Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 5004 ggr
AnnieH
0

Hur får jag mer färg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill jobba med koppar och skålar med vit blank glasyr och dekorera den med starka färger utan att det måste vara dekaler.

Jag funderar nu på att prova penselglasyrer eftersom jag inte tycker att mina dekorförsök med färgkroppar blir bra. Färgen blir ojämn och bränner lätt bort. Oxiderna är så begränsade i sina kulörter och jag vill ha mycket färgglädje! Däremot är ju färgkropparna tunna i sin konsistens oc därmed lätta att göra tunna fina detaljer med. kan man det med penselglasyrer eller är konsistensen för tjock och klumpig.

Jag har hela tiden varit inställd på och gjort mina försök med stengods eftersom jag vill uppnå en stark och tålig skärv som passar till muggar som skall hålla sig hela och fina. Tänker jag fel? Borde jag prova att jobba med lergods istället. Jag är tacksam för alla idéer och råd som ger mig en färgrikare kermik!

[perlennart]1
0

Vad jag kan tolka av bilderna så använder du förmodligen fel glasyr. det är det första, så kan man ju alltid använda olika metoder till dekor, det kan jag komma tillbaka med senare

LenaR
0

Annie, du skriver att färgen blir ojämn. Det problemet får man lätt med egenblandade färgkroppar i stengodstemperatur. Om du köper färdigblandade överglasyrfärger får du en mer förutsägbar färg, åtminstone vad gäller hur tjockt eller tunt man ska måla.

Man kan förstås göra experiment så man lär sig hur färgkropparna ska blandas och hur tjockt de ska ligga. Om man har rätta tålamodet! Flört

Sen skriver du att färgen lätt brinner bort, och det kan den göra i stengodstemperatur. Särskilt om man använt en glasyr som inte trivs ihop med färgkropparna, precis som perlennart skriver.

Klara färger = lergods. I princip. Det finns starka färger för stengodstemperatur, men jag inbillar mig att de är ännu känsligare för vilken glasyr man gift bort dem med? Särskilt de röda och rosa färgerna.

Jag gillar koppen längst upp till höger, med frukterna på! Frukt är ett trevligt motiv på koppar. Både glatt och lite aptitretande! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
0

man måste alltid se på hur färgkroppen är konstruerad och anpassa glasyren till färgkroppen. En tenn-krom pink/röd färgkropp förstörs helt i en zink haltig glasyr och hos dom inkapslade pigmenten (röda och orange) kadmium-selen-sulfid i en zirkonsiliciumkristall förstörs om upplösningsförmågan i glasyren är för stor, och så kan man ju undra att dom som sälger sådana pigment säger att dom är säkra, det är dom endast om dom hamnar i rätta händer.

kinnekulle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 jag har oxå problem med att färgen bränner bort, har du någon glacyrrecept som du skulle vilja dela med dig av, transp 1250-1280

[perlennart]1
0

det beror ju på till vad du skall använda glasyren, som sagt så passar inte alla färgkroppar till alla glasyrer.

Doriz
0

Jag använder underglasyrfärger och klarglasyr och väljer en lera där skärven är ok under den transparanta glasyren. I stengodstemperatur så blir fägerna lite blekare eller om man vill djupare. Har prövat att måla uppepå glasyren men det är bökigt eftersom man, eller i alla fall jag, inte kan styra resultatet och det är lätt att streck som ex ögon halkar ned.

AnnieH
0

Jag använder en vit, blank glasyr från cebex som jag inte har numret på här och nu men jag skall kolla upp det. Jag kanske skall prata med återförsäljarna och höra om de rekommenderar någon annan glasyr

Det var väldigt länge sedan jag blandade glasyrer och har egentligen inte tänkt mig att ge mig in i det, men jag börjar fundera….jag är ju helt inriktad på att hitta en bra fungerande vit glasyr som gillar att förena sig med oxider och färgkroppar. Helat skall den funka fint och täcka bra både på vit och röd lera. Är det så PerLennart att du har idéer om vad en sådan glasyr bör innehålla eller inte  så tar jag tacksamt emot råd!

På bilden har jag blandat ut färgkropparna i vatten och glycerin, men jag har också provat att blanda ut dem i transparent glasyr för att sedan måla detta ovanpå den vita glasyren. Men det är klart, om den vita galsyren inte gillar färgkropparna så blir det ju samma resultat.

