Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2265 ggr
karoline
0

Grå lera - bränna andra gången

Jag har en lera som ska brännas två ggr för att få fram en sten liknande effekt.

Brände första gången i går.

Hur länge ska man bränna andra gången? Har ingen glasyr…

karoline
0

Kanska ska tillägga at det är stengods..

cherie
0

Du kan ju högbränna direkt om du inte använder glasyr… jag bränner i ca 10-12 tim upp till 1280 gr…

karoline
0

Så det ska vara inne så pass länge fast jag bara använder en liiiiten del av ugnen….kanske 15 l max.

Bruzapetra
0

Det har inte att göra med tiden utan temperaturen du ska upp till. Olika ugnar tar olika tid. Sen hur mycket du har i ugnen spelar mindre roll. Kanske går det lite fortare med mindre gods men det avgör ju ugnen kan man säga. Eller automatiken. Som Cherie säger också så kan du ju högbränna direkt när du inte använder dig av glasyr. Mvh Petra

karoline
0

Okej, var kanske lite odydlig, menade att jag jag har lite gods i en liten ugn.

Kan dela upp ugnen i delar, så nu använder jag bara en del av ugnen till lite gods.

Hm svårt att förklara ; )

troll
0

Efter vad jag förstår så kan du bränna bara en gång, men ta det lugnt upp till ung 600 för att sedan köra på lite fortare. Storleken på ugn har inte så stor betydelse utan de för leran olika känsliga graderna - upp till 600 är en sådan (något med det kemiskt bundna vattnet som avges) och därför bör det gå lugnt dit, preci som en skröj. Därefter kan man så att såga ta och köra på som man gör vid en glasyrbränning upp till topp temp. Om du inte ska glasera finns det ingen anledning att bränna två gång (kostar bara pengar). Lycka till!

MVH Marie

karoline
0

Okej, går på keramikkurs o hon jag går hos bränner alltid två ggr för att få fram steneffekten, men då behövs det kanske inte då.Fundersam

Likaså den svarta spanska leran bränner hon två ggr. Första bränningen blir den brun o efter andra gången blir den svart.

Ingen aning varför hon gör så om det inte behövs, så jag har bara tagit för givet att det ska vara så.

Bruzapetra
0

Hej igen:)

Har själv högbränt den svarta leran direkt och den blir svart då. Hon har säker precis som du tagit för givet att det ska vara så för att nån annan sagt det, kanske. Jag har aldrig använt nån lera som gör skillnad på om den högbränns direkt eller skröjas först! Spar pengarna till mer lera istället:) Men som sagts innan, ta det lungt i början av bränniingen för att minska risken för sprickor. Mvh Petra

karoline
0

Där ser man, ska testa det nästa gång. Knepigt bara att en keramiker gör så…

Tack för svaren!

Vavrakeramik
0

Kanske bränns både glaserat o oglaserat ihop på kursen? Och allt glaserat bränns två gånger. Annars får man ju komma ihåg att köra glasyrbränningen långsammare när man har obränt gods med???

Jag har fasta program i min ugnsautomatik. Jag har högbränt direkt genom att köra skröjprogram fast jag ändrar topptemperaturen till 1250. Mitt skröjprogram går långsamt till 650 grader sen full fart.

joggman
0

Jag tror att jag vet vilken lera du menar. Den får en gråstensliknande skärv. Jag har gjort en del små hästar av den och bränner bara en gång, och då upp till 1250 grader.

Hubert
0

Är det någon som vet vad leran heter och var den finns att köpa?/Louise

joggman
0

Fuchs, WMS 2005 GG. Jag har köpt av Lars Tärn.

karoline
0

Ja det är samma lera vi pratar om : )