Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 14871 ggr
minx
0

Papperslera (Paperclay) nybörjarlera?

Jag har aldrig provat på papperslera men efter att ha läst mycket om det så verkar det som den perfekta nybörjarleran om man ska skulptera. (Dvs den verkar vara ganska förlåtande :P)

Håller ni med?

Jag gör relativt stora skulpturer funkar det med papperslera? Vad ska man tänka på? Funkar det att göra som jag brukar dvs skapa ur en klump som sen gröps ur?

(Tänker inte blanda egen utan köpa färdig)

Freja15
0

Paper clay är inte bara för nybörjare heller…*L*

Jag älskar Paper clay, den är mycket lätt att arbeta med fast man får ha ett visst handlag med den då den inte är så elastisk. Jag skulpterar gärna i paper clay. Pappret i leran gör den stabil liksom. När den har torkat och kanske går sönder kan du enkelt laga den! Du kan till och med laga den då godset är bränt!!

Hur stort är stort? Jag har gjort relativt stora skulpturer, 80 cm högt, fast då är den ringlad. Du måste absolut gröpa ur om du gör från en klump som du säger. Men du behöver aldrig bearbeta leran innan, du behöver aldrig vara rädd för luftbubblor.

Paper clay är bra fiffigt!

Just det, jag har bara jobbat med stengods paper clay, inte Porslinslera.

minx
0

åhh tusen tack för svaret.

Med stora menar jag kring 50 cm på höjden så det verkar ju gå med andra ord.

Jag är så rädd att det man lagt ner flera timmar på ska gå sönder i ugnen men jag har förstått det så att papperslera minskar den risken.  Men det känns som att det måste finnas en hake med den här leran annars verkar den ju för bra för att vara sann :P

Nackdelar??

lotta2
0

Jag kan tipsa om att du kan söka på papperslera i sökfunktionen på i fokus så hittar du flera trådar vi haft innan om just papperslera . Skrattande

minx
0

Jo jag har letat på sök innan men hittar inga direkta nackdelar :P

En följdfråga vart köper man det färdigt?  Såg att cebex hade det men finns det på fler ställen?  (Gärna ngt där frakten är överkomlig)

spunkt
0

Jag undervisar  kvällskurser i bildkonst för barn och där finns också en lite större (?) el keramikugn som jag har möjlighet att till en del använda för egna saker också. Kan jag bränna papperslera där? Ryker det inte ganska mycket om det? Finns det risk att brandalarmet går?  Ventilationen är behjälpligt ordnad men kanske inte alltför bra. Och nått extra förnster går inte att öppna.

lotta2
1

Minx, nackdelen skulle väl vara att om man gör egen lera är det svårt att få fibrerna jättesmå och helt osynliga, dbs helt slät yta. Men köper man leran färdig är den ju processerad och klar och i mycket mindre fiberformat så då är det inte stor skillnad mot en vanlig lera. Jag ser faktiskt inga nackdelar med leran annars.

Var den finns att köpa färdig? De flesta leverantörer har ju papperslera, frakten kan skilja en hel del mellan dom så kolla under länkar och ring runt.

Spunkt du frågar om det ryker ? Ja lite granna kan det göra, det beror på lera och hur mkt papper det är i, men jag har aldrig haft något problem med det. Om du inte kör hela ugnen full med massor av papperslera tror jag knappt det märks, den extra rökutveckligen.

minx
0

Jag tänkte på en sak när jag var ner till tvättstugan nyss där högen av ludd från tokfiltret hade växt sig enorm….

Är det bara pappersfiber som funkar eller hade man kunnat blanda i textilfiber dvs torkludd??  (Inte för att jag som nyböjare ska börja experimentera :P men det var bara en tanke som slog mig)

LarsT
0

Du kan ha vilka fibrer som helst. Tyg, papper, sågspån, kaffesump o.s.v..  Nackdelen med just papper är att det kan börja ruttna om det får ligga länge. Tillverkarna tillsätter konserveringsmedel för att undvika detta men det finns också s.k. fiberlera där fibrerna inte ruttnar utan är i konstmaterial.

Freja15
0

Paper clayslip luktar apa!!! Hualigen *L*

Godsagare
0
lotta2
0

Om man gör sin egen papperslera så kan man ha ju ha  pappersmassan i en mycket tättsittande hink med lock och bara blanda mindre mängder som man använder upp ganska snabbt inom någon vecka så slipper man stinkproblemet. Jag håller med, det stinker ju ruggigt efter ett tag annars…

koko
0

Man kan ju torka pappersleran mellan gångerna och förvara den så och sen slamma upp den när man ska till o göra ett projekt med den.

Jag har även testat att göra "gräslera"! Den började lukta snabbast av allt. Min papperslera som jag gjorde själv luktade inte på kanske två veckor. använde tidningspapper.

Gräsleran skiljde sej från pappersleran genom att fibrerna var längre och "segare", svårare att dela leran alltså. Gräset var torkat klipp från en gräsmatta och inte alls särskilt långt, kanske 1-2 cm.

