Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 5595 ggr
Panthera
0

Hur ser era bränningskurvor ut?

Min första ugn går just nu för fullt. De första 600 graderna tog 7 timmar. (Att det är lagom lång tid för de första 600 graderna hittade jag i en bok någonstans.) Men efter det går nu ugnen på full effekt. Det jag undrar är hur lång tid tar det innan den kommer upp till 1000 grader?Är det lagom att det tar 7 timmar att komma upp i de första 600 graderna?

Att det säkert är olika beroende på hur stor ugn man har och hur fylld den är kan jag tänka mig, men jag är ändå lite nyfiken hur det ser ut för er. Min ugn ligger på nästan 180 l och jag har inte riktigt fyllt den.

En liten fråga till när jag ändå är igång. Ska man stänga alla ventilationshål i bränningens senare skede, eller ska man spara nåt?

sisela
0

Vanliga gjutna bruksföremål brukar jag köra på 100 grader i timmen till 600 och sen 150 till topptemp. Ibland mycket snabbare om jag har bråttom och känner mig vågad, typ 150 grader/timmen till 600 och 200 till topp.

Om det är tjockare och större grejer som skulpturer eller nåt så kör jag långsammare.

Jag brände en skulptur 50 grader i timmen upp till 1300 grader. (den skulle skröjas och sintras i samma bräning)

Är ingen bränningsexpert dock men det brukar funka fint.

Man får regulera lite beroende på grejer och glasyren.

Panthera
0

Då låter 7 timmar till 600 grader mer än nödvändigt. Ska nog prova att korta till nästa gång.

50 grader i timmen till 1300 grader tar ju oändligt lång tid med avsvalning och allt. Vilket tålamod! Själv längtar jag efter att få öppna min ugn så jag håller på att gå av.

sisela
0

Ja jag vet, det tog skitlång tid :). Det värsta var att det var gasugn så jag skulle passa den en gång i halvtimmen. Var uppe hela natten och först färdig kl 6 på morgonen… men det blev fint.

Off topic, sorry.

6 timmar till 600 är helt ok. Kanske nån annan som kör snabbare?

[rolnor]
0

Vet inte om jag missat nåt, men gäller det glasyr eller skröj?

Skröj kör jag 100grader i timmen till 650, sen fullt ös till 1000.

Glasyr kör jag 200 grader i timmen till 650 sen fullt ös till topptemperatur.

Rozzy
0

kör som rolnor

Rozzy
0

Vad är minimum tiden på topp temp i glasyr för er?

LenaR
0

#6 Utjämningstiden? Kortaste tiden är 15 min.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Rozzy
0

tack då är jag rätt ute min ugn behöver inte mer än tio.

[rolnor]
0

Beror kanske på hur mycket gods som är i den, värmen kan ju behöva några minuter att tränga in längst in i mitten??? Ibland kör jag helt utan utjämning, men då är det glasyrer som är väldigt lättsmälta (kristalglasyrer t.ex.)

Rozzy
0

ja det har du rätt i, sen påstår min ugnsgubbe att min ugn går på för hög efekt in…men dt borde väl inte göra så mycket….

solhaga-keramik
0

år det skröjbränning ska du bara upp till 960 grader. Vi har sedan glasyrbränt i 1135 och det har gått görbra, sparar ugn och element.

Wabisabi
0

Jag har alltid kört 125° i timmen upp till 500° och sen för fullt och det har funkat bra, brukar däremot låta det torka ordentligt innan jag skröjar det. Om det är saker som jag skall rakubränna brukar jag skröja det upp till 1000° så får man en hårdare skärv.

Maninna
0

Jag blir aldrig klok på vid vilken temeratur man kan öppna ugnen vid skröj resp glasyrbränning??

Brukar låta den svalna utan ventilation till under hundra i vanliga fall och då går det alltid bra.

Men i somras när jag var på Gotland och hälsade på i verkstan på Hamra krog så sa dom att det gick bra att öppna vid 300 grader.

Just nu har jag svinbråttom att få klart grejer till på söndag så hans ord ekar i mitt huvud!

min fråga är, När kan man öppna?

[rolnor]
0

Porslin spricker om du öppnar vid 300, beror såklart på hur mycket du öppnar ugnsdörren, men vänta till under 200 (gäller även stengods) om du vill var säker, INTE kul att höra sina älskade saker kracka…

Rozzy
0

Nej inget kul, har inte hänt men jag öppnar snabb titt då sen ställer jag dörren på en pytte liten glipa det är viktigt att det svalnar sakta till 150-200.

lotus
0

blir lite förbryllad över det här med skröj.har satt min ugn på 960 som jag har brukat göra ,men eftersom den är ny för mig så måste jag reka lite och läser då i en cerama tidning att de rek.lergodsskröj 920 och stg.skröj 1000.Och jag som alltid brännt allt på 960.Varför jag är lite tveksam denna gången är att ugnen är ny för mig och jag blir lite osäker på om den verkligen har kommit upp till 960.Har satt in en kägla på 1000 men den har inte påverkats direkt.annars tycker jag nog att godset ser ut som det brukar.Vad är som kan hända egentligen om det har brännts för lågt?

[rolnor]
0

Om det är riktigt illa kan väl skärven "lösas upp" när du glaserar, att skärven inte tål vatten??

LenaR
0

#16 Det där med skröjtemperatur…

Jag tycker 1000 grader är alldeles för mycket. Då suger skärven inte upp glasyr så jämnt och fint som jag vill.

Men har man en lera med mycket orenheter kan det säkert vara nödvändigt för att inte få blåsor och elände i glasyren sen. Rynkar på näsan

När jag drejat tunt porslin, som blir svårglaserat för att väggen är för tunn för att ta upp mycket glasyr, bränner jag så lågt som 850 grader.

Jag vet inte vid vilken temperatur man får såna problem som Rolf säger, att skärven löses upp, men jag tror det är under 700?

Jag tror du kan lita på ditt minne av hur godset ska se ut. Färg och klang och känsla ändras vid olika temperaturer! Glad

[rolnor]
0

Intressant, jag skröjar alltid till 1000 (för att mina elemente ska oxideras lite, är en gas/el-ugn) Men jag tycker inte att skärven suger dåligt, beror såklart på leran??

LenaR
0

#19 Men du sprutglaserar, eller hur? Jag doppar. Och både på mina egna saker och mina elevers föredrar jag lägre bränd skärv för att glasyren ska bli jämn och bra. Glad

[rolnor]
0

Aha, visst, jag sprutar.