Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 10576 ggr
Vavrakeramik
0

Gasugn - för o nackdelar

Mina elugnar är lite små och om jag ska kunna ha större måste hela fastigheten få ny elmatarledning= dyrt. Funderar på gasugn som alternativ.

För o nackdelar med gas? Vad tycker ni som har? Är gasolkostnaden hög för en bränning?

Tacksam för råd.

pyromanen
0

Har ju ingen gasugn men fliker in en liten synpunkt änddå:… tycker saker brända i gasugn kan bli mycket vackrare än i elugn!! Dessutom får du ju då möjlighet att jobba med reduktion…. (2 fördelar altså)

[rolnor]
0

Du får ju såklart tänka på avgaserna, ventilation, men att kunna reducera ser jag som en absolut nödvändighet, skulle inte kunna nöjja mej med oxidation. Jag har en el/gasugn och den drar så lite gas eftersom det är elen i första hand som värmer ugnen, så jag vet inte hur mycket gas en ren gasugn drar.

LenaP
0

Jag är också nyfiken på gasugn. Helt okunnig. Tänker också att det blir mycket vackrare och fler tekniker blir tillgängliga. Men en gasugn behöver väl ett "eget hus"? Känns inte som något man har i villans källare. Eller är det samma skillnad som el resp gas till spisen i köket?

Wabisabi
0

Har ingen gasugn men skulle gärna vilja ha en för att kunna bränna reduktion!! Känner en som har och vet därigenom att det blir dyrare än med el. Så ur ekonomisk synpunkt är det nog ingen fördel.  Använder gasol när jag bränner Raku och den har gått upp rätt mycket i pris de sista åren.

#2 När jag köpte ny elugn för några år sedan kollade jag på en sådan som du förmodligen har. Hörde mig för lite och då var det en del som menade på att det slet så på elementen när man reducerade, stämmer det?

Är det dags att ångra sig nu för att jag fegade ur och köpte en vanlig elugnObestämd

Vavrakeramik
1

Jag har en el-gas ugn som jag försöker koppla in. Men elen in i fastigheten e för klen. Vi står inför en kostnad på 25.000:- plus moms för att säkra upp från 25 till 35 ampere… Därför funderar jag på alternativet att jag säljer denna el-gasugn (225 liter) och bygger ett "skjul" och köper en ren gasugn istället. Då kan jag ha en större ugn utan begränsningar till eltillgång. Att man dessutom får snyggare keramik gör ju inget ;-)

Fast gasugnar kanske är dyra, jag ska kolla upp priser

#4 jo reduktion lär slita mer på elslingorna i el-gas ugnen, det har jag oxå hört. Har som sagt inte fått igång min än…

LenaR
0

Jag har hört att reduktion inte sliter på elementen, för varje gång ugnen används oxiderar kanthaltråden lite, och när man reducerar mot slutet tar det från det oxiderade.

Om jag förstod rätt så kan alltså el-gas vara bättre för elementen än bara el.

Men jag vet inte, jag bara upprepar det jag hörde som jag minns det.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Min el/gas-ugn ska brännas till minst 1000grader varannan bränning för elementens skull, det bildas nog karbid av elementen och det måste oxideras bort. Jag har haft samma element i typ15 år, men jag bränner inte så ofta. Frågan är vilket som är dyrast, el/gas=byta element oftare, eller ren gas= dyrare bränsle? Beror nog till stor del på om man har en riktig gasinstallation eller kör men tuber.

ildogvann
1

Hei VävraGlad Jeg har en ren gasovn som jeg kjøpte i sommer. Den er brukt kun to ganger av forrige eier. Det er en Rohde 170 liter. Det følger med en stor stålhette til avgassene. Jeg ønsker meg mest en sånn kombiovn som du har. Kanskje vi kunne bytte? Hva tror du om det?

Vavrakeramik
0

#ildogvann - bra tänkt av dig men 170 L blir för litet för mig. /Helen

ildogvann
0

Ok, jeg forstår det Glad Håper både du og jeg snart kan prøve reduserende brenning. Lykke tilGlad

Marang
0

Det finns gasbrännare helt fantastiska med en ring uppe på brännaren med vilken man reglerar luft-tillförseln. Om man då har ugnen så tät som det bara går, styr man reduktionen totalt. Man är likt en kun!

