Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3556 ggr
dums
0

Billig ugn/bränning

Hej!

Jag har hållt på med keramik i några år till och från. Jag hade en fin ugn som jag tyvärr fick sälja när vi flyttade och nu är jag på jakt efter ett nytt alternativ! Egentligen tycker jag att drejandet och modellerandet är roligast och har inte direkt några önskemål om det ska va lergods/stengods/vilka glasyrer osv. Jag vill mest kunna bränna lite av det för att "få det färdigt" om ni förstår vad jag menar.

Nu till min fråga, hur bränner man billigast? Helst hemma då. Köpa en begagnad ugn, bygga en Raku ugn, gräva ett hål och elda där? Jag har försökt att läsa och leta information men har svårt att hitta nåt konkret om hur man går till väga när det tex gäller hemmabyggda ugnar. Jag kan även tänka mig att bara skröjbränna.

Hoppas på att ni har några riktigt bra tips till mig så jag kan komma igång igen!

[perlennart]1
0

Hur bor du? om du bor på landet så kan du ju bygga en ugn av lera och vanliga material så som halm och sand. Det finns mycket enkla beskrivningar av detta i böcker, jag har en tysk bok/häfte men det måsta finnas på engelska också.

dums
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaret! Jag bor i ett litet villaområde ute på landet. Har du några boknamn jag kan söka på? Har hittat ett par själv men tycker det är svårt att veta vilka som är bra och vilka som innehåller det men vill veta när man bara kan beställa över nätet…

[perlennart]1
0

Jag föreslår att du går till biblioteket, där kan man ju få hemsent böcker från hela norden, och det är gratis. Dom brukar vara duktiga på att hitta det man söker.

pyromanen
0

Gropbränning är gratis. Ett hål i marken och lite "ved" som även det kan vara gratis (containerfynd, rivningsvirke) mm.  Sen beror det ju lite på vad du gör för saker (stort o kraftigt eller smått o fint. Bruksföremål för livsmedel eller skultur?)

dums
0

Pyromanen; Tack för ditt svar, låter intressant! Vet du nån bra info (sida, böcker osv) om hur man går tillväga? Var jag ska börja och tänka på?

pyromanen
0

Jag har bara testat det några få gångar, men det finns andra här på forumet med mycket mer erfarenhet. Tror Vanja K håller på mycket med primitiva bränningar. Jag har inte heller kläm på litteratur om detta tyvärr, men det är det säkert andra som har.

Lite kan du hitta genom att söka här på forumet, det har varit diskuterat förrut. Testa söka på gropbränning eller svartbränning.

Såg annanstans att L.A.E. har kurser i gropbränning i sommar.

dums
0

Okej tack!

Har googlat en del och funderar på om det är lämpligt i en villaträdgård? (1000 kvm men med grannar på alla sidor.)

Vad jag har läst mig till hittills är att det verkar finnas två sätt; ett där man gräver en grop, eldar så det börjar glöda och sen täcker över så att det inte brinner utan förtsätter bara att glöda nere i gropen. Inbillar mig att detta inte ryker så mycket som sätt två; att lägga sakerna i sluten låda/kista/gryta och elda runt om i 8 timmar. Tänker jag rätt/fel?

Låter i alla fall som ett väldigt bra sätt för mig, billigt och det blir fint!

pyromanen
0

Kanske kan bli väl rökigt för grannarna. Värt att välja rätt väder i alla fall, kanske när dom är på jobbet?. Alternativt bjuda in dom på en rolig event: keramikbränning.

eller bränna hemma hos en kompis som bor lägre från grannar?

ramjambam
0

Jag byggde en ugn från vanliga (röd)tegel och lecablock, lagt utan murbruk så att det gick att plocka ner igen. Det krävdes också ett par ugnshyllor. Vedbränt. Planerna fick jag från en bok i biblioteket som hörde till ett UR program. Fråga hos ditt bibliotek, jag bor på Åland så det är kanske svårt att söka hyllorna här, men fjärrlån går att fixa.

