Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 5938 ggr
agraff
0

Dreja tårt-/pralinfat

Hur gör ni när ni bränner och torkar ett fat på fot ?

Dvs låter ni det torka upp och ner med fatet neråt och sedan bränner det på samma vis.

Tänker mig att det nog är mindre risk att det "säckar" under dessa processer…

Hur gör NI…tips mottages tacksamt från mig som gjort mitt livs första tårtfat. Resultatet är dock ovisst men ändå!

feiner
0

Gjort tårtfat i stengodslera. Torkade det stående på foten och skröjbrände likaså. Men när jag skulle glasyrbränna använde jag lergodsglasyr för att ej riskera att det säckade ihop. Resultatet blev utmärkt. Kan tillägga att foten måste vara bra tilltaget i fästet så den inte är för klen.

[rolnor]
0

Men då blir väl inte stengodsleran riktigt sintrad?

Godsagare
0

Hur är det med att blanda i lite av lergodsglasyren i slickret som man fäster foten med mot fatet?

Skulle det göra det hela starkare?

feiner
0

Det stämmer om sintrandet men den är glaserad som ger skydd och sedan är det ett sånt föremål som inte slits på det vis vi gör muggar och tallrikar.

Tveksam om glasyr i slicker men aldrig testat. Se till att få foten på fatet stabil med extra lera där helt enkelt.

Jessika
0

jag tycker att leran blir så spröd och lätt går sönder om den bara är skröjad.

Själv torkar jag fatet upp och ned men bränner rättvänt i 1260 grader. Det brukar gå bra. men jag har inte supertunna fat och foten måste vara ganska bred.

Freja15
0

Jag läser och suger i mig allt om fat på fot (Om än så liten fotring, inte i diameter utan i höjd) då mina slokar rejält Rynkar på näsan Kanske jag måste göra dem i lergods då…

feiner
0

Det är inte under torkningen det slokar utan bränningen. Att sedan köra den med lergodsglasyr är för att slippa det i bränningsproceduren. Sedan kan man såklart uppleva godset som sprödare men när det gäller ett tårtfat så sliter jag inte ihjäl en sån produkt hemma.

När det gäller att foga ihop fot och platta så finnas där många vägar att gå. Med slicker, efter bränning med glasyr eller efter bränningar med lim.

Så till #6 så gissar jag att dina föremål inte pallar så hög värme.

[rolnor]
0

Går det inte att glasyrbränna stengods lite lägre i temp, kanske runt 1220C ??

Freja15
0

Å nu försökte jag att dreja ett fat. Men si det gick ju inte som jag hade tänkt, det krävs övning och åter övning Skrattande En dag blir jag nog en jäkel på fat.

[rolnor]
0

SkrikandesJag tycker det är ganska svårt att "trycka ned" leran som det krävs när man vill ha ett stort, platt fat, är väl en teknikfråga, jag måste använda råstyrka för att få till det…

susanne.k.wall
0

Man kan prova att bränna på en lägre temperatur och ha längre utjämning vid glasyrbränningen. Då minskar risken att saker deformeras (plus att man inte sliter lika mycket på elementen).

Rolnor, vad menar du med "trycka ned"? Menar du att du pressar klösen så den blir plattare för att du sen ska dreja ut fatet? Om det är det du menar kan jag berätta hur jag gör stora fat. Jag formar min klös som en stor sockerkaka (utan hål i mitten) och dänger fast den på drejskivan, då är den redan platt. Sen behöver jag bara forma den som ett fat. Innan slår jag leran, delar den på mitten, vrider ett halvt varv, slår ihop leran, delar på mitten osv, en himla massa gånger. Sen jag började med det har dom stora faten heller aldrig spruckit i botten.

Fast det kanske inte var det du menade!Oskyldig

[rolnor]
1

Jo, jag behöver bättrer teknik, men är det inte svårt att centrera en "sockerkaka", eller har du sån presission när du dänger fast klösen att det inte behövs?

susanne.k.wall
0

Hej! Jag dänger "sockerkakan" så centrerad jag kan och sen låter jag drejskivan snurra ganska sakta medans jag med öppna händer klappar sockerkakan. Då blir den ännu mer centrerad utan att jag behöver ta i. Efter det tar jag vatten och centrerar det som är kvar att centrera. Går rätt bra faktiskt. Annars brukar jag knåda klösarna till en kon, men när jag ska dreja stora fat slår jag leran, delar den, slår ihop, vrider ett kvarts varv, delar, slår ihop osv. Sen dess spricker aldrig de stora faten i botten.

[rolnor]
0

Hm, något att testa!