Kan man se vad det är för lera?
En vän till mig har skröjade koppar som hon har fått. Nu vill hon att jag glaserar dom. Kan man se om dom är gjorda i sten- eller lergods? Jag håller bara på i stengods. Om dom är i lergods lär dom väl smälta i ugnen. Hur ska jag göra? Tips någon?
Jag vet inget annat sätt än att bränna en kopp på ett fat eller i en skål, så du är garderad om den smälter!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Om hon har en liten bit lera över som hon garanterat vet är av samma lera som hon gjort kopparna i så kan du ju skicka in det i en liten, tummad för ändamålet, skål av stengodslera. Är det lergods så smälter det ju ut i skålen.
Har hon inte det skulle jag inte bränna kopparna i en stengodsbränning.
Mig veterligen går det inte att se, eller på annat sätt avgöra, vilken temperatur leran tål.

Aj då, såg för sent att hon fått muggarna. Då lär hon ju inte kunna garantera lersort. Mitt råd blir: bränn dem inte i stengodstemp oavsett om den hon fått dem av säger att det är stengodstemp. Minnet är kort, alla vet inte vad de håller på med etc. Du vill inte ha en haverarad ugn, tro mig.
Har du lite lergodsglasyr så kan du glasera grejerna och skicka med i en skröj som går max lergodsglasyrens temp, har du slingor i botten av ugnen, eller vet var den är varmast, så ställ kopparna där. Kopparna glaseras om du inte skröjar allt för lågt och du slipper göra en extra bränning för enbart hennes muggar!
Håller med ovanstående att inte slänga med dem i en stengodsbränning utan någon försiktighetsåtgärd. Min erfarenhet är att de som inte håller på med keramik inte har en susning om skillnaden mellan stengods och lergods.
Lovade en gång att bränna åt en som var helt säker på att det var stengods och som en sista försäkran sa hon "……för jag är verkligen jättesäker på att det är keramik".
Ja, det visade att hon inte riktigt visste vad hon talade om, så jag backade ur som tur var.
I ditt fall skulle jag vara väldigt tveksam till att bränna kopparna. Att hitta en glasyr som stämmer och få ett bra resultat verkar nästan omöjligt om man inte vet vad man utgår ifrån. Du måste ju i alla fall testa med en först som kan bli fullständigt förstörd, så hon är beredd på det.
Lycka till!