verkstad i oisolerat garage?
Hej keramikvänner!
i sommar ska jag flytta, på tomten står en ombygd carport (nu ett oisolerat garage. Jag var så positiv och tänkte att man bara behövde isolera invändigt men det verkar som att det är mer avancerat än jag trode med fuktproblem m.m.
Min tanke nu är att ha ugnen i garaget och drejskiva m.m i ett rum inne. Hur tror ni att det skulle funka? jag är medveten om att det kanske inte är lämpligt att köra en ugn om det är mer än -10 grader, men om det är mindre borde man ju kunna köra? det jobbiga blir ju att man får slabba med glasyrer inne för att sen bära ut grejorna.
Tar ugnen/automatiken någon skada av att stå kallt?
Största anledningen till att jag valde det här boendet var att jag skulle kunna fortsätta ha min verkstad så jag känner att jag måste lösa det på något sätt.
Någon som har erfarenhet av oisolerad verkstad?
Inga som helst problem med det. Jag har alla mina ugnar ute under ett halvtak och det med temperaturen spelar ingen som helst roll ugnen blir ju varmare än minus 10 får man hoppas.
Per
Brände i - 18 i vintras. Inte det bekvämaste, men fullt möjligt. Det var kallt att stå o sätta ugnen. Hade en liten kupévärmare inne i ugnen att värma fingrarna på, men det gick ju faktiskt.
Finns det plats över på tomten så kanske du kan bygga en isolerat friggebod så småningom?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kul att höra att det finns erfarenhet av att bränna i kyla! Det jag funderar lite på är väl elektroniken, om den kan ta skada av kylan/fukten.
Helst hade jag haft hela verkstaden i garaget men jag prioriterar nog inta att bygga om det. Det är en hel del jobb inne i huset först att ta hand om…
En friggebod är oxå ett bra alternativ. Kanske enklare än att bygga om garaget.
Jag har en TC 323 på en av ugnarna och så har jag en riktigt gammal styrtavla med löst relä på en annan och båda funkar klanderfritt och har gjort det i flera år, man skall naturligtvis se till att det inte regnar direkt in i dom här sakerna men vanlig luftfuktighet inget problem.
Per

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok det låter bra, finns viljan så finns möjligheten!