Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1765 ggr
evalj
0

Glasyr till paperclay porslin?

Har ikväll öppnat ugnen med några krukor av tunn paperclay porslin som jag hade glaserat med en matt transparent glasyr inuti.
En var "hel" med en längre spricka de övriga var i bitar???

Så min fundering blev då har jag haft fel glasyr, eller..?

Känns surt..Ledsen men jag tänkte ta nya tag imorgon är det möjligt att bränna PC leran innan den har torkat helt?

abbis
0

Klarade dom skröjen?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

bosse-cebex-gbg
0

Riktigt tunt gods, som t.ex. gjutna föremål, eller tunnjobbad paperclay, är ofta känsliga för glasyrens utvidgnings/krympegenskaper, samt glasyrens tjocklek. Det är inte ovanligt att glasyren "sliter sönder" grejorna. Ibland kan man klara det genom att lägga samma glasyr på både in och utsidan, så att krafterna tar ut varandra. Och glasyren får inte vara för tjock (är godset tunt bör glasyren också vara det). Kommer man ingen vart med dessa åtgärder, får man helt enkelt testa olika glasyrer, med varierande sammansättning. 

Hälsningar   Bosse

evalj
0

#1  Ja skröjen gav inga tecken på sprickbildning.

#2 Det är en tunnjobbad pc genom bla kavling, jag får testa att tunna glasyren och glasera på båda sidorna. Finns det något specifikt kännetecken på sprickorna om glasyren "sliter sönder"?

Jag läste här i forumet att det är möjligt att bränna paperclay innan den har torkat, gäller det även porslin paperclay?

Önskar er en trevlig helg!

Eva

lotta2
0

Om den går att bränna innan den torkat beror helt på hur mycket papper det är inblandat i leran.  Ju större % papper i leran ju mer kan du misshandla den. Jag har ingen aning om den leran du använder, jag blandar mest mina själv. Men testa och se. Jag brukar göra mina leror mellan 30 -50 procent och tom 30 % inblandning klarar min misshandel väldigt bra. Jag använder porslin ofta i pappersleran och märker ingen större skillnad mot vanliga stengodspappersleror.

evalj
0

#4 Tack för informationen, jag får testa den här leran som jag har, Cebex paperclay, hur den fungerar. Ska även prova att blanda min egen lera, det låter  spännande.
Fantastisk att få all den här informationen av er som är proffs, jag har en hel del att lära, det känns himla kul..Glad

Kurtisan
0

Hej!

Cerams papperslera är fantastisk att arbeta med och jag har lagt på tjockt med glasyr (på båda sidor)och det blev mycket bra.

/Kurtisan

evalj
0

Hej #6!

Tack för tipset men jag hittar inte ceram på nätet, har du någon hemside adress?

Provade med min matta glasyr på båda sidor…. en av tio krukor var hel Ledsen

/Eva

AnnaTH
0