Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4649 ggr
lerfan
0

Nålstick/Blåsor

Hej alla keramik proffs. Hoppas ni kan ge mig ett råd. Bränner en köpt glasyr som brukar bli bra men jag får nu små blåsor med vasa kanter. I samma bränning blir några muggar bra och några sämre.

Vad kan vara orsak till detta. Temperatur, lerans struktur, damm????

Läste att det kan beror på skröjtemperaturen och utjämningstiden. Vilken temperatur skröjar ni stengods till. Har kört med 950 grader och 30 min utjämning.

Hopp om kloka råd.

[rolnor]
0

Jag kör till 1000 vid skröj, kan det vara så att du har för kort utjämning vid glasyrbränningen?

lerfan
0

Tack för tipset.

Skulle kunns vara för kort utjämning. Jag har utjämnat 30 minuter.

Glasyren har en temperatur angivelse på ca 1265 grader men har runnit lite. Har därför sänkt temperaturen till 1250 grader.

Borde nog testa 1250 men en längre utjämning alternativt gå upp till 1265 och vara noga med att ej lägga för tjock glasyr.

Glasyren är från Seemann 50030-6B. Blir jätte snygg på kannor.

Har även försökt få till en egen glasyr som liknar denna men ej lyckats helt ännu. Min expriment rinner även efter att jag tillsatt kaolin. Färgen helt ok men som sgat på tok för rinnig.

Men det är bara att fortsätta! Tänk lyckan den dagen det lyckas! Känner på mig att det blir i år.

lerfan
0

Borde nog testa att även skröja till lite högre temperatur.

[rolnor]
2

Hör med leverantören av leran vilken som är rek. skröjtemp, självklart kommer du att lyckas, lite fler försök bara!

LenaStina
0

Jag hade liknande problem och hittade hjälp i en keramikbok……

"Ibland har inte glasyren fått smälta ut ordentligt. Bränningen har avbrutits för tidigt så att de kratrar och blåsor som uppstår vid kokningsperioden före utsmältningen fortfarande finns kvar. Längre bränntid, högre bränntemperatur eller mer flussmedel i glasyren är medicin mot detta. En sådan här "blåsig" glasyr kan i allmänhet bli bra vid en andra bränning i högre temperatur och under längre utjämningstid."

Hoppas detta kan hjälpa dej också. Hämtat ur "Keramik" av Gunnar von Gegerfelt och Maiken Banner Wahlgren.

Vanja-K
0

Tycker noga att sköjtemp. är låg. Inte mindre än980gr brukar jag ha. Utjämningstid har jag aldrig mer än högst 10 min. Testa och brännom med lite högre temp och mindre utj.

LenaR
0

Jag skröjar mellan 900 och 950, oftast. Fast har man en lera med mycket orenheter kan den ge blåsor och kratrar om man inte skröjar den ordentligt. Hade du bytt lera, Lerfan, när glasyren började konstra? Annars var det nog temperatursänkningen som gjorde det!

Höja temperatur eller förlänga utjämningstid går i stort sett på ett ut. En glasyr ska brännas till rätt kägla, och både topptemperatur och utjämningstid påverkar. Om man kör låg topptemperatur och lång utjämning eller hög topptemperatur och kort utjämning kan det ge precis samma resultat.

Lycka till med alla goda råd du får! Foten i munnen

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lerfan
0

Underbart med så mycket tips. Det blir till att testa mig fram.

Tusen tack!