Ugnsautomatik Rohde TC405
Hejsan, jag har ett litet problem med en ugnsautomatik jag köpt begagnad. Märket är Rohde TC405 och jag har en variant med tyska knappar. Dessvärre har jag inte någon manual. .
Automatiken har en sån där fräsig Brännkurva på sig där man kan ställa in antal grader per timme upp till en första nivå, och utjämna där om man vill och sen fortsätta med ett annat gradtal per timme upp till maxtemp för utjämning och sen ner igen med vald hastighet - ja ni kanske förstår hur jag menar.
Längs kurvan sitter knappar för respektive funktion - men det finns inte nån knapp för antal grader per timme upp till den andra nivån! Jag har i skrivande stund en skröjbränning på gång, det är det första jag bränner i ugnen. Jag har kört på 100°/timme upp till 580° och nu när den kommit upp dit så kör den på hur snabbt som helst. På ca 7 minuter har den ökat 100°. Är det nån fara tro?
Är det nån som har en liknande automatik som vet hur man kan fixa så att man kan ställa in den?
Jag har hittat en engelsk manual på nätet, men den verkar vara för en senare version av instrumentet och det har den knappen som jag saknar.
//Malin

Hejsan,
Min automatik heter TC405/30.
Jag vet inte om de ser exakt likadana ut men såhär fungerar min:
- Tryck "Pers prog"
- Tryck sidopil höger
- Tryck temperaturstegring i grader per timma
- Tryck på "temp"
- Tryck in den temperatur du vill uppnå för detta segment
- Tryck på "Time"
- Tryck in eventuell utjämningstid
Detta är ett segment. För att komma till nästa segment, tryck "sidopil höger", då visar displayen "End". Mata in info för nästa segment enligt listan ovan.
När du är klar med alla data för ditt program, tryck "sidopil höger". Då visar displayen "end". Därefter lagrar du programmet genom att trycka på "pers prog" och "fix prog" samtidigt och sedan det nummer du vill ha på programmet med en nolla framför, t ex 03.
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Hej, Ulle. Tack ska du ha. Dessvärre så verkar det inte vara riktigt samma ändå. Hittade på baksidan att det står TC405-3. och så här ser den nästan ut, det är den rödmarkerade knappen som inte finns.
Längs kurvan så sitter det dioder som visar "var man är" när man programmerar och kurv-snutten jag saknar har en egen diod, men ingen knapp.
Den fungerar så att man trycker på en av knapparna och sen trycker in värdet för den. Kanske ska man trycka på den första med pil upp °C/h och nån annan knapp för att ställa in för nästa nivå, men jag vet inte vad.
//Malin

Aha, jag såg nu när jag kollade på internet att våra automatiker inte är samma. Hoppas att det löser sig i alla fall.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ja, tack! Det löste sig, jag ringde till Seeman här i Stockholm som sålt automatiken till henne jag köpte den av.
//Malin