Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 7511 ggr
kylja
1

hur sakta måste godset torka?

Hejsan allihop

Måste först å främst säga att det här är ett toppen forum tycker jag , har fått mkt info här om både ditt å datt . Toppen !

Nu till ämnet , jag funderar hur sakta godset måste torka , jag brukar sätta en fryspåse över mina grejer , men det tar ju en evighet innan det e helt torrt..hörde av en väninna som hört att proffsen torkar sitt gods torrt med en värmepistol å slänger in i ugnen på en gång , kan det stämma ? Hur länge låter ni era grejor torka ? Jag drejar inte , utan kavlar och bygger förhand.

Mvh Kylja

Kerstin-O
1

Jag låter mina saker torka sakta, flera veckor till månader. Till en början med plast över, som jag lyfter på då och då, för att släppa in ny luft. Flyttar runt sakerna i hela huset från det svalaste till det varmaste stället, som är ovanpå vår braskamin ( eftersom vi har en) Till slut står sakerna där i minst 8 - 10 timmar innan det är dags för skröjbränning. Under dessa veckor så pillar jag och putsar på sakerna hela tiden, så är det klart Skrattande Jag tror inte att man skall ha för bråttom! Jag kavlar och bygger också en hel del.

hejbe
0

Värmepistol.. har jag aldrig hört talas om, i detta sammanhang…….och för guds skull… gör det inte!

Däremot har jag själv vid  brådskande  tillfällen använt mig av både micro (på mycket låg temperatur och kort tid) och vanlig köksugn på högst 75- 100 gr en stund… eller hårfönen, men jag råder absolut ingen att pröva något av alternativen! Det är sådant man gör själv med sina egna grejer!

Om man är osäker på torrhetsgraden när man ska skröjbränna, så kan man använda sig av torkprogrammet som de flesta ugnar har…. 

Torkningen är jätteviktig! Det ska gå långsamt och vara välpaketerat med plast från början, för att motverka ojämn torkning och sprickbildning. När du plastar in ett föremål så fördelar sig fukten jämnt över hela föremålet och det är större chans att det inte blir skevt i slutänden…speciellt när du kavlar och fogar ihop med slicker. Sedan kan du "klä av" föremålet allt eftersom det torkar, men utsätt det inte för drag.

Jag vet att det är jättetrist att vänta tills det är torrt, men vill du ha ditt alster helt så måste det nog få ta den tid det tar..Tyvärr.

LarsT
1

Om proffsen skulle torka grejerna med värmepistol hade de inte gjort annat än torkat hela dagarna ….:-) Kan se framför mig 300 muggar på rad och stackaren som ska "torka" allihopa … Däremot kan saker som är proffsigt gjorda torka mycket snabbare, t.ex. drejat på morgonen, beskickat och hänklat på eftermiddan för att landa i skröjugnen innan middagsdags.

Kavlar och bygger man är det lite annorlunda, i de fallen kan det få ta tre, fyra dar med bromsad torkning. Du måste inte använda fryspåse, du kan t.ex. ta en papperskasse och vända upp o ner som ett hus över grejerna. Då får man en långsammare torkning utan att täppa till helt som med plast.

Tänk på att det i 95 % av fallen inte är för snabb torkning som gör att det spricker. Istället är det vid för ojämn torkning som det konstrar. Öppet fönster, fläktvärme o.dyl är inge´ bra.

avalon
0

Så länge som veckor och månader låter jag bara skulpturer stå. Saker som är kavlade får står under plast ett par dar och sen i vanlig rumstemp tills dom känns torra, sen åker dom in i ugnsrummet och står där under en eller flera bränningar. Drejade grejer har bara plast första natten, sen får dom torka ett par dar. Torka med värmepistol gör man nog bara med pågående arbeten, när man bygger eller drejar stort och inte vill vänta på att det skall torka så man kan fortsätta.

pyromanen
0

Använder varmluftspistol vid drejskivan när något behöver bli lite stadigare innan jag fortsätter.  (ska inte bli torrt altså, bara lite stadigare)

Saker med sammanfogningar t.ex. tekannor med handtag och pip påsatt får torka långsamare än sånt som bara är drejat i ett stycke. minst någon vecka, först i plast sen framme i ett halvuppvärmt utrymme.  Jag råbränner och eldar en "upptorkningsbrasa" när ugnen är satt, dagen innan bränningen. Då håller jag mig runt 80-100 grader ett par timmar.

Eftersom jag råbränner är det även viktigt att sakerna inte hinner torka för mycket innan engobering/glasering om det finns sammanfogningar.  Om sakerna hunnit torka helt innan doppning är det stor risk att handtag mm ramlar av, så jag håller sakerna lädertorra tills de har blivit doppade.  Skålar eller muggar utan handtag kan jag låta torka helt.

Har torkat kakelplattor ovanpå vedpannan vid ett tillfälle, det funkade utmärkt.  De var halvtorra och låg i stapler med kanske 15-20 stk i varje stapel och med tyngd ovanpå.  Det tog 100 år för dom att torka i verkstan, ovanpå pannan gick det på 3 dagar.

Bruzapetra
0

När jag drejar brukar jag låta det mesta stå "öppet " till fram på kvällen då jag lägger typ tunna soppåsar över tills dagen efter. Då går jag ut på morgonen innan frukost och tar av sen brukar de vara färdiga för beskickning och hänkling efter lunch. Innan dess hinner man dreja nytt till dagen efter:) Ofta lägger jag bara tunn plast överst på godset när det är beskickat så det torkar relativt snabbt. Brukar ej ha några problem då. Ställer man godset upponer så torkar det jämnare också. /Petra

Jag har förövrigt min ugn i verkstan där tempen kan komma upp mot en 40-50 grader under bränning, då är det fräs på torkningen:)

Kerstin-O
0

#6 WowSkrattande 50 grader… av med kläderna! Perfekt bastutemperatur vid långbastu. Och det kanske man kan tänkas vilja ha i keramikverkstadenRäcka ut tunganJa jag säger då det att sin verkstad kan man ha till mycketSkrattande

kylja
0

tack alla för tipsen, det verkar som om alla har sitt egna sätt , jag ska prova mig fram tills jag ser vad som funkar bäst för mig../kylja

Hubert
0

Drejar ena dagen, på med plast, tar av vid frukost, beskickar och hänklar. Ställer sedan alla klara saker upp och ner för torkning. Enstaka fall när jag engoberat eller att kanten måste hanteras försiktigt ställer jag objektet på något så det kommer in luft under ordentligt. Torkat efter fyra fem dagar beroende på storlek. Under dessa dagar så vårdas dom genom att lyftas och byta tidningspappret som ligger i ett lager på skivan där allt står! Kamin i ateljen så ibland är det nog 30 grader./Louise

lotus
0

Brukar också låta grejerna torka rätt snabbt.Lyfter och passar lite.Tror mycket beror på olika lerors sammansättning.

LeWE
0

Plastar inte så mycket, bara större grejer.. muggar och mindre grejer bränner jag efter nån dag. Om jag är osäker att det är torrt kör jag lite med "fönen" eller bränner en stund, stänger av, öppnar ugnen en stund och sätter sen igång den igen. Det brukar gå bra.