Redox glasyr/ traditionell glasyr
Halloj! Har börjat använda Redox glasyrer, lite nytt för mej ännu men gjort ett par bränningar och glasyrerna är jättefina, . dock så vid 2 tillfällen har det lossat glasyr från utsidan av skålen och satt sej på plattan, min fråga är kan man ha traditionell glasyr på utsidan och vad händer vid mötet av glasyrerna..? insida Redox- utsida annan glasyr , nån som provat?
Någon som vet varför Redox glasyren inte alltid fäster..? förmodligen jag som gjort fel, brännt 1200gr 10 min utjämning, samt 1220 gr. 20 min utjämning.
Väl mött:) /L
Glasyrenkan ha lossat under första delen av bränningen. Då kokar vatten bort och vissa material kan krympa mycket.
Testa med att lägga på Redox på obränt lera: då hinner leran och glasyren krympa lika fort. Eller ta ner bränningshastigheten i första delen av glasyrbränningen till något som 50 grader i timmen de första 200 grader.
Kanon info, tusen tack!:) oki, ska se om jag kan reglera automatiken att bränna saktare upp till 200 gr. Så logiskt det låter som du förklarar, men det hade jag förmodligen inte klurat ut.. Har provat glasera i första gångs bränning, men då föll godset ihop lite granna,. Det kanske oxå berodde på för hög värme första timmarna..? Kollar genast om jag kan fixa inställning på automatiken =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan vara bra att låta nyglaserat gods stå och torrka över natten, ett annat sätt att tackla det??!

Tack Rolnor, inte behövt det tidigare med andra glasyrer, men det skall jag nog börja med då.. Visste inte att det kunde påverka så mycket, har nog haft lite för bråttom, varit för ivrig, men nu ska jag börja med det samt köra lite försiktigare med redoxen, tack ska ni ha=)
Sådär, nu har jag glaserat både skröjade o oskröjade skålar, tänkte nu låta det torka över natten o starta ugnen tidigt imorgonbitti:) dessvärre gick ej automatiken att ställa om mer än utjämningstiden,. har ni ngt förslag på hur jag då ska göra så är jag tacksam, är de första timmarna med lägre temperatur endast för att vatten börjar koka, elr påverkar det krympnings processen?.,. Isåfall skulle ni tagit ut en ventil plug de första timmarna eller tror ni att enbart torkning ska räcka?.. ser på anvisningarna om Redoxen förslag på olika bränn tider, från 1050 gr. Jag har ju kört 1220, men har ni någon uppfattning elr har testat 1150?, färgen ser väldigt snygg ut i 1150 i broshyren:) .. Vågar jag? ;).. sen vad tror ni om utjämning elr ej?, hoppas nån har tid o ser detta nu :))
det fria vattnet försvinner upp till 150 grader så är det borta men problemet är inte löst, det kemiskt bundna vattnet är först borta vid 350 grader. Redox är väl bara ett namn på en produkt som liknar en sinterengobe, lera med en fritta i och så något färgande sådana är busenkelt att tillverka själv. Det är klart att med en större mängd lera så är det alltid en fördel att använda det som engobe och bränna en skröj med hög topptemp. Jag skulle tro att det är ett ganska stort intervall som dom kan användas vid men det intervall som dom skulle kunna betraktas som en slags glasyr är nog inte så stort, vid lägre temp blir det fortvarande en engobe även om den blir glänsande.
Tackar för din förklaring:) okej, vad bra då höjer jag topptemperaturen, intressant det du skriver, det måste jag förkovra mej mer i, glasyrer et.c blanda själv osv. ,. du får hojta om du har kurs;) tack
Jag har bara kurser för industri, men det kunde ju vara kul att ha det för vanliga keramiker också, får se i framtiden om det kan bli möjligt.
