Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 3650 ggr
AnnaLow
0

Hjälp med kall vit glasyr?

Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om hur jag kan få min vita stengodsglasyr att bli:

- aningen varmare i tonen

- aningen mer "opak" (dvs mer täckande)

Glasyren blandar jag så här:

40 kalifältspat

30 kvarts

20 krita

10 kaolin

+10 % tenn

Kan jag blanda i zirkonsilikat också och i så fall hur mycket?

/Anna

[perlennart]1
0

Du kan blanda tennoxid och zirkonsilikat så blir den billigare och så om du har en mycket fin kvalitet kvarts så hjälper det zirkonsilikatet att göra glasyren täckande och vitare, med fin kvarts menar jag en kvalitet som används till färgkroppar (en tetraedisk kvarts) som också skall vara mycket finkornig. Att få den varmare i färgen kan vara struligt att styra, det skall så lite till för att göra att den inte längre är vit, men du kan kanske prova med någon järnhaltig lera eller liknande, b sistnämnda är bara ett förslag, du får prova dig fram.

AnnaLow
0

Tack! Provar 50/50 av tenn och zirkonsilikat så får jag se om det blir någon skillnad. Återkommer med resultatet!

Hälsningar Anna

GME
0

Hej !

Titandioxid ger lite cremigare vit, kanske byta ut några % av tennet.

Bara ett förslag Glad

MVH

Michael

[perlennart]1
0

Titanoxid har den nackdelen att det bildas järntitanater mycket lätt och så får man en brun och inte vit glasyr. Den lilla mängd järn som finns som förorening i stort sett alla råmaterial räcker för att missfärga om titan finns i glasyren och man kommer upp över 1010 grader. Men man kan ju pröva, om glasyren passar till det så kan det vara en lösning även om titan heller inte ger någon bra täckning.

[Ante333]
0

Ska blanda en vit nu till mina blomsterkrukor hade för mig att kallare vit fick man av Zirkonsilikat men det e det ända man har hemma nu. Hur högt har du bränt den glasyen? annars kan man ju använda dolomit och få vitare på det viset!

[Ante333]
0

20 dolomit istället.. man kan juh prova

LenaR
0

#5 Men då blir glasyren samtidigt mattare?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ramjambam
0

Om du vill ha varmare ton, kanske en lera som är lite mörkare skulle hjälpa? Där den tennvita glasyren är tillräckligt tjock förblir den vit, men den kan bli lite varmare på kanter osv där glasyren är tunnare.

[perlennart]1
0

Ja Lena det blir den nog med så mycket krita och så dolomit ovan i så blir det en typisk Ca-Mg matt glasyr. Så det passar väl inte i detta tillfälle, men det skall sägas att en sådan glasyr kan få en väldigt läcker yta och en behaglig färgton, helt annorlunda än tenn och zirkon. Både tenn och zirkon kan ju bli lite toalettstolsaktigt och kallt medans en som ovan nämnd vit mattglasyr normalt är mera livfull och varmare i tonen.

AnnaLow
0

Nu har jag testat med 50/50 zirkonsilikat/tenn men det blev ingen större skillnad varken i ton eller täckandegrad. Möjligen blev den vita färgen ännu kallare, som ngn misstänkte, så jag ska nog återgå till bara tenn. Jag provade också att skröja i lite lägre temperatur (930 istf 950) och då suger ju skärven lite mer och glasyren blev rätt bra ändå.

[perlennart]1
0

Jag skrev heller inte att den skulle ändra färgton i nämnvärd grad utan att zirkonsilikatet samman med den riktiga kvartsen ger en långt billigare glasyr än med bara tennoxiden, den blir också stabilare rent kemiskt. om du vill ha den varmare så måste det finnas någon färgande oxid närvarande. Hur den tillförs lämpligast är så frågan, kan vara som sagt genom en lera eller ett annat svagt färgande mineral, eller någon färgkropp. Det finns ju hur många möjligheter som helst.