Jag har bara jobbat med stengods och har ingen erfarenhet alls av lergods. Om man jobbar med muggar så kan man väl inte ha oglaserad fotring om det är lergods? Jag har också någon förutfattad mening om att lergodset oftare krackelerar i glasyren…är det helt fel?

Lena…ja bär och frukt är härliga motiv, men muggen på bilden ser mer ut som om jag har fått fläckar av intorkad ketchup på än de röda lingon som jag tänkt mig!

Jag vill passa på att tacka för all information som jag fått av det här forumet! En källa till massor av matnyttig information! Tack!

AnnieH
0

Doriz det där skall jag prova också. Att jobba direkt på skärven och glasera över. Då sprutar du alltid glasyren antar jag? 

Jag vill dock ha den riktigt vita bottenytan och SÅ vita leror är nog svårt att hitta!

Jag måste helt enkelt hitta ett sätt att kunna jobba ovanpå en vit glasyr! Jag håller på och målar dekorprover och då tar jag det sämta ritpapper man kan köpa, ni vet sådant där guldassigt papper som inte innehåller mycket lim alls. När man målar på detta så suger papperet på ungefär samma svåra sätt som en glaserad, ej bränd yta. Resultatet blir ganska likt det man uppnår när man målar på kermik.

AnnieH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Underglasyrfärger är alltså samma sak som färgkropp under en transparent galsyr då alltså?

Här en bild på sånt jag gjorde som stipendiat på Rörstrand för många år sedan. Här jobbade jag just så…sprutade på färgkroppar och ovanpå det, en blank transparent glasyr.

nennes
0

Din prickiga burk är helt underbar! Här har du ju fått fram starka färger i st.g. temp, vad är skillnaden på det du gjorde nu och då? materialmässigt menar jag.

AnnieH
0

Roligt att du gillar burken!

Allt är gjort så som du sa…färgkropp på vit lera och transparent glasyr sprutat ovanpå, men det här är gjorde jag på Rörstrands ateljé där  allt i glasyr och färgkroppsväg var serverat och utprovat! Jag jobbade uteslutande med gjutet gods då och skärven på massan var väldigt vit.

Sprutskåp fanns också, det har jag inget nu. Dessutom vill jag kunna måla mönster med mer detaljer och fina linjer. På burken har jag stämplat på färgkropp.

[perlennart]1
0

Förvirring, det blir mycket det här att förhålla sig till men en sak är ju helt säker och det är att om man målar färgkroppar på lera och sedan glaserar med en täckande glasyr över så kan det ju inte komma fram några starka färger genom glasyren, det är ju en självklarhet. Nej antingen dekorera på leran och så en transparent glasyr över eller så en vit glasyr och så använda påglasyrfärger eller ännu bättre en 3 bränning till lägre temp och använd typ porslinsfärger.

AnnieH
0

PerLennart Nej någon täckande ovanpå färgkropparna går ju inte! Jag behöver alltså en vit , högblank galsyr som trivs ihop med färgkropparna. Så att jag kan jobba med fina, detaljer ovanpå den vita glasyren. Porslinsfärger säger du…men det blir väl något helt annat! Jag vill att dekoren skall ligga i glasyren, liksom förenad med galsyren. Porslinsfärger ligger väl mer ovanpå. Men när du då säger PÅGLASYRFÄRGER…är det alltså färgkropp i vatten  eller färgkropp i transparent glasyr helt enkelt?

[perlennart]1
0

I princip kan man ju ta lite glasyr och blanda in färgkroppar och så limma det så det blir lättare att måla med. En vit glasyr skriver du men en vit är ju alltid täckande! så det fungerar inte att ha den ovanpå.

Doriz
0

# 14 Det kan fungera men inte om man vill ha klara kulörer. Min verkstadskompis gör muggar med rosor där hon trycker med underglasyrfärg på oskröjat gods, skröjar och sedan drager en vit tennglasyr över. Det blir en helt annan kulör än den som hon trycker med men rosorna framträder klart och tydligt.

[perlennart]1
0

15 du glömmer visst att det finns olika typer vit glasyr och olika typer färgkropp, det kan fungera hur bra som helst om man väljer dom riktiga typerna.