Ja de hoppas jag och tycker oxå det skulle vara riktigt kul, så överväg det, jag kommer direkt:)
Startade ugnen imorse, började med långsam skröj o hade plugar ur så ev vatten kunde åka ur,.. ugnen värmdes upp med 83 gr i timmen fram till 250, då tänkte jag sätta i plugar samt ändra till glasyrbränning .. Men lyfte snabbt på locket för att se hur det såg ut,. det har lossat glasyr o krypit lite från utsidan skålen, har jag tänkt helt fel nu?, har ni någon aning om vad det kan bero på.. Förstår inte för fler bränningar har ju oxå blivit bra med Redoxen, då har jag kört vanligt glasyr program till 1220 med 20 min utjämning, avbröt programmet låter det svalna av så jag kan rengöra plattan, frågan är nu vågar jag bränna om, kan jag isåfall sätta i färg där det lossat..? Något har alltså hänt mellan 90-250 gr,. jätteglad om det finns något råd på detta….
låter helt galet, är det på skröjad skärv eller på rå skärv? har det funnits damm eller fett från fingrar på skärven eller har du svampat för mycket? kanske du skulle minska till 50 grader i timmen till 350 grader och så kan du gå lite högre 70-80 grader till 600 grader och så full fart till 100 grader före topp temp. dom sista 100 graderna bör alltid vara 100 grader i timmen då passar det med segerkäglan
Tack! .. Javisst är det galet! .. Skålen jag såg på översta lagret är skröjad, skålen under är rå, den har jag inte sett ännu, det borde väl ändå vara ok, att blanda,. det har jag iof inte heller provat förut, känns som en massa laborerande i överkurs, så himla tacksam för din hjälp:).. Tvättar alltid händerna innan glasering samt torkade av skålarna,, har penslat 3 snabba lager, som jag gjort tidigare, små föremål har jag doppat.. Det riktigt tokiga är att skålen jag såg är en stor som jag gärna vill rädda, men det vill man givetvis med allt man drejar,.. Jag kan ju inte reglera graderna vartefter på automatiken, cerama G9000, varav jag körde utan plugar, det kan väl inte ha påverkat?? så jag vet inte hur jag ska fixa ditt tips med brännings förslaget,. TusenTack för dina svar.
Du måste kunna ändra ditt program, annars så måste du skaffa en ny automatik, en som inte kan omprogrammeras är ju helt värdelös. Men jag tror nu att även din går att omprogrammeras, fråga dom som du köpt den av. Torkar du sakerna med svamp i rått tillstånd? detta kan orsaka problem om det blir för mycket torkande, små lösa partiklar i ytan som kan vara svåra att få bort. Så är det ibland mycket olämpligt att pensla flera skikt med em Glasyr som innehåller mycket lera, jag är säker på att om du skulle doppa ett tunnt lager så blir problemet betydligt mindre. lycka till
Tackar:) hade tur i oturen, endast den översta skålen hade fällt, tog ur ugnen i 100 gr för att ev kunna skrapa bort färgen, skålen hade bara fällt utvändigt o sättplattorna ny engoberade, det var bara att borsta bort flagorna, skålen rengjorde jag så den kan jag glasera om:) tyder det på precis som ni säger, att det är för varmt första brännings fasen, skålarna i de nedre lagren ser fina ut, det blir ju som varmast högst upp så det är säkert en 10-30 grader för varmt i starten… Precis som ramjambam sa o du Per-Lennart så är nog 50 gr en bra början:) när det gäller torka av godset innan glasering så gör jag ju bara det med skröjat gods, skönt ändå att som jag trodde så beror problemet på brännings fel, inte redoxerna, dom är jättefina när man gör rätt;).. men hädanefter ska jag anamma era tips, lägre temperatur samt glasera kvällen innan, som Rolnor föreslog. När det gäller automatiken så verkar det faktiskt som jag behöver en ny, den verkar inte gå att ställa om, men jag ska givetvis kolla det med återförsäljaren oxå, det jag kan läsa mej till står att endast grader samt utjämning skall regleras. Har tagit kort ifall ni vill se hur det såg ut, kunde tyvärr inte bifoga nu har bara mobilen just nu,. Tack tack tack för all vänlig hjälp=)