Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 4795 ggr
semey
0

Glasyr på betong

Kan man bränna glasyr på betong med gasolbrännare?

LenaR
1

Åh så intressant!

Vilken temperatur kan man komma uppp i med gasolbrännare? Det finns ju glasyrer som smälter redan vid 800 grader.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Betong tål nog inte sån temperatur är jag rädd, kommer att sprätta bort bitar eller så blir det bara pulver av alltihop är jag rädd, betongen går tillbaka till sitt ursprungliga tillstånd. MEN, har aldrig provat själv, kan ha fel!Glad

pyromanen
0

I min rakuugn av leca finns bevisligen fläckar av rakuglasyr som har smält ut ordentligt Skäms, så jag skulle inte ge upp förrän jag testat. Skulle förstås börja med att testa på en betongklim jag inte lagt ner en masa jobb på Glad. Kanske kan man med brännaren uppnå att ytan smälter utan att värmen tränger så väldigt långt in i betongen?  Om du testar så glöm inte att rapportera hur det gick!  Nyfiken ju!

En fundering jag fick är att man kan ju göra betong med luft- eller andra bubblor i som gör betongen lättare och mindre värmeledande (lite som leca), då kanske det är mindre risk att det sprickar?

ramjambam
0

Har hört talas om att man kan använda betong som huvudingredient i glasyr, åtminstone stengodsglasyrer. Tyder på att det tål inte hur höga temperaturer som helst…

pyromanen
0

#4 vid en rakuugnsbyggarkurs jag var med på sa våran "fröken" att leca smälter runt 1100.  Men den isolerar sig själv så bra så om man står med en gasbrännare och bara ska få nåt att smälta på ytan blir ju inte hela betongen jättevarm.  Finns ju som LenaR skrev glasyrer som smälter runt 800.

En helt annan möjlighet är att tänka som en kompis till mig, han sa:" jag är inte keramiker jag är konstnär" och så målade han sina skröjade saker med airbrush