F-skatt när sjukskriven.
Är det någon som vet om jag kan söka f-skatt (samt fakturera kund) när jag är sjukskriven.?? Har två kunder som vill ha med moms mm men då jag sedan 7 veckor tillbaka är sjukskriven vet jag inte om jag kan??

Hmm - kanske vore bra att ställa frågan på "starta eget"?
En tanke som givetvis slår mej är - hur ska du kunna driva ett företag om du är sjuk..?
#1 Man kan få olika sorters sjukskrivning. I en del fall kan man få en sjukskrivning som säger att om och när du orkar jobba är det fritt fram, bara du anmäler arbetad tid.
Men jag vet inget om hur det fungerar att starta eget under sjukskrivning. Du får nog prata med f-kassan eller PRV, Grodan. Hoppas det går vägen!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Låter inte som nån bra ide att skaffa f-skatt om de är helt sjukskriven. Kan du jobba så och inte bara har keramiken som hobby borde du kanske vara deltidssjukskriven. Då kan du driva företag på t ex 25% om du e sjuk 75%. Kolla m försäkringskassan.

Nu är jag skukskriven pga "psyket"…inte kroppen…o ifrån jobb som vårdare. Men har under denna tiden inte petat på leran..
Vill fortsätta ha keramiken som hobby i dagsläget, men kunna skicka räkningen med moms…tokigt jag vet…desutom är det jag tar betalt för iINTE tillverkat under min sjukskrivning, men, det e ju inte färskvara :-) Kunden ringde upp mig o bad att få köpa..
Men går det inte att specificera moms änddå även om det är hobbyverksamhet?
Hej!
Du har väl rätt att tjäna upp till 30 000 på hobbyverksamhet utan att behöva betala moms. Kolla med skatteverket.
Dessutom tycker jag att du ska prata med din handläggare. Det är mycket möjligt att det är ok trots att du är sjukskriven. Tror att 4 timmar i veckan är ok. Har själv haft mycket positiv kontakt med min handläggare. Det handlar om att vara öppen och ärlig. Mår du bra av detta, så är jag säker på att de stöttar dig i det. Det kan ju vara din väg tillbaka till arbetslivet!
Kolla gärna oxå startaegetifokus.se. Mycket informativ!
Lycka till!

Tack, ska prata med skattemyndigheten o f-kassan!

En sak som slår mej är vad din nuvarande arbetsgivare skulle tycka om att du inte kan jobba - men kan starta företag? När jag startade var skatteverket givetvis noga med att jag måste visa att jag tänker bedriva ett företag som ska gå med vinst - det kanske blir svårt om du inte är fullt arbetsför? Hur som helst - krya på dej!!!

Nej, jag e inte ute efter att jobba nu, vill ha keramiken som en del av min lön i framtiden men nu e jag sjukskriven…mitt problem är att jag vill att de 2 butiker som ville köpa mina saker skulle kunna det men de vill ha det inklusive moms.
…det e hyllvärmare, inget jag tillverkat under min ledighet, men, som ni andra som säljer på marknader mm vet så måste man ha lite lager…så, har det på de saker jag vet säljer under tex marknaden. (DE letade upp mig efter ha sett mina saker, så jag har bara "jobbat" i telen)
Phu..hur man än vänder sig blir allt fel…blä.
Ge inte upp!!

Dra av 20% på priset och sälj på hobbybasis så är alla nöjda och glada. Alltså du ger dem momsen i rabatt eftersom du ej har företag.