Hittat en gammal ugn...
Hej
Jag har hittat en gammal ugn på nätet, blev lite kär i den den har mina initialer på fronten.
Men är det något märke som man känner till? tänkte på reservdelar mm.
Tycker den ser fin ut på bilderna??… Har kollat den där tråden om ugnar, men tänkte ändå kanske någon ville kika och ge mig en komentar =)?
http://www.dba.dk/andet-chematex-ab-fahrner/id-78249260/
mvh Cecilia
Jag har för många år sen haft en likadan ugn, då var den ny och fin och jag hade inget att klaga på. Elementen kunde man iaf förr köpa av Cebex. Du han ju höra med dom om dom fortfarande går att få fram. (Vill nog minnas att min ugn bara gick tlll 1300 gr, så om detta är annan variant som ser likadan ut eller det står fel i annonsen vet jag inte)
Hej och tack för svaret!
Fint att höra.
1300 räcker gott för mig om det nu är så..
Den har stått i 20 år! kan det påverka elment osv..?och vad tror ni om automatiken?
Annars så tycker jag den ser fin ut invändigt element och så?
=)
Hmm, om elementen kan ta skada av att bara stå oanvända har jag absolut ingen aning om alls, men jag har haft ugn som stått i 7 år utan användning i ett garage och den ugnen fungerade alldeles utmärkt. Men det är nog en teknisk fråga för ugnsproffsen det.
Vad man kan se på den inte fullt så fantastiska bildkvalitén så tycker jag att den ser ut att vara i bra skick, det ser ju inte ut som om den är mycket använd ( med reservation för bildens upplösning) , jag har haft betydligt sämre ugnar som har funkat jättebra.
Auomatiken, tja det är ju en äldre variant med vred, inte fullt så bekväm sim dom nya men sitter den fast med en stickkontakt så kan du ju på sikt byta ut den mot en bättre automatik med digital temperaturvisning så du kan se vilken temp ugnen har.
Just den här automatiken har jag ingen kännedom om, men du kan säkert få en bruksanvisning av Cebex, det var ju dom som sålde dessa ugnar förr. Bosse där brukar ju ha ett lager med gamla bruksanvisningar och snällt hjälpa till.
Tack så mycket för hjälp! =)
Jag har skrivit till Bosse så får vi höra vad han säger, så åker jag nog och tittar på den!

Automatiken kan ta skada (det oxiderar i det elektriska), vet ej om slingorna - troligen inte så farligt. Räkna med att köpa en nya automatik till den.
Jag köpte en 15 år gammal oanvänd ugn och har haft problem med automatiken pg av detta med oxidering. den har "bränt" ett par gånger inuti automatiken.
Annars ser ugnen inte så tokig ut.