Marknadsföring via sociala medier
Hej igen!
Jag har precis sjösatt min facebooksida som jag skapade tidigare men aldrig aktiverade förrän nu i augusti.
Är ni flera därute på forumet som har Facebook som fönster och sas marknadsföring?
Erfarenheter? Tips?
Släjv tycker jag att det är skoj att kolla in antal views för olika inlägg….: -)
Mig hittar ni på "agraff design" by the way.
Jag har en gilla-sida för Keramiken i Skredsvik. Jag tror att Facebook är viktigare att vara på än att ha hemsida (men jag har hemsida också). Men för att gilla-sidan ska funka så måste man skriva nåt ganska kontinuerligt, något som jag tyvärr är lite dålig på. Nåt som gillas för det mesta är bilder.
/Sofia
Jag jobbar hårt på den biten, tycker att det fungerar bra.Precis som i "verkligheten" går ju ordet från mun till mun om att det finns något bra eller intressant på en sida.
Din sida ser proffsig ut och du ger ett varierat och trevligt utbud av saker. Tycker mycket om dina rakuhus för ljus. :)
David, jag ändrade din länk så att den följer reglerna. Sedan kollade jag snabbt din fb-sida och blev jätteimponerad. Måste gå in där igen och titta mera. Får lov att besöka dig också keramiken. 
Jag har aldrig gillat fb men jag kankse får lov att ändra mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Att vara synlig på internet, både via Facebook och egen hemsida är ganska viktigt om man verkligen vill visa folk vad man håller på med.
På min hemsida har jag information som jag sällan ändrar, som kurstider och allmän information. Facebooksidan använder jag mer som en blogg. Det är där nyheter och nya bilder mm kommer upp.
Det roliga med FB är ju att man får feedback på hur många som gillar sidan och som läser dina inlägg. Man kan dessutom kommunicera med folk via den på ett enkelt sätt.
Alla vet ju hur dyrt det är att annonsera idag och då når du ändå bara den lilla klick som läser just din lokaltidning. På facebook kan du nå hela världen med hjälp av dina "gillare". Suveränt, tycker jag.
David och Agraff, kul att se era sidor! Jag gillar.
Sofia, dig har jag gillat länge… 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Gillar också det jag sett ;-)
Jag har också en FB-sida som heter made in Åre. Jag tycker FB är bra, gratis och enkelt och kul att få direkt respons på nya prover m m.
Men sista veckan har det hänt ngt m min sida… Jag kan inte lägga ut bilder via mobilen längre, nu blir det jag som privatperson som skriver inlägget och så var det inte förut. Någon som vet? Jag letar och letar och hittar inte lösningen…;(
Nu ska jag in och gilla era sidor. Kul!
Tips till dig Anna Karin och andra som vill administrera sin sida vis telefonen : Jag hade också svårt med det där med inlägg via min Iphone….tills jag hittade en app som heter Facebook pages manager. Appen är som en blå fyrkant med en orange flagga i. Otroligt lätt att använda för en teknikidiot som jag :-) Antar att den borde finnas inte bara till Iphone utan även till andrs smartphones! Vad jag inte listat ut är dock hur jag som företag kan gå in och gilla ett annat företag..? Går det? A-K, visst är du kompis med Anna L här i Umeå?
Trevlig tråd och kul att besöka alla sidorna.
Jag tycker att vi struntar i länkregeln i den här tråden. Det betyder att det är fritt fram att länka till sin fb-sida här. Jag lovar att inte ta bort länkarna för vanliga medlemmar. 
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för det Ulla :-) !!
#7 agraff - när du går till en annan gilla-sida så finns det (förutom den vanliga Gilla-knappen som är för dig som privatperson) även en knapp/lista med ett hjul som symbol (jag tolkar det som ett hjul), i den lista finns alternativet "lägg till som favorit på min sida".
Appen Facebook Pages Manager rekommenderar jag också!
Självklart gillar jag era sidor också, både som Sofia och med min gilla-sida!
/Sofia

Vävra keramik finns också på Facebook. Sen finns jag även som privatperson.
Använder facebook som skyltfönster. Kör ibland lite "tävlingar" och annonser för att öka antalet gillare. Bilder är det som gäller och jag kan bli bättre på det. Vävra keramiks sida:
Tack för tipset om Appen, ska kolla den. Det är så irriterande när man lärt sig saker, enkla saker, och så uppdateras det och man måste lära om på nytt…;(
Ja, jag känner Anna, jag tyckte jag kände igen ditt textiltryck med alla ord, håller du också till på Röbäck! Jag har varit där och pysslat m Anna en dag för länge sen!
/a-k
Men åååå så bra, nu har jag laddat ner appen och vips är liksom min sida i den, och "share photos" finns ju med. Stort tack! Stor lättnad!
Visst är det underbart med teknikens under när det är så lätt :-) ? Jomenvisst är jag medlem av Textilmejeriet i Umeå och numera också medlem i keramikföreningen i samma hus, Forma.
Jag har tre Facebook sidor en väl besökt blogg o en dålig hemsida. Snabbaste reaktionen får jag på Facebook med gilla o delningar . Har fått upp till åttahundra träffar på mindre än ett dygn. Men man måste vara mycket aktiv helst var dag. Vill varna för att lägga upp tävlingar o lotterier då du kan få din sida avstängd om du inte har tillstånd av lotterili inspektionen för detta.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det är klart man finns på facebook! Jag nyttjar alla möjliga kanaler för att nå ut, särskilt de som är gratis! Om det är en endaste människa som upptäcker mig via facebook så är det en mer än noll.
Bortsett från att man kan få snabb respons, bekräftelse, synpunkter mm så är jag nyfiken på om ni som har fb-sidor också märker sv nån ökat försäljning som effekt?
Japp Fått flera beställningar o många nya kontakter den vägen …
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Precis som Abbis har jag också fått många nya kontakter. En del merförsäljning och även inbjudningar till marknader och utställningar.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Kursdeltagare hittar mig ibland via facebook och det är en bra kanal för att få kontakt med gallerister, marknadsarrangörer, konstrundor etc. Det har inte lett till ökad försäljning av keramik i direkt mening. Däremot indirekt.
Har tagit mig samman och gjort en fb sida. Hoppas nu bara jag orkar ta hand om den
. Backa Saltglaserat heter den. Känns som att man måste vara hyffsad flitig på att hålla igång med nya bilder mm om det ska vara idé. Och då funkar det inte heller att smita undan från fotograferandet hela tiden…
Nu försöker jag också : HÖGhuset finns på facebook!
A.M.L
#23 jag hittar ingen sida som heter HÖGhuset. Kan du lägga ut länken?
/Sofia
https://www.facebook.com/HoGhuset?bookmark_t=page
Så ska det se ut! (fick lite hjälp nu…).
A.M.L