Lergodsglasyr på stengods
Undrar lite vad som händer om man doppar stengods i lergodsglasyrer? Går det överhuvudtaget? Inser ju att godset inte blir sintrat, om man bara bränner upp till lergodsglasyrtemp, men efter frågan från min man, som jag inte kunde svara på… ville jag höra med er?
Har letat lite ibland glasyr-inläggen, men hittar inte något svar på min undran.

Hej på dej!
Det kan funka utmärkt. Som du säger så blir ju inte godset sintrat men det är ju inte alltid man behöver den egenskapen. Testa! Bara man är noga med att bränna vad glasyren behöver för temp, inte till stengodstemo med andra ord, är det ingen fara:) Lycka till!! Petra
Det går ju alltid lägga en platta under godset ifall man känner sig osäker om det kommer rinna.

Hej Petra och tack för ditt svar!
Jag har en massa eternitskivor (den som hade grejorna förut, har ställt långsamtorkande grejor på dem)… tror du att man kan lägga dem i ugnen vid en bränning, eller får man ut en massa asbestånga då? Låter skitotäckt, så jag tror inte jag vågar. Det vara bara en tanke som slog mig, de kanske är "brännfasta"?? Vet du, eller vet nån annan?

Jag känner mig lite tveksam.. Skulle nog valt nån gammal sättplatta eller göra några stengodsplattor som du kan ställa grejer på. Bara att kavla och skära ut o bränna. Angående leran är jag nästan helt säker på att jag arbetat i stengods från Vingerling. Står det nån temp på?
Eternitplattor - UT! Det är stora restriktioner på att få dom av hus och vart dom ska lämnas in för handtering. Det är aspesten som ger cancer så du ska inte ens ha dom hemma och absolut inte inomhus!/Louise

Tack Louise… jo, jag visste ju att de var giftiga… bra, nu fick jag en puff! UT skall de och det omgående!!

Petra…
… nej, jag hittar ingen temp…*suck* Tjaa, det blir väl som "vanligt"… "gör prov och bränn". Känns lite trist att ha en hel ugn full med "prov", innan jag kan våga göra färdiga föremål.

Jag förstår att det känns trist. Är själv lite otålig med att komma igång direkt med saker:)))) Men förstås ännu tråkigare med en ugn som ser ut som Louises (Huberts). Tror det var där man fick se prov på en härlig röra:))) Rätta mig om jag har fel..

Ja, fy tusan!! DET vill jag INTE uppleva…*ryser*
Nej min ugn är fin och jag kommer inte ihåg tyvärr vems det var men bilden finns på näthinnan…..Huuuu!/Louise

Det behöver inte alls vara så avancerat, kavla ut några små plattor av varje lera, skriv en siffra på och lägg på plattor eller i skålar du är säker på är stengods. Och sen starta ugnen. En halvtimmes arbete och när bränningen är klar vet du ju vad det är för lera du har !

avalon…
… ja, det är enkelt.. problemet är bara att jag startar HELT från scratch… har alltså inga stengodsskålar eller plattor att prova på.*s* Det var länge sedan jag höll på med lera, överhuvudtaget.
Men, jag har beställt stengodslera, så det skall jag fixa först… Provplattor att bränna av lera på…
Jag tänker t o m göra det så enkelt för mig, när jag bränner för att utröna om det är ler eller sten, att jag bara tar en flisa av den torra leran, och bränner av den. Så ser jag om den rinner bort i nån sorts oformlig svart sörja, då är det lergods!*s*
Därefter får det blir glasyrprover "en masse"…
Otålig är jag… men, men… "all vår början bliver svår", heter det ju!*s*

11, Ville bara muntra upp lite, vet själv att man ibland kan bli lite låst av att man gärna krånglar till det lite, och tror att det är svårare än det är när man känner sig osäker.
Eternitplattor som är hela och ligger stilla är inte så farliga,det är när man river, flytter och härjar med dom som de kan damma och det är dammet som är farligt, så var försiktig när de ska kastas och släng som inte i vanliga sopor utan lämna in dom på kommunens miljöstation, försiktigt inpackade i plastsäckar.. och ta för säkerhetssull på andningsskydd när du hanterar dom.
(Enligt min sambo tål de över 1000 grader, men altså det är för mycket andra problem med dom)