Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3444 ggr
tigerrag
0

Kiln Sitter ugn model LT-3 & LT-3K

Hej,

Har bestämt mig för att köpa en beg. keramikugn på blocket - Kiln Sitter Model LT-3(LT3K) Har försökt läsa manualen på engelska men börjar nu fundera på hur man ska bränna i denna ugn. Det verkar ju vara halvautomatik hur förfar man då? Jag är en nybörjare vad gäller bränning och ugnar. Behöver allt stöd och hjälp man kan då. Tacksam för råd och lite info vad hag tokigt nog har gett mig in på. skulle kanske köpt en helt annan ugn.

Bregotta
0

Är det en ugn med sk minikäglor, dvs en liten stav som man sätter i en hållare och som bryter strömmen vid en speciell temp?

Min första ugn var en sådan. Den blir ju ganska "grov" i bränningsmöjligheterna s a s, du kan ju inte variera bränningarna så mkt mer än att ställa in effektrattarna i början av bränningen.

Jag hade den ett tag och det funkade ganska bra men kände sedan att jag dels ville ha större ugn och dels ville kunna variera bränningarna samt inte minst slippa passa på den dvs kunna programmera brännkurvor så jag köpe en annan.

När det gäller bränningar så pröva dig fram med effekten vid uppstarten. Det står ju ganska bra i manualen hur man skall göra (om det är samma som den jag hade). Testa! Tyvärr var det ett tag sedan jag hade den så jag har glömt hur jag gjorde…

[rolnor]
0

En närbild av automatiken skulle var bra!

mallezeilon
0

Jag använder mig av kägelautomatik. Om du har frågor om detta så hör av dig!