Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 2311 ggr
Meta
0

Skålen gick sönder :(

Jag är verkligen inte duktig på det här med lera och keramik. Men jag håller på med glas och hade tänkt mig att göra en form i lera som jag sedan skulle använda för att slumpa ett glasfat.

Nåja, jag kavlade ut en platta och formade efter ett plastfat jag hade och det har torkat hur fint som helst. Strax klart för skröjbränning.

Och så flyttar jag det min IDIOT genom att bara använda ena handen och naturligtvis rasade det ihop i småbitar Gråter.

Min fråga är - kan jag ta vara på leran på något vis? stänga in bitarna i en plastburk och duscha vatten på och sedan återanvända den? Eller är det bara att kasta den???

Fråga mig inte vad leran heter Rynkar på näsan den är i torrt skick väldigt väldigt ljust grån och otroligt slät och fin när jag har slipat med fint sandpapper.

Tacksam för alla tips!

KAKL
0

Bara att blöta upp och torka ur till lagom konsistens på gipsskiva.

Meta
0

TACK!

OK, gipsskiva har jag inte. Jag knäckte den till små bitar och lade i en tät behållare, sedan har jag duschat på vatten och börjat knåda lite försiktigt. Tänkte ta en stor spackel och hacka igenom geggan en bit i taget, så att det inte finns några smulor kvar. Om jag gör detta på en glasskiva så bör jag kunna skrapa och få med mig allt. Det torkar ju ut även där menar jag och när det är "lagom" kan jag skrapa ihop till en hög och börja om.

Alltså egentligen är det ju bara snålt, jag vet Skrattande men jag skulle vilja lära mig förstå materialet lite bättre.

koko
0

Inte snålt överhuvudtaget, helt onödigt att slänga!

Om du slammar leran, dvs bara lägger den torra leran i vatten kommer den att bli helt fin igen när du hällt av vattnet och torkat den på en skiva. En spånplatta går bra.

Snart kan du göra om formen!

Meta
0

Kanon, tusen tack för svar på elementära frågor… Cool

[rolnor]
0

Om du häller på rejält med vatten på helt torr lera så behöver man som regel inte "hacka" utan man kan hälla av vattnet och lägga upp den genomblöta leran på en sugande skiva, gips är bra, man kan också lägga ut det på en duk som man sen gör till ett knyte och hänger upp i taket, detta är bra om man har stora mängder lera.Glad