[rolnor]
0

Det ska vä sägas att vedeldning kräver ganska mycket tid, så om "Time is Money" så är det ju en nackdel…

Glad

bosse-cebex-gbg
0

På Blocket och andra ställen dyker det då och då upp "ugnsvrak" som kan bli väldigt billiga. Med litet tur kan man på så vis få en "ugnskropp" vilken man kan befria från allt elektriskt, och därefter göra 2 hål och montera en gasolbrännare….

Ok, gasbränningar kräver passning, och gasol är fortfarande en ganska dyr energiform, men allt handlar ju om hur ofta du tänker bränna….själva anskaffningen blir i alla fall billig (och grannarna slipper oroa sig över rök)….

Glad

[rolnor]
0

Är det verkligen så enkelt? Till lergods funkar det nog, men blir det inte svårt att få stengodstemp? Krävs det inte skorsten och "neddrag"?

Glad

pyromanen
0

I en gropbränning kommer man såklart inte upp i stenogdstemperatur och inte funkar det med glasyr heller. Så om det är ett alternativ beror ju såklart helt på va man gör för saker och vad det ska användas till. Och vad man gilar för uttryck.  Små skulpturella saker som gärna kan vara svarta eller lerfärgade så funkar det ju bra.

Min första egna ugn var en hemmabyggd vedeldat rakuugn av leca (downdraft).  Det var jättelätt att komma upp i temperatur, CA 45 minuter till 900 grader Tungan ute. Probemet för att t.ex. skröjbränna var att stiga lagomt lugnt, då fick jag sitta med pyrometer, klocka och småpinnar och kasta på alldeles lagomt med ved. Om man vill gå upp 150 grader i timmen, så tr det ju några timmar.  Om "time is money" eller "elda gör mig lycklig" gäller är individuellt.

Nångång jag kastade på för mycket svishade tempen snabbt upp till 1100 och det tål ju inte leca, så jag fattade att det skulle inte vara nåt problem att komma upp i stengodstemp medden ugnskonstruktionen och med den veden. Bara att själva ugnskonstruktionen inte skulle tåla musten.

[perlennart]1
0

Ja Bosse det tycker jag också är det roligaste alternativet och så blir man inte begränsad i vad som är möjligt. Det finns brännare som heter (Silex, Den Bosch) dom finns som 6 kW och om man har 2 sådana så kan man få en ugn lite över 100 liter upp på stengodstemperatur. Brännarna har ett reglage som man kan stänga för lufttillförseln och få reduktion. Brännarna skall monteras i botten och så kan man använda en ugnsplatta som skiljevägg ett stycke från bakväggen och det skall vara en glipa mellan botten och plattan så att rökgaserna kan komma upp i detta mellanrum, och så en öppning i toppen av denna spalt naturligtvis.

bosse-cebex-gbg
0

Re  #12 skrivet av rolnor :  Jag tolkade frågan som "dums" ställer, som att temperaturen inte var så viktig….därav min synnerligen "förenklade" lösning, med billiga grejor och minimal arbetsinsats… (fast med litet tur kan man nå högre temperaturer än man anar…)

perlennart #14 bygger vidare på idén, och för upp den till en litet mer avancerad nivå, och javisst, på så vis får man en "riktig" downdraftkonstruktion, som - rätt utförd - troligen inte får några begränsningar alls…

Glad

dums
0

Tack för alla tips! Känner mig lite klokare, som jag känner nu är inte utseendet det viktigaste. Helst hade jag hittat ett sätt att minst komma upp i skröjtemperatur. Har fått höra mycket delade meningar om man kommer upp i detta genom gropbränning.

En gammal ugn med gas som Bosse och Perlennart skriver låter också intressant, har kollat lite annonser men inte hittat nåt.. än…