Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3393 ggr
Bregotta
0

Aska i färdig glasyr?

Kan man blanda i aska i en färdig transperent blank glasyr och stengodsbränna i elugn? I så fall, i vilka mängder och vad kan man förvänta sig för resultat? Blev väldigt sugen på att pröva när jag såg LAE:s bilder!Glad

avalon
0

Testa ! Men ställ  någonting under ifall det skulle rinna för mycket. Det finns ju askglasyrer man kan blanda själv oxå, ganska enkelt, säg till om du vill ha recept.

zzaga
0

Att blanda egen transperant glasyr är jättelätt! Och betydligt billigare + att du vet excat vad som finns i , vilket gör att du lätt kan ändra på reseptet för att anpassa det precis efter dina egna behov och önskningar.

Bregotta
0

OK, har du något bra recept på det, zzaga? Jag har tittat i min glasyrbok (A Fredholm) men där hittar jag inget.

zzaga
0

Vilken temp bränner du i?

zzaga
0

Här är en för : 1200-1220

Nepheline syenite 40

whiting  15

Zinc oxide 10

ball clay 5

flint 30

Från Coopers bok

Här är en annan 1200-1260

Feldspar 40

whiting 20

Ball clay 8

China clay 5

Flint 27

Också från cooper

----

Om du googlar på "transparent base glaze" eller något liknande får du många olika resept. Det kan vara bra att testa lite olika i början. Nått som är bra att leta efter är en glasyr med relativt få ingridienser , då slipper du ha så många olika råvaror hemma och det tar inte så lång tid att blanda.

Bregotta
0

Från 1240 och uppåt. Jag har ju en ugn med kägelautomatik (minikäglor sätts i en manick som bryter vid den temp käglan är för). Vanligast är nog ca 1260 grader. Om man skall blanda i aska - hur mkt tror du då man skall ha i?

Strömmen kommer och går här just nu … Det stormar ff! Tur att man fick kika lite på "i fokus" idag i alla fall, får se hur länge det funkar!

Bregotta
0

Tack zzaga! Ser du att våra sista inlägg kom precis samtidigt? Skrattande

avalon
0

Sök på ash glazes så får du upp mängder med recept på just glasyrer med aska i, då behöver du inte göra om receptet. Här är ett exempel på en jätteenkel askglasyr som du alltid kan börja med; 40 aska, 40 fältspat och 20 ball clay.

zzaga
0

Det var så lite så:D

Googel är helt fantastiskt vad gäller att få tag på resept!

Kolla bara upp så att råvarona finns här i sverige först.

Bregotta
0

Avalon, tack, jättespännande! Vet du vilken bränntemp?

avalon
0

1260-1280 kanske, kör samma temp som du brukar. Ställ något under fall det skulle rinna.

KeramikeniSkredsvik
0

Bregotta, du har ju Fredholms glasyrbok, titta i den, där finns ask-lerglasyrer samt exempel på hur du förändrar sammansättningen lite i taget för att göra småprover. Till slut hittar du ditt eget recept som just du gillar och som passar din ugn. Jag har själv ett sådant projekt på gång, ska testa aska från pelletspannan och olika leror (lergods samt olika färgade stengodsleror). Det enda som saknas är tid… men det ska bli jättespännande och det är ju kul att ha något att se fram emot.
/Sofia

Bregotta
0

Jodå, jag läser och läser, hoppas komma till skott snart. Har dessutom varit inne på Bokus och köpt en bok till… Ash glazes, hoppas den är bra!  (+ att jag köpte en om Raku som jag såg Ulla rekommenderade någonstans,  - jag är nog bokberoendeGenerad).

lotta2
0

#13, skönt att hitta en till…Hehe.. Finns ju sämreberoende iaf..

Ash glazes av Phil Rogers gillar jag, den har mycket intressant i.