Vad har du för ugn, topp- eller frontmatad?
Varför valde du just den ugnen du har nu? Jag vill höra alla för och nackdelar med din ugn när det gäller just skillnaden topp- eller frontmatad. Ska köpa en ugn och sitter och jämför men kan inte bestämma mig. Så jag vill ha tips från er alla. (Zzaga, tack för dit inlägg ”Om du ska köpa ugn”, jätte bra) Tack på förhand! /eva

Hej!
jag har en toppmatad 120 l ugn. Den är relativt ny och jag har inte haft nån innan som jag kan jämföra med. Enda jag har att klaga över är att det skiljer ganska mycket i temperaturen mellan toppen och botten av ugnen. Men som sagt har jag inte gjort så många bränningar än så jag "känner" inte ugnen helt än.
Fördelen är att toppmatade är överlägsna när det gäller pris. Dessutom har de en lägre vikt vilket gör det lättare att få in och flytta på.
Jag tycker att det är lätt att sätta en toppmatad, men det är väl kanske inte svårt att sätta en frontmatad heller.
Lycka till!!

Den största fördelen med en toppmatad ugn är att den är lättare att sätta. Man har bättre överblick hur nära man kan sätta föremålen. Håller dessutom med Jessica att den är lätt att flytta och inte så skrymmande.
Jag har numera både en liten toppmatad och en frontmatad ugn.
Jag tycker det är lättare att sätta den toppmatade ugnen, särskilt om man ska handskas med stora tunga sättplattor. Men det kan bero på att jag gör fel. Jag tar nämligen ena handen i plattans framkant och den andra längst bak/inne i ugnen och då blir det litet knöligt att få in den i den frontmatade. I övrigt så fungerar båda bra.
När det gäller andra skillnader som hur länge elementen håller, ugnsmaterial osv, har jag inte så mycket erfarenhet ännu. De toppmatade ugnarna är som Jessika säger billigare och det finns säkert andra skillnader också.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har både ock, och båda ugnarna har sina för och nackdelar. Toppmatade brukar var lite sämre isolerade och förr hade dom inte element i botten ( vilket jag nu såg hos Lars Tärn att man kan beställa till- mycket bra tycker jag, dessutom finns det numera spjäll också på dom). Frontmatade är bättre att sätta om man har stora tunga skulpturer som ska in i ugnen tycker jag, då är det inte kul att hänga över kanten och försäka få ner den försiktigt i botten. Men är det mindre grejer går det utmärkt det med.
Men oavsett vilken ugn man har så tar det ett tag att vänja sej vid hur man lämpligast sätter den, och man vänjer sej faktiskt vid det mesta. Det brukar vara billigast med toppmatade ugnar eftersom det är mindre svår konstruktion och billigare stativ i dom också, det krävs inte lika mycket förstärkningar i chassit.
Så jag tycker man ska kolla i plånboken först och se hur mycket ugn man har råd med, och sedan leta upp det bästa man kan få för dom pengarna… enkelt va….?
hehe..

"Så jag tycker man ska kolla i plånboken först och se hur mycket ugn man har råd med, och sedan leta upp det bästa man kan få för dom pengarna… enkelt va….?
hehe.."
Kunde inte sagt det bättre själv!! :)

Får ta och koll spargrisen med andra ord. :o)

Anledningen till att toppmatade ugnar är "sämre" isolerade är att det är värmetekniskt lättare att värma upp en cylinder jämfört med en kub. Därför klarar sig ofta toppmatade med mindre effekt och bränner billigare. En annan fördel som man ofta inte tänker på är att de svalnar fortare vilket kan ha betydelse om man ska ha fram grejerna snabbt. Som jag ser det är toppmatade att föredra upp till en viss storlek (efter person). En 300 liters toppmatad kräver låånga armar för att sätta. Nackdelen med toppmatade större än 200 är att elementen tenderar att krypa ur sina spår snabbare och kräver lite pyssel för att hålla på plats. Det problemet har man inte i frontmatade med element på rör.
Har man kass rygg eller vill undvika att få det är också toppmatat bättre. Du får vikten närmre kroppen och kan böja på knäna vid behov. Vid sättning av frontmatat befinner sig kroppen ofta i en L-position med vikten på sträckta armar vilket inte är så fiffigt, "som sjukgymnasten sade".
Hellre 2 x 150 topp än 1 x 300 front.

Det där hade jag ingen aning om Lars. Tack för det.