Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: försäljningmarknadsföring
Läst 7442 ggr
kladdmaja
1

inköpspris vs försäljningspris

Om jag som glad amatör utan företag har fått en förfrågan från en butik om att sälja mina produkter, hur gör jag då? Jag kan ju inte fakturera. Kan jag sälja bara med kvitto från privatperson (kvittensblock typ)? Om jag vill ha 160 kr för en mugg, hur mycket lägger butiken på för att få någon vinst? Måste jag redovisa inkomst till skattemyndigheten? Är det något mer jag måste veta? Kan ni hjälpa mig?

Vavrakeramik
0

Normalt pålägg för en butik är deras inköpspris x 2 plus moms 25% om de köper in din keramik. Då skulle utpris till kund bli 160 x 2 x 1,25 = 400 kr. Om du säljer på kommission så är allt mellan 25-60% i provisionsavgift till butiken normalt av utpriset. Moms måste butiken lägga på även om du säljer som hobbykeramiker. Kolla på skatteverkets hemsida vad som gäller ang. redovisning av hobbyförsäljning.

Du kan skriva kvitto även som privatperson men utan moms.

ClayLover
0

Javisst är matematiken osannolik. Om du inte bedriver hobyverksamhet så skall du även skatta för ev. vinst. jag tror dock att du kan tjäna (minus omkostnader) ca 30.000 sek som hobbykeramiker utan att behöva registrera firma.
Hur många keramiker kan egetligen leva på sin keramik? Att någon kund betalar 400 kronor för en mugg är inte troligt.

Rätta mig gärna om jag har fel!

abbis
0

#2 Finns nog flera här på sajten som lätt får 400:- för en muggGlad

Jag lever på min keramik..

Jag tror om jag inte minns fel att du kan tjäna 3 basbelopp in du är momspliktig..Innan dess skulle jag inte starta företag..Basbeloppet ser du på skattemyndighetens sida..Skattar gör du från dag 1 om du redovisar i din skattedeklaration det du sålt*L*

Skulle du sälja till ett företag och inte har F-skattsedel är det företaget som ska pytsa in din skatt och därmed  baka in detta i priset..Har du F-skatt så sköter du moms och skatt själv..

Det är ingen dans på rosor att vara konsthantverkare men man blir rätt mycket lyckligare än att sitta  som snabbköpskassörska(har provat)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Tror det är omsättning på 30 000 som är gränsen för moms.

Du ska skatta på din vinst även om du inte har företag. Men om du sparar kvitton på allt du köper in och räknar bort detta, så dröjer det ett tag innan det blir någon vinst Flört.  Om du börjar sälja lite så kan det vara bra att ha sparat alla kvitton ifall "skattefar" för för sig att fråga dig om du går med vinst. Samma att skriva upp hur mycket du säljer så du har koll.

En förutsättning för att starta företag är att du har vinstsyfte. Om du mest håller på för att det är kul och bara säljer lite "för skojs skull" är det hobbyverksamhet i skattesammanhang.

Skattemyndigheten har en broschyr om hobbyverksamhet (finns nog även på nätet) tips att läsa vidare där.