Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3223 ggr
Sophia
0

Äggskal i lera?

En av mina kursdeltagare tänker baka in små bitar av krossat äggskal i stengodslera. Hon undrar om det går och det gör jag också. Någon som vet? Smälter det, brinner det upp eller vad händer?

troll
0

Äggskal är väl kalk? Och det är väl inte så bra….Vad vill hon uppnå med att baka in äggskal? Vad är påängen?

Snäckskal brinner ju bara upp och blir till ett vitt pulver - kalk - ingen hit att ha inne i leran….

pyromanen
0

Snäckskal klarar 1300 grader och är i princip intakt.

[Ante333]
0

Tror det blir små håligheter i leran.. men den bästa läromästaren är att prova själv

LenaR
0

#2 När jag har bränt snäckskal har de visserligen kommit ur ugnen hela och fina, men inom ett dygn har de sen pulvriserats. Jag har provat tre gånger med samma resultat. Bränner till kägla 8. Hur bränner du snäckskal, Pyro?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

troll
0

Mina snäkcaskal av liten östersjötyp har också pulveriserats….

LenaR
0

Jag har provat i vanlig oxiderande stengodsbränning.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

Använder snäckskal i saltbränning som "sättmaterial" (fyllda med duttmassa) t.ex. för att kunna stapla saker utan att de klistrar ihop under bränningen eller att ställa eller lägga saker på för att få roligare märken på sakerna än de man får efter duttmassa.  Till orthon 11 Cool.  Det funkar inte att använda samma flera gångar för de blir lite sprödare och smullrar lätt även om de flesta är hela…  Jag använder små vita tjocka snäckskal, sånna med räfflor i… från Östersjön..

Sophia
1

Tack för kommentarerna! Det är förmodligen ingen bra idé det där med äggskalen alltså.

pyromanen
0

Jag gissar det skulle bli strävt kalk-fnas kvar i alla fall. Om man vill ha hål är det nog bättre med ris eller annan mat med mindre kalk än äggskal.