Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2534 ggr
olga
0

burk med lock

Hej! Jag har gjort lock till mina burkar förr men nu vill dom bli lite skeva .Hur gör ni Har ni locket på när ni bränner men vad har man på kanten då så de inte bränner fast?Tacksam för svar olga

stefanandersson
0

Många använder aluminiumoxid och vatten som dom penslar tunnt på kanten. Men själv använder jag inte det då det lätt lämnar ett vitt band efter sig. Jag packar mina tekannor med locket på plats och sedan knackar jag loss locket under vatten. Det funkar problemfritt för mig men jag kan tro att vissa leror fastnar för mycket (porslin på hög temp till exempel.)

fröken c
0

Tufft! Har aldrig hört talas om att man kan knacka bort locket under vatten. Gör du det på både lergods och stengods?

sucilia
0

Jag har locket på, andvänder aluminiumoxid när jag gör askar i porslin, men behöver ofta ta dem under vatten och knacka lite med för att de skall lossna. (beror nog på att jag inte satt på så mycket aluminiumoxid då) Vill inte få det på glasyren då det blir en vit matt fläck..

stefanandersson
0

#2: har bara större erfarenhet med stengods men det går säkert ok med lergods också så länge som den inte sintrar för hårt. Roligt att jag kan göra något tufft :) Men det är inte svårt. Sänk ner objektet under vatten så att luften går ur (viktigt att luften kommer ut ur din burk så att vatten kan komma in). Medan du har objektet under vattnet tar du något att knacka med. Jag använder ett stycke trä ( inte för litet). Knacka försiktigt längs kanten på locket. Detta skapar dova vibrationer som till sist får locket att släppa (vattnet gör att man kan knacka ganska hårt). Jag har ännu inte förstört något men det går sälert så prova dig fram.

Lottaoh
0

Vadå,jag fattar ingenting!? Menar du att man kan knacka även om glasyren kommit i kontakt med varandra? För det trodde jag var det som är problemet? Eller är det leran som fastnar när den sintrar? Men tufft låter det vilket som ;)

stefanandersson
2

Hmm… Jag tolka det som att det är lera mot lera vi talade om. Om glasyr kommer i kontakt kan jag försöka med en dremel och en diamantskiva. Om man kommer åt att göra en skåra i glasyren och sedan knackar som jag beskrev kan det gå att få loss. Men för egen del kastar jag nog dessa pjäser mest.

Kissinger
1

…..och jag som inte ens vet vad en dremel är…..Skäms

stefanandersson
1

#7: Det är en sån där snurrmojäng som inte är så stor och går på ström (den låter IIIIIIIIIIIi) och man kan sätta borrar och slipstift i den. (tandläkarens favoritverktyg) ^_^

Kissinger
1

Aha, då är det kanske en sådan jag har. Fast det står inte dremel någonstans. Har köpt mojängen på Claes Olson och det är massor med tillbehör som man inte fattar vad de ska vara till. Nu plockade jag fram den och det lät IIIIIIIIIII och jag kunde slipa bort en plupp under en skål som bestod av glasyr blandat med plattengob. Braaaavo!

Ulla
0

Säkert en sån. Claes Olson har en till mycket bättre pris än originalet. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
0

Aldrig hört det där om vatten. Tack för tipset!