det.
Enkelt och gott.

www.arla.se är oxå en mycket användbar sida!