Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4023 ggr
[rolnor]
0

Valborg, sent om sider..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eldade lite i Valborg, la ner ett par vaser, den ena sprack (porslin) den andra klarade sej (stengods)

Tog upp den först idag, hade inga förhoppningar, men den blev rätt spännande;

LenaR
0

Snygg!!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

susanne.k.wall
0

Jättefin!

mallezeilon
0

En vacker pjäs!

[rolnor]
0

Tackar!

Tyvärr är det väl så att såna här saker inte bränns högt nog för att sintra, så dom blir lite fragila, eftersom jag använder stengodslera.Glad

koko
0

Har du inte skröjat heller? Ännu skörare då ju….

LenaR
0

Jag försöker alltid göra lågbränt stengods lite tjockare i skärven, för att det inte ska bli så skört. Men bruksgods blir det ju inte av det ändå!

[rolnor]
0

Nej det är skröjat, annars skulle det garanterat explodera, men, precis, det blir aldrig bruksföremål…

mallezeilon
0

hm…men sådana här skönheter är väl otroligt dyra och ställs in i vackra glasskåp hos otroligt rika människor eller?

Vaddå bruks…

LenaR
0

#8 Precis! Man får ha lite perspektiv på det man gör! Flört

LenaP
0

Vad händer om man bränner den en gång i vanlig bränning efteråt? efter majbrasan.. Försvinner allt det vackra och föremålet blir som om den hade bränts så från början? fast sintrat?

[rolnor]
0

Allt det svarta försvinner skulle jag tro, brinner upp..

Vanja-K
0

Det går att bränna utan att skröja. Samt att i de flesta fall klara sig från krack. Man gör bara på ett annat sätt. Har testat, så jag vet att det fungerar. Det går också att få en del av godset svart av bränning och en annan yta t.ex lerans färg.

Vanja-K
0

Glömde skriva, snyggt Rolnor!

[rolnor]
0

Tack igen!Cool

lerfan
0

Riktigt snygg vas, Rolnor!

Det är något speciellt med det oanade resultat när man bränner i eld!

Jag har testa att bränna en andra gång i vanlig ugn. Allt det vackra försvann och kvar stod jag med en rätt trist pjäs.

Hade velat få till en transparant glasyr inne för att få en tätt vas som klara vatten.

/MT

[rolnor]
0

Tack! Om du bränner lergods i en eld och sen behandlar med sån där tätningsmedel så kanske du kan få den tät, men då får det inte bli några större sprickor förstås, vilket ju är lätt hänt..

koko
0

#15; Terra sigillata är det man kan använda och glätta föremålet. Det tätar och ger vacker glans.

Blir man inte nöjd med sin rökbränning, kan man bara bränna om pjäsen i elugnen i skröjtemp så är man tillbaka på ruta ett. Allt svart försvinner och det ser ut som "vanligt" igen.

Jag rökbrände en liten skål som inte var skröjad. Den stod sen på köksbordet och jag lade en använd tepåse i den. Då gick den sönder, inte löstes upp, men bröts itu när jag skulle torka av den. Klarade inte vattnet.

Har själv inte fått till ett kärl till vatten eftersom skärven suger så mycket att det vackra utseendet förändras. Men det kan ju bli snyggt, bara inte som man tänkte!

Man kan ju alltid ställa vasen på en stenskiva.

lerfan
0

Hej

Terra silicatta? Har ni recept på detta? Appliceras det på skröjat gods?

Rollnor. vad för typ av tättningsmedel använder du?

/MT

Vanja-K
0

När jag gjort vaser med ovanstående typ av bränning, brukar jag sätta i en petflaska. Eftersom vasen inte håller tätt. Detta förutsätter förståss ej allför snäv kant.

Om man inte vill använda T.S så går det lika bra med en slip av torr lera och vatten. Av samma lera som godset. Som man sedan polerar på.Blir len yta och det går att få superblankt om man vill.

[rolnor]
0

Jag har själv inte använt något tätningsmedel, men vet att det finns till lergods, tror att det är ungeför som utspätt trälim. En del använder ju mjölk, men det funkar nog inte i längden, ruttnar…Glad

Wabisabi
0

Snygg vas, gillar den klassiska formenGlad

Om man inte är nöjd med själva rökbränningen tror jag inte du behöver skröja den en gång till för att komma till ruta ett. Utan man kan ta med den i nästa rökbränning så försvinner det som finns och det blir nya "mönster" tror jagObestämd

Jag har iallafall gjort så när jag har gjort horse hair och inte blivit nöjd, tagit med det i nästa bränning och då har det bränts bort och sedan har jag gjort nytt direkt.

[rolnor]
0

Tack! Igen!Cool

Marang
0

Ja mjölk tror jag Lynggard talar om, men skulle den inte värmas i hushållsugnen för att bli tät .Det händer något med mjölken då.

LenaR
0

#23 Jag har testat att bara skvalpa runt mjölk i kärl och sen hälla ut. Dagen därpå har jag låtit vaserna stå med vatten i på en bit silkespapper - och då har de varit täta.

Hur länge det håller vet jag tyvärr inte. Kanske dags att testa om någon gammal vas?

[rolnor]
0

Ja, det är förargligt när ens grejer ger ringar på fanerade bord, har hänt mej en gång, trots att det var stengods, tror att jag ska göra vaser enbart i porslin hädanefter…Skrikandes