Men så kanske moderna brännare ser ut allihop?

abbis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha gått en workshop i gas/elugnsbränning hos Sune Högberg för några år sedan så kom jag fran till detta

1/ Man måste ha en jävla känsla/kunnande för att bränna

2/ Du måste vara med under reduceringen och då måste du veta exakt vilken tid den ska reducera.

3/ Ugnen måste stå så att den lågan ca 50 cm som står som en kvast ur taket på ugnen får plats och inte tänder eld på huset..Kåpa och utsug ett måste .Ev egen byggnad utanför huset nästan ett måste.

4/ Egen byggnad kräver att man bor så att man kan bygga detta.Jag har ingen egen tomt (parkområde mitt i stan)

5/ Sen måste allt gods bäras dit även mitt i vintern

6/ Gasoltuberna är sketatunga så har man redan dålig rygg så behöver man hjälp med detta

7/ Dom inarbetade glasyrer man har får man i stort sett dumpa.INGET av mitt fungerade i reduktion.

Är man en glasyr nörd som "gör nytt" varje gång så är säkert en gas ugn skitroligt.Seriedrejar man och vill ha samma resultat varje gång då är elen bättre .MITT val va lätt..

Mitt råd till dig vävra är..Bränn hos någon som har en gasugn först så du ser hur det fungerar.Jag har oxå alltid trott att gas skulle vara helt fantastiskt men det tycker jag inte längre.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
1

#12: lol, du har rätt abbis en massa jobb. Men visst kan man ha den innomhus med ett riktigt ugnsrum och anpassad skortsten. Tuberna kan man ta på säckakärran och om det är en kombinationsugn behöver de inte vara större än i husvagnen. Nog behövs det kunnande men å andra sidan finns det få delar inom keramik som inte kräver övning, övning och åter övning. Jag förstår ditt beslut alla gånger. Jag tycker inte att reduktionsglasyrer per definition har ett högre värde. Alla tekniker, även el, kommer med sin egna spännande uttryck.

[perlennart]1
0

På många sätt har du rätt abbis!!! det är betydligt stabilare med en elugn inget tvivel om det. och möjligheterna är också större, men vill man ha just det som gasugnen kann så är det ju ett måste. Jag hade en 1000 liters gasugn i ett litet korsvirkeshus i Helsingør en gång i tiden och det var inga problem med det så bara man kan få ut ett rör genom taket så går det.

[rolnor]
0

Jag lät bygga ett eget hus och installerade en skorsten till ugnen.

Den gas/el ugnsom jag hade behövde i princip ingen övervakning, den slog på gasen automatiskt vid 900grader, MEN, jag var tvungen att vänta till topptemp och då slå av gasen manuellt. Det här var en Scandia 215L och kostade runt 100K. Orsaken till att det blir så dyrt är styrautomatiken till gasen. Det gick att reglera graden av reduktion med väldigt stor noggranhet, mycket nöjd med den.

beeman
0

Om du är sugen på att testa gasolugn så är min Scandiaugn till salu, 250l.

Det går åt ungefär 2st P11or (gasflaskor) till en glasyrbränning.

HAr även en Naber N100 H (100l el, m automatik).

Samt drejskiva Shimpo RK10.

Kavlingsmaskin (bordsmodell)

Kurt Larsson

kurt@honungskruset.se

[rolnor]
0

Det kostar väl mellan 500-600 att få fyllda P11 flaskor om jag minns rätt (priserna går upp precis som bensinen gör ibland)?

LenaR
0

#17 Det kostade drygt 300 sist jag bytte tuber, så jag hoppas att det inte blivit så mycket dyrare!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

OK, det var längesen jag brände, priset kan nog gå ner också. Men visst blir det ganska dyrt jämfört med el?

Linda Ljunggren
0

#5: Är du fortfarande intresserad av att sälja din gasugn?

Bo§e
0

#20: Obs! Den här tråden är gammal….!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
0

#6: Tyvärr fel…!
Varje gång elementen bildar ny oxid, "äter" den upp litet grand av själva tråden, för att kunna göra det.
Elementen "försvinner" m.a.o. sakta men säkert, varje gång den tvingas omvandla litet av den friska metallen till oxid.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-12-20 13:27 av Bo§e