Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1945 ggr
stefanandersson
0

Vedugnsprojekt - Angama i Leksand

Vill bara tipsa om ett intressant projekt vid Leksands FHSK.

Under sommaren 2010 var jag där någon dag medan Seishin Inoue byggde en Anagam åt Leksands Folkhögskola som en del av sin artist in residence där.

Kolla in det fina bildspelet på youtube.

L.A.E
0

Kul att få se den färdigt och med en bränning som visar vackra saker.

pluppan
0

jättekul att se! fina grejer!

all lycka med bränningar i framtiden (kommer gärna förbi och tittar i verkligheten)

pyromanen
0

Välidigt trevligt bildspel! Roligt att ni lagt ut det så!  (och väääldgt snygga grejer!)

Två saker jag blev förvånad över: 1. att man stopper så mycket gegga mellan stenen.. 2. att man gör en så trång/låg ugn.. måste bli en hemsk arbetställning vid sättning. Fast den kanske ska sättas så sällan att det inte har så stor betydelse?…

mangobango
0

Kul att projektet gick så bra!

L.A.E
0

1. Om jag inte minns fel så var geggan samma material som de eldfasta stenen.

2. Liten Japan bygger ugnen enligt deras tradition  och jag håller med att ryggen lär ta stryk. Måste vara rätt jobbigt att sätta ugnen och det gäller att inte fastna i öppningen.Skrattande

pyromanen
0

1. fiffigt i så fall! det tänkte jag inte på att det kunde vara så utan tänkta mig att geggan var nånting svagare än stenen.. och då tänkte jag att det borde smulra lite för varje gång den blev varm och utvidgade sig..

2. För såna fina resultat skulle man i o för sig kunna åla sig lite :-) Fast andra anagamor jag sett (inte många) är inte lika låga.  Är det enbart tradition eller finns det nån teknisk/resultatmässig poäng i att bygga så lågt?

L.A.E
0

En person sätter inte en sådan ugn själv för det blir ju många gånger in och ut ur ugnen för att hämta saker.

Låg takhöjd gör att lågorna pressas ner mot golvet  lättare.

Själv ska vi bygga en ugn som vi har haft för ut och som kallas  Top Flat Anagama. Man lyfter av delar av taket och det blir lättare att sätta ugnen. Ungen kan vara hur ful som helst utvändig men bränner för det mesta mycket bra.

stefanandersson
0

Bygsättet är traditionellt. Vi hade dock en lermassa som krympte extremt lite s.k. stampmassa men förr användes såklart en grov lera. Det fungerar eftersom valvet i sin konstruktion kan krympa utan att den försvagas.

Ugnens form har i stor grad vikt för resultatet. Doseringen (lutningen) effekterar t.ex. vilken reduktionsgraden ugnen vill ha och hur lågan tenderar att gå beroende på draget.

At ugnen verkar lång är för att det är en sutema, d.v.s. en tom kammare, i bakre delen av ugnen. semerhär: http://www.sidestoke.com/sutema/index.html

Fins mycket kunskap om det här där ute och jag känner mig ofta förvirrad om mnga och motsägande uppgifter men jag hoppas jag har klargjort något.

PS. Alla är säkert hjärtligt välkomna att hälsa på.