Torkludd låter som en kul idé. Kanske blir nästa test…! Är redan känd som en som alltid ska samla på konstiga grejjer.

Annars kan man ju ta tåludd. Men det luktar nog liteTyst

minx
0

Jag har 6 hundar så ni kan ju ana vårat torkluddsfilter??

(därav iden om att blanda i det i leran :P ) vi har hur mycket som helst!!

lotta2
0

Hmm, 6 hundar!, Då har du ju en massa hundhår att använda, MInx. M;åste ju funka bra det tror jag.  Luktar ju ännu vidrigare när det ska brännas ut, ( fy sjutton för bränt hår!!) men ett alternativ om man är het på att  att återanvända allt, lite annorlunda än att stickade hundhårströjor kanske…

rakuLotta
0

och jag är frisör…. hur mycket hårklipp som hellst…. men som du säger, fy för bränt hår….Obestämd torktumlarluddd låter som en bättre ide!

LeWE
0

Är papperslera bra till Raku eller svartbränning? Har aldrig jobbat m papperslera men blir lite nyfikenGlad

koko
0

Svartbränning-absolut!

Grodan77
0

Har nu läst massa om pappersleran o måååste testa själv (redan börjat riva papper).

Frågor jag ej hittat svaren på:

1:kan jag blanda i CoU o få en grönaktigd lera??? (grundär vit stengods)

2: o i så fall hur mycket cou tror ni (kommer jag o alla materealk runt mig bli "missfärgade??")

3: Jag har tänkt använda mitt "slicker" som måste användas då det börjat lukta illa, detta är väl blött…kan jag spara tid o lägga i pappersbitarna o inte blöta upp dem så slipper jag sila????

4. Överlever föremålen rakubränning??

Tacksam för svar!! //grodan

LarsT
0

1. CuO ska de va, eller kopparoxid. Ja, det kan du.

2. Några procent, 2-5 t.ex.. Av det förstår du att det blir dyr grön lera. Bättre är att bara blanda en grön engobe av samma lera, då slipper du färga in hela degen liksom. Men visst går det. Koppar kan förångas i ugnen men det blir inte värre för att det är i papperslera.

3. Ja, det tar bara längre tid för pappret att lösas upp o det blir inte lika finfördelat. Riv små bitar så funkar det som prov i alla fall. Har man en dokumentstrimlare får man superbt utgångsmaterial av reklambladen man annars drunknar i.

4. All lera överlever rakubränning om man inte tvunget stresskör utan tar det lyjjnt, på skånska. Lugnt alltså…

lotta2
0

Grodan77, tänk bara på att det inte är urhälsosamt att arbeta med en infärgad lera med färgande oxider utan handskar…

Rozzy
0

Men hur gör man en riktigt bra papperslera?

Freja15
0

Rozzy,

Så här kan du göra:

Lägg papper i blöt, typ sånt papper på stor rulle som man torkar händerna med. Finfördela det sedan med en mixerstav. Sedan skivar du upp leran och lägger det blöta pappret emellan för att sen knåda ihop allt. Då blir det en bra fördelning av pappret i leran. Det bästa med papperslera är att man inte behöver oroa sig för luftbubblor.

koko
1

Eh…nu måste jag lägga till att jag har gjort en steg för steg beskrivning med foton på min blogg om hur jag gjorde papperslera som funkade jättebra. Kolla gärna där!

http://jennyklundgren.blogspot.com/search/label/paper%20clay

Godsagare
1

Tack Jenny för din fina instruktion och tips!

spunkt
0

Låter jätte intressant! Men varför behöver man inte oroa sig för luftbubblor då man jobbar med papperslera? Blir det inte en massa luftfickor då pappersmassan bränns bort, hur kommer det sig att det inte ställer till med problem i glaseringsbränningen?

koko
0

Tack!

spunkt: Mysterier är till för att lösas. Vet inte hur det funkar, men en tanke är ju att pappret fungerar likt chamotte när det gäller sprickor. Alltså att sprickan avbryts när den stöter på ett chamottekorn eller en "fiberficka".

Själva den obrända skärven armeras  av pappersfibrerna och sen när det är bortbränt så lär det oxå vara strakt med ändå lätt. Någon som kan förklara hur?

Snart lägger jag in lite bilder och text om min gräslera (som luktade urk!)

helenahenstedt
0

#25 Jo visst kan det bli problem med att pappret bränns bort. Har gjort min egen papperslera och varit för lat och haft ganska stora bitar, kanske frimärksstorlek tom. De kan ha vikt sig och blivit ganska tjockt och när jag kavlat mina kannor så har det varit en klump papper på vissa ställen som har resulterat i att det blivit hål i en kanna. Inte så bra, försökte (omedvetet) sälja en sådan kanna via en återförsäljare. Pinsamt.

Se min hemsida för bilder på kannorna så blir det hela tydligare.

koko
0

Men alla mina pappersbitar var i frimärksstorlek?? Men sen var de ju blötlagda och vispade till en smet, det kanske du inte gjorde?

