Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2409 ggr
Casiopeia
0

Lergodsengobe på stengods?

I vår keramikförening har vi nyligen bytt från stengods till lergods. Nu har vi en del färdigblandade lergodsengober från cebex kvar som jag undrar vad vi ska göra av.

Engoberna är sånna som går att måla på både torrt, läderhårt och skröjat gods- men funkar det på stengods? Det står ingen bränningstempratur på burken och inget i cebexkatalogen. Vågar man testa eller är det bara att göra sig av med? Känns som ett sånt slöseri…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

evaform
0

varför inte ringa cebex och fråga om ni har artikelnr på burkarna? jag skulle tro att den ni har är baserad på lergodslera och har en maxtemperatur som är under stengodglasyr så det som antagligen händer är att engoben smälter, rinner eller bubblar.Men gör en liten test och låt den stå lite för sig själv i ugnen. Ibland kan såna experiment ge oanade effekter!

Att det inte står i katalogen kan ju vara för att era burkar är gamla, artikelnummer och märken kan vara ändrade.Berätta hur det går!

Jag gjorde tester en gång med porslingengobe på stengodskeramik.Porslin krymper ju mer än stengods så vid glasyrbränningen skedde det våldsamma krackeleringar och sprick/flagbildningar. Detta hade man kunnat utveckla till nåt häftigt!

Casiopeia
0

*Puttar upp*

Nu blev frågan aktuell igen eftersom jag håller en liten "kom-igång-kurs" nere i vår förenings verkstad. Ångrar att jag inte gjorde några experiment när jag fick svaret ovan, för nu vet jag ju inte vad jag ska svara när kursdeltagarna frågar och vill dekorera sina grejer. Ingen som provat cebex engober och vet hur det blir?

Hur funkar det om man bränner stengodset på lergodstemperatur, det sintrar ju förstås inte men blir det ändå hyffsat användbart eller är det dumt? Tänker mest på småprylar, barn-alster och annat som inte ska vara funktionellt…?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

feiner
0

Lergodsglasyr funkar på stengods men inte tvärt om, dock kan du inte bränna godset i stengodstemperatur utan i lergods temp. Det gör det lite skörare (sintrar som du sa) men inte så illa. Gör så ibland när godset riskerar att böja sig en aning i bränning. Slipper det med lergodstempen/glasyren.