Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 5425 ggr
filosophie
0

Ska "teckna" på kakelplattor, behöver tips!

Hej!

Jag är illustratör och ska ge mig på en ny utmaning, nämligen måla på kakelplattor. Jag har köpt handgjorda plattor som är brända en gång, vita… Nu är frågan, vilken typ av "färg" ska jag använda? Keramikglacyr eller porslinsfärg? Vad är skillnaden, ju mer jag ger mig in i detta desto mer förvirrad blir jag. Har pysslat med keramik litegranna tidigare och har full respekt för glacyrens värld!! 

Provade först med den färg som Panduro och Kreatima har (den man kan anävnda i sin egna ugn) men den känns alldeles för "billig" och ytlig. Nu har jag köpt keramikglacyr i pulverform som jag ska röra ihop hemma. Ska måla bara med blått, men olika nyanser. Tanken är att ge sig på att blanda 3-4 nyanser med hjälp av vit glacyr. Detta känns dock som ett svårt projekt när det gäller att få till fina linjer och skuggningar i motivet.

Har ni erfarna några kloka råd? Så slipper jag göra alla misstagen först. :)

Vänlig hälsning Sophie

Ulla
0

Hej Sophie!

Det låter svårt att får till skuggningar och fina linjer om du arbetar enbart med glasyrer. Ett annat sätt som du kan prova är att måla på det skröjade godset med underglasyrfärger och sedan lägga en transparent glasyr ovanpå. Uttrycket blir förstås ett annat, men värt att göra ett test.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

koko
0

Prova att göra oxidkritor och rita på godset! Det finns väl oxå att köpa hos återförsäljare av lera.

Ulla
0

Jag puttade upp en tråd med tips på keramikböcker. Där kanske det finns något som kan hjälpa dig med det du vill göra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

filosophie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack snälla för era tips! Jag provade igår att blanda egen glacyr (för första gången). Gjorde den ganska tjock och målade sedan med tunn pensel. Linjerna blev dock på sin höjd 5 mm tjocka. Provade att "fixa" dem efteråt med bomulstops. Då kunde jag smala av dem, men frågan är om det kommer finnas glacyrrester kvar ändå? Tog även en tops doppad i sprit för att försöka försäkra mig om att inget fanns kvar. Nu torkar det sen återstår bränning…

Men jag vet inte, osäker på om jag är på rätt väg. Ville ha mer detaljer. Kan inte tänka mig att nedan exempel är målad på detta vis. Eller vad tror ni?!

Tack också för boktipsen, ska ta mig till butiken!