Höll på att bli galen...
…när jag skulle dreja en tallrik på mina gipsplattor. Jag hade glömt dem ute (städade och la dem ute) i regnet och de sög fukt. Vilket i sin tur gjode att de inte fäste på drejskivan och att klösen inte heller fäste på gipsplattan. Vilket gjorde mig nästan galen efter ett stort antal misslyckade försök med både gipsplatta och klös som for i luften! Måste nämligen dreja en tallrik till mitt lilla barnbarn som hon skall få på namngivningsfesten. Att gjuta nya gipsplattor tar ju sin tid om de skall torka ordenligt… Då kom jag ihåg att någon på forumet hade som tips att dreja på gamla lp-skivor, (tiggde sådana av pappa o mamma som motvilligt släppte dem ifrån sig) och drejade med kanonresultat
! Det gick i alla fall utmärkt att dreja på Jane Fondas Work-out från -84 (det är nog det närmaste träning den skivan har kommit
), så nu har jag roffat åt mig fler skivor!
Kul, men observera att en del lp-skivor har blivit kult och är värde en massa pengar…. ta inte nån gammal förstautgåva av en beatlesskiva eller nåt sånt! Jane fonda från 84… nästan kult!

Åh, vilket supertips!!, kan vara bra att ta till om man är lite rädd för att få gips i leran, Tack tack

Förunderligt att de kan fästa på lerslamma, de verkar vara så plastiga. Men va bra! Man kan fynda LP skivor för en femma stycket. Måste absolut pröva.

#3 Ja den liksom sögs fast, ungefär som en liten plastbit kan suga fast på en slät yta, du vet - svår att få loss, vakum. Jag kladdade på lite lerslamma - över hela drejskivan men inte för mycket och sen smacka jag dit lp skivan. När jag hade drejat klart drog jag med en avskärare mellan drejskivan och lp-plattan och då lossnade den hur lätt som helst, sen får man vara lite försiktig - skivan är lite vek, så att man inte demolerar det drejade.
#1, Ja, det får man se upp med! (Men det var säkert kul för "Jane Fonda -84" att se någon form av fysisk aktivitet under sin livstid som lp-skiva!
)

Bregotta…
Hur får du loss det drejade från skivan sen då? Lossnar det av sig själv? Jag tycker att det verkar vara superbra tips… Nu funderar jag på om min man har några lp-skivor i sin loppis nånstans.
Man kanske kan limma ihop ett antal så att dom blir lite stadigare med 2 komponent lim…har hela vinden full med lp skivor*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

5# Ja, jag låter de väl torka lite på plattan och skär av igen och lyfter av förmodar jag, har inte kommit så långt än… meddelar senare hur det gått.
#6 Ja, kan man nog göra, fast det kanske blir lite i pyssligaste laget för min del…

Nu har jag lyft av grejorna från lp-skivorna. Gick jättebra, fick skära med avskäraren en gång till men sen det funkade det kanonbra!
Loppis, Lp-skivor, i helgen. Ingen tid att förlora, suveränt tips!

Är det någon som testat än?
Ja! Det funkar jättebra tycker jag!
Drejade ut lite lera, plattade det med ett sken, gjorde spår, bankade fast, drejade tallrik, sen drog jag bort plattan med ståltråden.
Fattar inte hur man suger fast plattan med bara slicker som nån beskrev, det klarade i a f inte jag av.

# 11 , Kul att det funkade koko!
Så här fäster jag den:Söla på slicker (av den lite tjockare sorten) på drejskivan såpass mycket att det kladdar men inte blir "högt" om du fattar hur jag menar. Sen smackar du på lp-skivan och "stryker" fast den, lägg handen på den och för lpskivan lite fram och tillbaka för att den skall få fäste, låt den vara ett litet tag, och sen sitter den. Det blir nog vacum mellan skivan och drejskivan skulle jag tro. Detta funkade i alla fall för mig.

Hej koko, här är tråden.
För mig funkade det med fat. Det blev plant i botten. Jag drejade i Porslinslera, fatet var inte så stort, en barntallrik, jag tog av lpskivan direkt efter drejning och gled över den på en större plan skiva. Sedan nästa dag tog jag av den från lp:n och lät den torka till dagen därpå när jag vände hela tallriken, lät torka lite till och beskickade den, sedan fick den torka helt upp och ned. Ja, det funkade i alla fall bra för mig (kanske för att fatet inte var bautastort) men testa att limma - det är nog också bra.