Dags att byta lera
Jag köpte Cebex sista parti av EWSTN för ett bra tag sedan. Nu börjar jag se slutet på den leran.
Det är tråkigt att de slutade med den eftersom den duger till det jag gör och den var billig.
Har ni något förslag på ersättningslera för den?
Finns det någon billig drejlera som är hyfsat vit(grå)brännande?

Creatonleror, kolla med Tärn. JAg använder 254 med 25% chamotte 0-0,2 mm. Köper från Bo Erlander i Göteborg, Ringön. 6:- plus moms/kg

Rekommenderar samma som Vävra. Har använt Creaton i 25 år.
VECKANS AVSLÖJANDE
I samband med att Fuchs-Ton Gmbh köpte upp Vingerling, för ganska många år sedan, erbjöds vi lerorna EWST och EWSTN, som var billiga och visade sig vara mycket bra.
Senare har det visat sig att EWST är WM och EWSTN är WM2502…en liten "fint" för att Fuchs-Ton inte skulle stöta sig med dåvarande Mineral AB Dunit….
Det innebär att Godsagares problem är lätt löst….

Oj, härligt!
Då har jag två olika billiga leror att välja på alltså? Fortsätta med WM2502 eller testa 254.
Jag håller till i Stockholm, vilka saluför dessa leror närmast mig? Vore smidigt att köpa pö om pö då jag inte använder så mkt och rel sällan. Färsk lera är ju alltid trevligast och så slipper jag lagerhålla i min lilla pytteverkstad.
Tack för toppeninfo!
Hörde att F100 slutats att säljas, kan nån föreslå nån lera som är lika plastisk/fet och fin att drejja? Den är gråbrännande i reduktion.

Levererar Bo Ehrlander över hela Sverige?

Ring och fråga Bosse tel. 031-223550.
Lars Tärn säljer också Creaton annars.
Seemann har.
Har beställt WM2502 nu från Cebex. Seemann hade men var betydligt dyrare, tyvärr för det hade varit så mkt behändigare att hämta där mot att åka mot Nacka…
Ska bli skönt att få "ny" färsk lera att arbeta med igen. Slippa den packhårda leran jag jobbat med länge nu. Sparar oändligt med tid och kraft.

Creatonleran som Vävra rekommenderar ser jag mer som vitgrå obränd men efter skröj mer varmt vitcreme. Använder den själv och visst funkar den bra, men den är mer varm än kall i tonen till skillnad från Cebex.

#6 Pratade med Ehrlander och han verkade främst en keramiker som säljer leror vid sidan av från sitt lilla lager fick jag intryck av. Det passar bra om man behöver lera snabbt och bor i Gbg.

Feiner - Bo Erlander säljer lera vid sidan om Gips, som är hans huvudprodukt. Har är inte keramiker. Stämmer nog att han helst vill att man hämtar leran på plats.

#12 Aha
Det sa han inget om. Men bra att veta då jag hanterar gips ibland också.

Fast idag levererade Bo Erlander ett ton lera till mig via ett fraktbolag!