Om man har en papperssmet blir det bra.

helenahenstedt
1

# nej, jag mixade inte. Håller på igen med papperslera och funderar på att investera i en stavmixer…Kan ju vara värt det eftersom jag vill jobba mycket med papperslera. Å andra sidan kan det vara fint, tycker jag, med större bitar papper som bränns bort i t ex tunna porslinslyktor.

sisela
0

#25 jag menar att det är för att det blir så många luftkanaler av fibrerna att ev luftbubblor kan ledas ut och inte spränger godset som de gör när de utvidgas i ett tätt gods.

Wabisabi
0

Testade papperslera för första gången idag. Alla verkar ju tycka den är helt fantastisk att jobba med men jag tyckte det var bökigt att sammanfoga två delar utan att man kunde ana var skarven fanns.

Vet inte om den var för tunn (2 mm) kanske. Finns det några speciella knep att tänka på? Skall den kanske vara rätt torr, kan man sätta ihop dem kant i kant, jag la dem lite omlott och då var det svårt att "smeta" ut det så att det blev jämt.

Tacksam för tips:-)

koko
0

Det är möjligt att pappersleran är lite mer "stum" att jobba med, men jag upplever att man kan släta ut fogar, kanske bara får hitta en lite annorlunda teknik?

Har läst nånstans att man inte kan byta om man jobbat länge med vanlig lera, men det tycker jag låter helknäppt, det är ju bevisat att hjärnan fortsätter utvecklas hela tiden som man försöker lära sig nya saker! Eller hur.

Berätta hur det går!

Freja15
0

det bästa med papperslera är att när ditt alster har torkat och du råkar ha sönder det så kan du laga det igen Glad Och ibland när man bygger på något i etapper så är det bättre att låta det torka helt innan du fortsätter att bygga på med blöt lera. Det är hur fiffigt som helst med papperslera!

LeWE
1

Jag har provat att kavla stora fat i papperslera som jag sen rakubränt.. det gick bra hittills, ett fat åkte t om i golvet innan bränning och höll??Förvånad

Wabisabi
0

Tack för goda råd. Jag har precis blivit medlem här och måste säga att det känns helt fantastisk att slänga ur sig en fråga också får man svar direkt.

Det gick bättre idag. Lät den bli lite torrare innan jag sammanfogade den. Så än har jag inte gett upp!

Wabisabi
0

Jag har köpt pappersleran från cebex och där står det att man skall skröja den långsamt 30°C/timme upp till 400°C men e´de verkligen nödvändigt, det skulle ju ta 13 timmar!!!

helenahenstedt
0

#36 Jag har bara använt hemgjord papperlera, men skröjat den som vanligt, kan inte förstå varför du måste skröja så långsamt.

Skröja på du, eller ring och fråga!

koko
0

Ops.. har köpepapperslera i ugnen just nu. Kör samma skröj som vanligt. Och den kör jag även med den p-lera jag blandat själv. Vad kan gå fel? Det är ju papperslera (Får vi se i morgon kväll)!

LenaR
0

Gör man tunna saker kan man köra vanlig skröj. Det är om man bygger tunga skulpturer och så som man får gå upp långsammare.

Men 30grader/timmen låter väl försiktigt! Undrar om de inte bara garderar sej?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Antonio
0

Hej på Er!

Var och under vilka betäckning kan man köpa fiberlera(ej papperslera)?

Tacksam för information

LeWE
0

Fiberleran från Seeman som jag använt avger gaser vid 400gr som inte är så braRynkar på näsan Tänk på att ha god ventilation , fläkt med utsug och vädra gärna dan efter. Kanske gäller samma för papperslera?

Rozzy
0

#34 jag tycker de blev känsliga och de har gått sönder flera fat, men jag kanske kavlade för tunt.

LeWE
0

Kanske fiberlera och papperslera funkar olika? Jag har provat bara fiberlera.

Freja15
0

LeWe

Jag har använt både fiberlera och papperslera. Och fiberleran luktar urk när man bränner vilket inte pappersleran gör. Papperslera kan man köpa från Cebex och fiberlera från Seemann som sagt.

Majama
0

#0: papperslera passar bra för större saker också. Tvärtom så kan fibrerna göra små pyttedetaljer lite svårare, tycker jag. t ex i ansikten etc
Själv gröper jag inte ur leran utan bygger vägg, men det är bara att prova sig fram.

Majama
0

#26: Vad jag förstår så hakar fibrerna i papperet i varandra och det är därför det funkar att tex lägga blött på torrt

Majama
0

#41: Det blir ju bränt pappers os. Är det det du menar? är det så farliga gaser i det?

Ulla
0

#41 nämner fiberlera, inte papperslera. Jag såg att Cebex har en fiberlera som innehåller nylonfibrer. Seemann har ingen webbshop på sin hemsida och jag kan inte hitta någon pappers eller fiberlera där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

Nylonfibrer:
Inte så trevlig doft.

Pappersfibrer:
En doft man känner sig mer "hemma" med….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
0

Jag har jobbad en del med papperslera och kan konstatera att det går bra att bränna i Raku - jag teorisera med att eftersom keramiken är mer ihålig tål det värmechock bättre än vanlig lera.