Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2672 ggr
wasistdas
0

Vad har hänt med glasyren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Tänkte att jag kunde testa och se om ni ev kan förklara vad som skett med glasyren på denna vas.

Vasen är tillverkad av Julius Nilsson, Laholm. Den är alltså runt 100år +-10.

Skulle vara jätteintressant med tips och tankar.

//Wasistdas

wasistdas
0

Även en närbild på glasyren.

[perlennart]1
0

Det är svårt att se på skärmen men omedelbart så liknar det en syenit glasyr med koppar, så det är förmodligen kristallisation i ytan som ger dom små prickarna. men jag måste se i verkligheten för att kunna ge ett säkert svar. Är prickarna matta eller blanka? och kan do se ett centrum i prickarna?

[rolnor]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan det inte vara så att det av nån anledning varit blåsor i glasyren som gått sönder med tiden? Alltså typ för kort utjämning i bränningen?

Glad

Ulla
0

Jag tycker det är svårt att se. Det ser nästan ut som om det blivit kratrar i glasyren. Kan du beskriva litet närmare hur den ser ut (och kanske känns om man tar på den)?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

wasistdas
0

Kul med all feedback, tack.

Jag har tagit ytterliggare en närbild, kanske kan det hjälpa, se bifogad klickbar bild.

Det ser verkligen ut som kratrar. Om man för fingret över så känns det lite som om man skulle dra fingret över knäckerbröd, om ni förstår =)

Det känns nästan som om glasyren "bubblat, sprängts".

@ Per Lennart, jag kan inte se ngt centrum i prickarna. Men jag är alldeles för dålig på att ev uttala mig om detta.

L.A.E
0

Ser ut som små kalk partiklar i leran,som dragit åt sig fukt.Då brukar också glasyren sprängas loss och bilda små kratrar i glasyren.

[perlennart]1
0

jo på den här bilden ser det ut som dom föregående talar om, förmodligen fel på glasyren och inte det jag först tänkte.

wasistdas
0

Jättetack för all input, trevligt och skönt att man fick det förklarat för sig.

Stort tack igen.

bosse-cebex-gbg
0

Har vasen "alltid" sett ut så, eller kan skadorna ha dykt upp senare…? Skulle även kunna vara frostsprängningar…

Jag har sett liknande skador på t.ex. gamla syltkrukor i lergods, som har stått i någon kall lada ett antal decennier, och dragit i sig kondens…