AnnieH
0

Doriz det lät spännande! Gör din kompis så för att det är lättare att få distinkta rosor då? För att inget av teckningen skall flyta ut? Det måste ju vara smart ur den synvinkeln att man då inte riskerar att färgkroppen avger färg i glasyren när man doppar. Du slipper spruta glasyren. Ytterligare något att testa men då gäller det förstås igen att hitta rätt i glasyrdjungeln!

PerLennart du tycks veta en massa om glasyrer! Kan du berätta vad det är i en vit glasyr (vad det skulle kunna vara) som gör att färgkropparna inte trivs, inte smälter ut och liksom blir uppätna? Om jag skall byta glasyr (jag har nu sit tennglasyr från cebex nr 955) vad skulle du då tänka på om du var jag?

Doriz
0

# 16 Nej jag glömmer inte, jag vet inte så mycket om glasyrer och själva kemin dvs hur olika saker reagerar med varandra etc. Saker som jag upplever som magiska har säkert en helt logisk förklaring i ex kemins värld.

[perlennart]1
0

En tennglasyr kan man naturligtvis använda till tenn-krom färgkroppar om glasyren också innehåller krita eller annan kalcium källa, och så skall den vara zinkfri. Det finns andra faktorer i en sådan glasyr som kan dra åt positivt eller negativt håll men testa. Annsrs så är det bästa en zirkon glasyr den är vit och passar utmärkt till zirkon baserade pigment. man kan också välja en kryptokristallin glasyr som inte har något speciellt ämne för att göra den vit - tenn, zirkon behövs inte i dessa. kan passa till olika pigment.

AnnieH
0

Tack för fina tips PerLennart! Jag skall nog läsa lite kemi verkar det som!

[perlennart]1
0

Hej igen, ingen orsak att tacka. Jag måste säga att en kryptokristallin glasyr inte är högblank så som du vill ha det så en zirkonglasyr är nog bäst till dig. Det finns väldigt bra transparenta glasyrer till infärgning så kan man bara stoppa i några % zirkonsilikat. Jag har en glasyr som jag använder till industri den använder jag till 1050 grader och den fungerar också utmärkt på 1250 grader men där blir den bäst om man tillsätter 10 % av en fin kvarts kvalitet. Denna glasyr kan användas till alla röda och orange inkapslingspigment och till blåa kobolt pigment och andra så som dom vanliga gula som finns olika typer av och vanadin blå och grön m.m. Men testa olika transparenta som du får tag på och prova dig fram.

nennes
0

Perlennart: du kan möjligtvis inte tänka dig att dela med dig av receptet? Oskyldig Vi har ju en receptbank här och några nya o kanske rent av "lågbrännande" ( kanske runt 1200- 1230) stengodsglasyrer vore mumma för oss som hatar elräkningarna men älskar stengodsleran. Cool

kinnekulle
0

# 22Håller med Nenne, det vore kanon!

AnnieH, jag undrar lite om de vita prickarna på burken på din bil, är de gjorda med avdragsvax eller med vanligt vax och hur har du fått dem så runda, jag tycket alltid att de blir så ojämna..

#15 tror du att du skulle kunna ta en blid på din kompis muggar, de med rosorna på?, det vore roligt att se hur de ser ut!

[perlennart]1
0

Jag vill alltid vara till hjälp om någon vill veta något om en glasyr eller om någon har ett recept som skall justeras. Men eftersom jag lever av att ta fram glasyrrecept så ger jag inte bort dom,

AnnieH
0

PerLennart, zirkonglasyr skall jag lägga på minnet!

Kinnekulle, de vita prickarna gjorde jag av frystejp som jag klippte rundlar ut och tejpade på godset innan jag sprutade på färg och glasyr.

kinnekulle
0

#24 Perlennert, förstår inga problems, men tar du fram glasyrrecept även till privatpersoner eller är det mest industrin?

#25 Frystejp, vad smart! Tack för tipset!

[perlennart]1
0

Jag tar fram recept och så köper industrin glasyren av mig det kan naturligtvis alla som vill även privata.

agraff
0

Jag har för mig att en del av de överglasyrfärgerna som finns på markanden funkar på den tennvita glasyren du nämner, Annie.

Där ligger ju dekorfärgen utanpå glasyren och en av dessa  färger äts inte upp på samma sätt av ttennglasyren.