För låg temp vid skröjbränningen
Hej
Jag undrar vad som eventuellt kan hända med skröjbränt gods som brännts i för låg temperatur (800 grader) när jag sedan glaserar det.
Krymper leran ytterligare efter 800 grader så glasyren spricker ?
Jag tänkte köra glasfusing och har mycket plats över.
Alliz Snåljop
Det blir inget problem med glasyren, om du kan lyckas få dina alster så långt. Godset blir väldigt skör när det är glaserad så lågt.
Om fusing bränningen tar lång tid vid topptemperatur så kan en skröj lyckas bra.
Om det är stengodslera så bör man skröja vid min. 1000 grader för att bränna bort karbonater och dyligt så man slipper blåsor och sådana fel som kan uppstå vid gasbildning.
Men om man råglaserar har ju godset inte skröjbränts alls, och det brukar funka bra för mej utan blåsor. Det kanske är beroende av vilken typ av lera och glasyr man använder? Vissa funkar och vissa funkar inte. Men om det funkar borde väl 800 graders skröj bete sig likadant som om man råglaserar, eller?
Om man bränner en långsam glasyrbränning (skröjtempo) så att eventuella orenheter i leran hinner brinna bort innan temperaturen kommer upp där glasyren smälter borde det inte vara nåt problem med blåsor. (förutsatt att glasyren inte smäter redan vid lägre temp än 1000, men det gör den antagligen inte om det är stengods du arbetar med.)
Jag råbränner nästan allt. En av mina leror (en gulbrännande) verkar innehålla mer orenheter än dom andra och om jag går för snabbt upp i temperatur blir den full av blåsor. I fallet med min lera verkar det vara mellan 800-930 som det är viktigt att vara kvar en stund, det verkar vara i det intervallet som dessa orenheter brinner upp. En annan av mina leror (vit) kan man göra nästan vad som hälst med, den får inga blåsor
så är det ju alltid att det beror på!!! alla glasyrer fungerar ju inte som råglasyr och även om man hade en glasyr som rent tekniskt sitter kvar på godset vid en råglasering så finns det typer av glasyrer som skulle bubbla och bli felaktiga vid avgasning från skärven. Så nej det är inte att rekommendera att skröja vid 800 grader även om det kan gå i många tillfällen.